Jump to content
Annons

Bygga kontrollrum


cwc

Recommended Posts

Varför då? Att bänken inte är symmetrisk betyder ju inte att monitorerna inte står symmetriskt...

att bänken inte heter akustik betyder inte att den inte kommer påverka akustiken, och om man kan göra bort sig ganska mycket där.

allt är väldigt noga att det blir rätt för att det ska bli bra resultat.

angående akustikbehandlingen så kommer det inte bli speciellt bra.

tyger absorberar bara högafrekvenser och ett rum behöver mäst absorbering i låga frekenser och även mellan register. altså blir det precis tvärt om att använda tyger och mattor. det går häller inte lösa med enbart brebdansabsorbenter(tex tygklädd glasull)efter som den mängd absorbering som behövs för lägrefrkenser kommer påverka höga för mycket. altså mäste man bygga frekvns anpassade konstruktioner(spaltpanel eller perorerade konstuktioner) och samtidigt utforma dessa, efter som dom har reflekterande yta, så man undviker problem i högre frekvenser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det jag tror addrumdrum vill säga är att det krävs en hel del jobb och beräkningar om man vill få till det riktigt, riktigt bra.

Jag tror att du med enkla medel kan få till ett helt ok resultat och framförallt en mysig liten studio där du trivs att jobba i.

Jag tycker det är viktigt att komma ihåg att man inte måste göra mätningar osv. för att bygga sig en hemstudio. Det viktigaste är att man trivs och skapar en praktisk och inspirerande miljö att jobba i. Däremot om man vill optimera sitt rum för bästa möjliga prestanda så blir det till att följa de fysikaliska lagarna med tillhörande mätningar och beräkningar. Det hela handlar om vart man vill sätta ribban. Riktigt bra akustikreglering kräver ett omfattande arbete och är inte gratis.

Ditt rum är litet och för att du enkelt ska komma igång skulle jag gjort så här:

• Försök att minska avståndet till sweetspot så att du kör extrem närfältslyssning.

• Koncentera dig på att dämpa bredbandigt bakom högtalarna, i taket samt vid sidan om din lyssningsplats.

• Skippa draperiet och bygg några enkla 100 mm absorbenter istället. Luftspalt bakom så absorberar du lite längre ned i low mid.

• Skär hörnen 45 grader med samma typ av absorbent. Du kan göra en extra "absorbentdörr" som du hänger i gångjärn och stänger till när du mixar.

Med dessa enkla åtgärder tror jag att du kommer få en fullt fungerande akustik och du kommer över tid att lära dig hur ditt rum låter och färgar din mix. Vill du sedan få en riktigt tight och väldefinierad bas behöver du jobba med resonatorer istället för absorbenter. Här måste du ha stenkoll på vad du gör för att det ska ge önskvärt resultat.

Hälsningar / Björn

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag tror addrumdrum vill säga är att det krävs en hel del jobb och beräkningar om man vill få till det riktigt, riktigt bra.

Jag tror att du med enkla medel kan få till ett helt ok resultat och framförallt en mysig liten studio där du trivs att jobba i.

Jag tycker det är viktigt att komma ihåg att man inte måste göra mätningar osv. för att bygga sig en hemstudio. Det viktigaste är att man trivs och skapar en praktisk och inspirerande miljö att jobba i. Däremot om man vill optimera sitt rum för bästa möjliga prestanda så blir det till att följa de fysikaliska lagarna med tillhörande mätningar och beräkningar. Det hela handlar om vart man vill sätta ribban. Riktigt bra akustikreglering kräver ett omfattande arbete och är inte gratis.

Ditt rum är litet och för att du enkelt ska komma igång skulle jag gjort så här:

• Försök att minska avståndet till sweetspot så att du kör extrem närfältslyssning.

• Koncentera dig på att dämpa bredbandigt bakom högtalarna, i taket samt vid sidan om din lyssningsplats.

