Jump to content
Annons

Paket för inspelning hemma.


Zhirgoyt

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har länge sjungit, i körer/solo, men aldrig riktigt haft tid/vilja att satsa på det. Men när jag gick en solosång-kurs så fick vi sjunga in låtar (covers) och jag tyckte det blev väldigt bra och skulle därför vilja försöka mig på att göra det själv. Dock har jag varken den tekniska utrustningen eller kunnandet för att försöka mig på detta utan hjälp. Därför tänkte jag fråga om det finns någon snäll själ därute som kanske kan peka mig i rätt riktning. Jag sitter på en laptop med ett inte alltför imponerande ljudkort (antar jag), och jag har ingen övrig utrustning. Det som jag tänker mig är att kunna spela in min röst, alltså inga instrument.

Jag bifogar exemplet som jag nämnde ovanför. Jag skulle gärna hitta utrustning som kan ge mig likandant ljud (sång-mässigt). Inspelningen gjordes med en mikrofon (med ett sån där liten p/sch-skyddsgrej) och en dator med audacity (om jag inte minns fel)

http://www.zhirgoyt.webs.com/Your%20song%20-%20Jens.mp3

Vad behöver jag skaffa? Hur billigt kan man komma undan och ändå få det att låta hyfsat? Blir inspelningskvalitén lidande av ett dåligt ljudkort eller är det bara uppspelning? Tanken är väl att jag skall börja riktigt billigt och sedan gå uppåt om jag känner att det är något för mig.

Jag hittade de här paketen, och tänkte att någon kanske kunde ta en titt på dem och säga vad de tycker.

Podcast bundle

T-bone Bundle

Homerecording Bundle

Tack på förhand,

Z

Ps. Jag antog att tråden passade här, men ber om ursäkt om den hamnat fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kul att du ska börja spela in, och välkommen till forumet.

Jag skulle inte chansa på att köpa någon av de mickarna du länkade till. Denna mick http://www.thomann.de/se/se_electronics_x1_pop_screen_set.htm?sid=395dcb30544fd01629a9ba93012690db kommer du komma sjukt långt med, och du kommer inte tröttna förrän många många många timmar, vill du sen sluta så kan du också sälja den enkelt. Många rekommenderar den efter den testades i tidningen studio, med mycket bra recensioner. Jag har en också, och den kommer jag långt med.

Ljudkort. Hm. Sökte på thomann och sorterade efter pris. Och det billigaste jag hittade som jag hört något om, och som jag också provat, och som har bra trevliga drivrutiner. http://www.thomann.de/se/maudio_fast_track.htm

Sen finns det ju hur många gratisprogram och gratispluggar som helst, som också håller måtten. Eller nerbantade versioner av de större programmen för en mindre summa. Ofta får du något program med när du köper ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

nejmen. tittade lite mer. Och detta borde ju funka http://www.thomann.de/se/maudio_essential_recording_studio.htm

Men jag ser inte om det är fantommatning på det, och det får du ju inte missa.

edit 1:Här får du ju även med ett pro tools

Edit 2: Men protools får du ju med i det första ljudkortet också.

Redigerat av mrpimmy
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Då ger jag dig lite mer på vägen.

Det första paketet du länkade till är en usb mick. Kort och gott, köp ingen usb mick. Vill du bli övertygad så läs lite trådar på forumet, bara problem, lång latency osv.

Det andra paketet du länkade till är en mickpreamp med. Bara så att du inte tror att det är ett ljudkort. I de flesta ljudkort så finns det mickpreamp med, så det kommer du troligtvis inte behöva.

Så tänker du på någon av paketen, ta det sista i så fall.

Edit: eller ännu bättre. begagnat.

Redigerat av mrpimmy
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Då ger jag dig lite mer på vägen.

Det första paketet du länkade till är en usb mick. Kort och gott, köp ingen usb mick. Vill du bli övertygad så läs lite trådar på forumet, bara problem, lång latency osv.

Det andra paketet du länkade till är en mickpreamp med. Bara så att du inte tror att det är ett ljudkort. I de flesta ljudkort så finns det mickpreamp med, så det kommer du troligtvis inte behöva.

Så tänker du på någon av paketen, ta det sista i så fall.

Edit: eller ännu bättre. begagnat.

Begagnat var ju en bra idé. Men då om jag skall skriva en annons så behöver jag:

en mikrofon med VAD-ingång?

ett extern ljudkort (någon speciell typ?)

något mer?