• Skippa draperiet och bygg några enkla 100 mm absorbenter istället. Luftspalt bakom så absorberar du lite längre ned i low mid.

• Skär hörnen 45 grader med samma typ av absorbent. Du kan göra en extra "absorbentdörr" som du hänger i gångjärn och stänger till när du mixar.

Med dessa enkla åtgärder tror jag att du kommer få en fullt fungerande akustik och du kommer över tid att lära dig hur ditt rum låter och färgar din mix. Vill du sedan få en riktigt tight och väldefinierad bas behöver du jobba med resonatorer istället för absorbenter. Här måste du ha stenkoll på vad du gör för att det ska ge önskvärt resultat.

Hälsningar / Björn

Tack för visat intresse!

Tanken är att det i slutändan ska bli så bra mixmiljö som möjligt i rummet men det får hända i etapper då ekonomin inte tillåter att allt fixas på en gång...

Samtidigt så vill jag inte bygga någonting i onödan å då så att säga slänga pengar i sjön... Riktig soppa detta...

Tänkte kolla om jag uppfattat dig rätt:

1. (minska avståndet till sweetspot):

Placera monitorerna närmare varandra så att den rätsidiga triangeln mellan lyssnaren och monitorerna blir mindre.

2. (dämpa bredbandigt bakom högtalarna, i taket samt vid sidan om din lyssningsplats):

Nåt sånt här?

absorb1-1.jpg

De bulliga absorbenterna på väggarna ska egentligen inte vara så konvexa utan plana, hittade inga bättre... Dom är satta med 10 cm luftspalt till väggen bakom och byggs efter anvisningar här på forumet. Sätter även såna i taket över mixplatsen, luftspalt där oxå? Kompletterar med basfällor i hörnen!

3. (Skippa draperiet):

Antar att du menar draperiet framför fönsterna...

Kommer att bli diffusorer i fönsterna så jag väntar lite med detta, kommer iaf. sätta upp basfällor i hörnen och ett draperi för att mörklägga rummet när man kikar på härliga rockvideos 😄 men det har inte längre något med akustikbehandlingen att göra!

4. (göra en extra "absorbentdörr"):

Hmm, kul idé... Ska kolla på detta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skissar lite på diffusorerna i den bakre delen av rummet:

diffusorer.png

Känns sjysst men kanske är det omöjligt att säga utan noggrannare mätningar...

Link to comment
Dela på andra sajter

att bänken inte heter akustik betyder inte att den inte kommer påverka akustiken, och om man kan göra bort sig ganska mycket där.

allt är väldigt noga att det blir rätt för att det ska bli bra resultat.

angående akustikbehandlingen så kommer det inte bli speciellt bra.

tyger absorberar bara högafrekvenser och ett rum behöver mäst absorbering i låga frekenser och även mellan register. altså blir det precis tvärt om att använda tyger och mattor. det går häller inte lösa med enbart brebdansabsorbenter(tex tygklädd glasull)efter som den mängd absorbering som behövs för lägrefrkenser kommer påverka höga för mycket. altså mäste man bygga frekvns anpassade konstruktioner(spaltpanel eller perorerade konstuktioner) och samtidigt utforma dessa, efter som dom har reflekterande yta, så man undviker problem i högre frekvenser.

Är inte riktigt säker på vad du menar med bänken... Syftar du på reflektioner i dess yta eller den osymmetriska utformningen? Jag har svårt att se hur jag kan vinkla den mera eller minska ner den då jag behöver arbetsytan ☺️

Akustikbehandlingen har jag som du kan se av de senare inläggen ändrat efter lite studerande och nästa steg är nu att jaga reda på en mätmick och REW.

Tack för tipsen, uppskattas nåt oerhört! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär så menade jag. Du placerar absorbenterna enligt "spegelmetoden" och de viktigaste är att dessa kommer i öronhöjd. Skär du hörnen mellan vägg/vägg, vägg/tak med absorbenter (helst med hålpanel) ökas absorptionen rätt mycket i lågt mellanregister. Detta är ju något du kan göra även om du väljer att diffusera bakre delen av rummet senare. Tänk dämpa första reflex vid lyssningsposition och diffusera sedan bakre sidoväggar och ev kortvägg/tak. Är tveksam till 2-D diffusor i detta fall. Sök på ISD-gap i forumet. Gilbert har skrivit många bra inlägg om detta.

Jag förstår att du vill få till det så bra som möjligt och då tycker jag att du är helt rätt ute med att läsa på och skaffa mätgrejjer. Tänk på att den tänkta soffan kommer att påverka mätresultatet och begränsar möjlighet till placering av avstämd resonator. Ett alternativ är att bygga en soffa på liggandes Varitunes (justerbara basfällor) från Svanå. By the way, Svanå har färdiga lösningar med varitunes och diffusorvingar som du bara ställer in i rummet och därmed får en avstämd lyssning på några timmar.

Om det är en controller / mixerbord som du ritat in till vänster tycker jag att du försöker få den framför dig så att du får korrekt lyssning när du sitter och jobbar. Bygg möbeln efter du mätt och vet var exakt vart du kommer att sitta och försök få möbeln så symetrisk som möjligt.

Hälsningar / Björn

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär så menade jag. Du placerar absorbenterna enligt "spegelmetoden" och de viktigaste är att dessa kommer i öronhöjd. Skär du hörnen mellan vägg/vägg, vägg/tak med absorbenter (helst med hålpanel) ökas absorptionen rätt mycket i lågt mellanregister. Detta är ju något du kan göra även om du väljer att diffusera bakre delen av rummet senare. Tänk dämpa första reflex vid lyssningsposition och diffusera sedan bakre sidoväggar och ev kortvägg/tak. Är tveksam till 2-D diffusor i detta fall. Sök på ISD-gap i forumet. Gilbert har skrivit många bra inlägg om detta.

Jag förstår att du vill få till det så bra som möjligt och då tycker jag att du är helt rätt ute med att läsa på och skaffa mätgrejjer. Tänk på att den tänkta soffan kommer att påverka mätresultatet och begränsar möjlighet till placering av avstämd resonator. Ett alternativ är att bygga en soffa på liggandes Varitunes (justerbara basfällor) från Svanå. By the way, Svanå har färdiga lösningar med varitunes och diffusorvingar som du bara ställer in i rummet och därmed får en avstämd lyssning på några timmar.

Om det är en controller / mixerbord som du ritat in till vänster tycker jag att du försöker få den framför dig så att du får korrekt lyssning när du sitter och jobbar. Bygg möbeln efter du mätt och vet var exakt vart du kommer att sitta och försök få möbeln så symetrisk som möjligt.

Hälsningar / Björn

Tack för ditt visade tålamod!

Känner att jag slängde mig in i detta projektet med alldeles för lite kunskap, å andra sidan så blir det mer "seriöst" än jag tänkt från början... Trodde jag kunde kväva den lilla perfektionisten i mig men han var visst segare än jag trodde 😲

Rätt väg att gå vidare verkar nu vara:

1. Att designa en ny, symmetrisk arbetsbänk med kortare avstånd till sweet spot och se till att bygga den.

2. Bygga soffan så att den finns med vid mätningarna av rummet, tyvärr låter det alldeles för dyrt att beställa Varitunes men jag uppskattar tipset och dessutom så fungerar soffan även som förvaring vilket är ett måste i det lilla rummet.

3. Sen är det dags för mätningen och ta tag i den akustikbehandling som visar sig vara nödvändig.

Har jag nu fattat rätt så är detta en korrekt arbetsplan... Frågan är bara om det är någon form av absorbenter som är så självklara att dom behövs så att jag kan börja snickra på dom redan nu? tex den absorberande väggen bakom monitorerna?

Vill gärna komma så långt som möjligt innan mätmicken dyker upp 😄

Så satans trött på oredan i studion ⚠️

Link to comment
Dela på andra sajter

beror ju på

men om man tittar på din skiss så riskerar du sitta innanför triangeln som man gärna vill ha mellan monitorer och lyssnare

I'm on it! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär får det bli:

Kontrollbord2.png

Tyvärr så kan jag inte göra på nåt annat sätt angående mixerbordet... Behöver arbetsytan så det får bli som det blir!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär ja... Nu är bygget igång!

Fick kalla fötter igår när jag skulle sätta sågen till skivan och gjorde ytterligare en modell av en bänk som jag känner mig nöjd med:

bnkalt32.png

Har nu sågat till alla delarna till den första sidomodulen...

IMG_0655.jpg

IMG_0658.jpg

materialet jag valt att använda är detta:

http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-09060.aspx

Folierad skiva, billigt, stabilt och lättjobbat, om man använder sig av riktiga verktyg... Se till att ha en bra cirkelsåg till hands och tänk på att det snyggaste snittet blir på baksidan när du sågar!

Nu ska jag ta å handla ett par skivor till vilket ska räcka för hela bänken så prislappen kommer att stanna på 450:- (fast då har jag skruvar, spånskiva och lite annat smått å gott hemma)

Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär får det bli:

Kontrollbord2.png

Tyvärr så kan jag inte göra på nåt annat sätt angående mixerbordet... Behöver arbetsytan så det får bli som det blir!

Hej, jag har just tittat in i din tråd för 1;a gången och säger spontant; tänk ordentligt på detta med mixerbordet där på sidan om du ändå skall kosta på och göra allt annat så pass bra som du nu tänkt dig, det kan bli förgäves med denna placering dvs en mkt dålig reflekterande yta som både stjälper balans och fas osv i din lyssning!

Triangeln dvs samma avstånd till dig som mellan högtalarna och därigenom sweetspot är a och o...inte lätt det där med arbetsyta och mixerbord men det går att lösa men du måste göra en kompromiss/tänka om lite...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag har just tittat in i din tråd för 1;a gången och säger spontant; tänk ordentligt på detta med mixerbordet där på sidan om du ändå skall kosta på och göra allt annat så pass bra som du nu tänkt dig, det kan bli förgäves med denna placering dvs en mkt dålig reflekterande yta som både stjälper balans och fas osv i din lyssning!

Triangeln dvs samma avstånd till dig som mellan högtalarna och därigenom sweetspot är a och o...inte lätt det där med arbetsyta och mixerbord men det går att lösa men du måste göra en kompromiss/tänka om lite...

Tack för varningen!

Folk har varit på mig om det där så det är nog dags att tänka om... Jag har en plan på g, hoppas det funkar!

Nu är i alla fall sidokonsolerna så gott som klara:

IMG_0660.jpg

Bara bakstyckena kvar för att ge lite extra stadga.

passade på att göra en Thomann beställning oxå, lite rack strips och annat smått och gott som behövs för att få ordning på skiten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Då ni kunniga här på forumet reagerat på placeringen av mixerbordet i originalritningen så har jag försökt att komma på en annan lösning, kanske så är det samma sak men det blir åtminstone lite mindre reflekterande yta på detta vis...

bnkalt4.png

Tackar för all hjälp med detta, kommentera gärna!

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten tanke bara...

När man akustikbehandlat rummet så att inga reflektioner eller oönskade frekvens peakar/droppar finns i sweet spot, är det inte då en ypperlig position att sätta micken på vid sånginspelning?... Sweet spot alltså...

Sitter även och skissar på ett moln som ska sitta lite snett över mixplatsen... Har fått för mig att det ska se ut ungefär såhär:

post-14852-0-21930900-1319745297_thumb.png

ram med 10 cm mineralull...

Redigerat av cwc
Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär ja!

Bänkskivan är på plats och det börjar kännas riktigt bra... Fantastiskt att se hur verkligheten imiterar ritningen, stolt som fan!

bnk2.jpg

IMG_0667.jpg

Det ska dit ett par reglar för att stötta upp bänkskivan vid eventuell steppdans på helgerna och sen ska bakstyckena hamras fast oxå, underbart 😄

Nu hoppas jag att Thomann ser till att leverera sina varor i rimlig tid å sen ska det bli soffbygge innan det är dags för en första mätning av rummet... Sweet!

Nu ska vi se... Städa eller bira? Bira/Städa... Jaja... Va fan... Skål på er å trevlig helg!

Peace/Fred

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är visserligen The Holy Crunchman, men jag ställer mig lite skeptisk till att det skulle spela nån roll?! Åtminstone akustiskt. Det blir ju en estetisk skillnad, men finns det någon ljudrelaterad anledning till varför man skulle vinkla molnet åt andra hållet? Själv skulle jag montera det horisontellt (om inte någon kommer med en väldigt bra motivering till något alternativ).

Som jag ser det blir det en större yta som behandlas om man vinklar som på cwcs skiss, mindre på det sätt som Crunchers förordar. Men det kan man ju påverka med absorbentens storlek istället om det är det man vill åt...

Edit: förtydligande

Redigerat av MartinÖjes
Link to comment
Dela på andra sajter

Du är visserligen The Holy Crunchman, men jag ställer mig lite skeptisk till att det skulle spela nån roll?!

ja det spelar roll, man vill absorbera så lågt i frekvens som möjligt åvanför monitorerna. större luftspalt = längre i frekvens.

och så måste man kunna stå i rummet, har man högre i tak så så kan man monterna molnet horisontelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vinkeln kan oxå vara av vikt.

Ju närmare 45 grader du kommer, desto bredare frekvensområde på verkas.

Eller rättare sagt, desto djupare frekvens påverkas.

Dock ska tilläggas. Att vinkla molnet över huvud taget sänker verkningsgraden avsevärt.

Vi pratar porös absorbent här vars uppgift är at bromsa partikelrörelse via friktion.

Frekvensomfånget bestäms av tjockleken.

Ju mindre yta som bromsar tjocklekens frekvens i kvartsvåg, desto lägre verkningsgrad.

Piiiz!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där bordet blir verkligen skitsnyggt! Bra jobbat.

Jag har lite funderingar som kanske är lämpliga att ta upp i denna tråd. Nämligen vilken betydelse en porös absorbent har på väggen bakom monitorerna? Då det kanske är viktigare att få monitorerna så nära bakre väggen som möjligt pga SBIR. Vad anser ni med mer erfarenhet?

Ju närmare väggen desto högre i frekvens borde dessa noder uppstå och desto mindre problem. Kanske detta är ett ämna som bör stötas o blötas lite..

Ha det gött alla!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Du slänger ihop på två dar det som har tagit mig fyra månader. Och jag är inte klar. Hurra vad jag är effektiv. 🤪

Bra jobbat cwc!

Ha ha... Men du ska veta att jag hämtat en del inspiration från dig och att jag inte står ut i oredan i studion just nu, har en del projekt på G och jag har inte tid å vänta! Sen har jag tid att jobba dygnet runt oxå så det är klart att det händer grejer 😄

vinkla molnet åt andra hållet bara så blir det bra!!!

OK... Tanken är att det ska byggas efter live/dead end principen så det känns naturligt att vinkla molnet på det sättet...

Härligt bygge. Alltid inspirerande med brygg byggtrådar.

Thankie!

ja det spelar roll, man vill absorbera så lågt i frekvens som möjligt åvanför monitorerna. större luftspalt = längre i frekvens.

och så måste man kunna stå i rummet, har man högre i tak så så kan man monterna molnet horisontelt.

Ska kolla på möjligheten att montera det horisontellt, kommer att slänga upp en ny skiss för taket när det börjar bli dags!

Vinkeln kan oxå vara av vikt.

Ju närmare 45 grader du kommer, desto bredare frekvensområde på verkas.

Eller rättare sagt, desto djupare frekvens påverkas.

Dock ska tilläggas. Att vinkla molnet över huvud taget sänker verkningsgraden avsevärt.

Vi pratar porös absorbent här vars uppgift är at bromsa partikelrörelse via friktion.

Frekvensomfånget bestäms av tjockleken.

Ju mindre yta som bromsar tjocklekens frekvens i kvartsvåg, desto lägre verkningsgrad.

Piiiz!

/Crunch'

Oj oj... Back to school känns det som... Kommer behöva en hel del hjälp när akustikbehandlingen kommer igång

Det där bordet blir verkligen skitsnyggt! Bra jobbat.

Jag har lite funderingar som kanske är lämpliga att ta upp i denna tråd. Nämligen vilken betydelse en porös absorbent har på väggen bakom monitorerna? Då det kanske är viktigare att få monitorerna så nära bakre väggen som möjligt pga SBIR. Vad anser ni med mer erfarenhet?

Ju närmare väggen desto högre i frekvens borde dessa noder uppstå och desto mindre problem. Kanske detta är ett ämna som bör stötas o blötas lite..

Ha det gött alla!

Thanx!

Hos mig så kommer monitorerna att hamna väldigt nära bakväggen så det vore kul att höra vilka åtgärder som behövs!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vinkeln kan oxå vara av vikt.

Ju närmare 45 grader du kommer, desto bredare frekvensområde på verkas.

Eller rättare sagt, desto djupare frekvens påverkas.

---

Ju mindre yta som bromsar tjocklekens frekvens i kvartsvåg, desto lägre verkningsgrad.

Det är visserligen sent och har varit en lång dag, men det borde inte spela nån roll åt vilket håll man vinklar molnet. Efter reflektion mot taket kommer ljudet passera molnet en gång till varpå v1+v2 = v2+v1, eller hur?

Däremot köper jag adrumdrums argument att molnet bör vinklas av utrymmesskäl, så man undviker att att slå huvudet i det etc.

/ Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Även absorbenter reflektetar. Reflektionen från ett moln som är helt öppet på baksidan är dock extremt liten. Montera molnet helt horisontalt och justera sedan in det efter vad lyssning och mätning säger.

/Björn

OK, som sagt, mätning först akustikbehandling sen... kommer garanterat behöva massa hjälp...

Link to comment
Dela på andra sajter

tänk ordentligt på detta med mixerbordet där på sidan

det kan bli förgäves med denna placering dvs en mkt dålig reflekterande yta som både stjälper balans och fas osv i din lyssning!

hur menar du att mixern placerad i stort sett snett bakom lyssningsposition skulle reflektera nåt nämnvärt i direktreflektion?

däremot är det förstås ingen optimal placering om han ska skruva ljud mycket med mixern med lyssningen från sidan - och en massa ergonomiskt krångel att ha koll på nivåer etc vid sidan

Link to comment
Dela på andra sajter

Now to something completly diffrent...

Vad betyder prickarna/stjärnorna som finns innan ämnena i forumet?

post-14852-0-55490300-1320225757_thumb.jpg

Redigerat av cwc
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är visserligen sent och har varit en lång dag, men det borde inte spela nån roll åt vilket håll man vinklar molnet. Efter reflektion mot taket kommer ljudet passera molnet en gång till varpå v1+v2 = v2+v1, eller hur?

Däremot köper jag adrumdrums argument att molnet bör vinklas av utrymmesskäl, så man undviker att att slå huvudet i det etc.

/ Martin

Jupp!

Skillnaden blir oerhört liten.

Dock att beakta är ju "vart" man absorberar "vad".

Ljud har kraftigast tryck och rörelse närmast väggar.

Då höga frekvenser är relativt lätta att tämja så bör man arbeta utifrån hur basen beter sig i rummet.

Tänk dig främre väggen i "dead end" som ett horn i konstruktionen.

Det kan hjälpa i förståelsen.

I övrigt..

..man slår inte i huvudet!!!

Piiiz!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...