Redigerat av Zhirgoyt
Link to comment
Dela på andra sajter

För ljudkortet så behövs det bara en ingång, så till vida du inte ska köra två instrument samtidigt, eller två som sjunger.

Mickrofonen ska ha en vanlig XLR ingång, och så också ljudkortet.

Jag tittade vidare på det sista paketet du länkade till, och det ser ju ganska trevligt ut om du vill komma igång snabbt och enkelt bara. Det ända jag tänkte på var att ljudkortet verkar inte stödja direct monitoring. hittade manualen http://images.thomann.de/pics/prod/243141_manual.pdf

Direct monitoring.

När du spelar in och när du spelar upp musik från din dator så är det alltid en liten fördröjning, på både signalerna in och ut från datorn. Detta gör att när du spelar in något och samtidigt vill lyssna på det så kommer du höra dig själv sjunga något efter du sjunger det. Mycket irriterande.

Detta kan man ju lösa genom att inte lyssna på det man spelar in samtidigt som man spelar in det, så det går ju också. Men ofta så vill du ju höra dig själv när du sjunger. Det är klart att det gör man ju ändå..... så....

Om du annars kommer ner till tillräckligt låg latency, under 10 ms så går det också nästan lika bra. För då hör du knappt fördröjningen. Men detta är beroende på vad du har för dator, vilket ljudkort, drivrutiner och liknande.

Hoppas jag förklarade så att du hängde med, säg gärna till annars.

Redigerat av mrpimmy
Link to comment
Dela på andra sajter

Direct monitoring.

När du spelar in och när du spelar upp musik från din dator så är det alltid en liten fördröjning, på både signalerna in och ut från datorn. Detta gör att när du spelar in något och samtidigt vill lyssna på det så kommer du höra dig själv sjunga något efter du sjunger det. Mycket irriterande.

Detta kan man ju lösa genom att inte lyssna på det man spelar in samtidigt som man spelar in det, så det går ju också. Men ofta så vill du ju höra dig själv när du sjunger. Det är klart att det gör man ju ändå..... så....

Om du annars kommer ner till tillräckligt låg latency, under 10 ms så går det också nästan lika bra. För då hör du knappt fördröjningen. Men detta är beroende på vad du har för dator, vilket ljudkort, drivrutiner och liknande.

Hoppas jag förklarade så att du hängde med, säg gärna till annars.

Jag tror det, men då har jag en fråga. Om jag hade tänkt ha musik i hörlurar och sedan sjunga och spela in till något program och sedan lägga på samma musik som jag hade i hörlurarna, kommer det inte att vara synkat då?

Är det att rekommendera att sjunga med bara musiken i hörlurarna (alltså inte min egen sång)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det, men då har jag en fråga. Om jag hade tänkt ha musik i hörlurar och sedan sjunga och spela in till något program och sedan lägga på samma musik som jag hade i hörlurarna, kommer det inte att vara synkat då?

Är det att rekommendera att sjunga med bara musiken i hörlurarna (alltså inte min egen sång)?

De kändare programmen som cubase, logic osv synkar automatiskt för latencyn. Vet dock inte hur det är med det som följer med paketet. Men hur som helst så borde det ju gå att ställa in, men som sagt, vet inte.

En del vill inte ha sig själv i hörlurarna när de spelar in. Och det går ju oftast att fixa genom att ha ena örat utan hörlur så att du hör dig själv från rummet. Men om jag får gissa så är det skönare för de flesta att kunna höra sig själv.

Men jag tror inte du behöver haka upp dig på det till att börja med. Det kan ju till och med vara så att du kommer ner en bra bit i latency så att du inte ens kommer att tänka på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för hjälpen/tipsen. Jag kollade runt lite på blocket och liknande sidor och hittade ett par saker, skulle inte ni/någon bara kunna säga om de är något att ha? (gärna om de går att använda tillsammans också)

Jag förstår att vissa är riktiga budgetvarianter (/pissdåliga?), men ni får gärna säga vad ni tycker.

http://www.blocket.se/stockholm/Mikrofoner_HALVA_PRISET__12_modeller_AKG_m_m_16577049.htm?ca=11&w=1&last=1

http://www.fyndtorget.se/annons.php?id=83086

http://www.blocket.se/goteborg/Behringer_602A_6_kanal_mixerbord_36597562.htm?ca=15&w=1

http://youtrade24.com/se/ad/2869/Mikrofon-Pulse-PM2656 (annonsen finns lite längre ner till höger)

http://kopochsalj.eniro.se/query/what/gti_info/ax/eallan/id/A35871122

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt har jag väldigt dålig koll på vad jag behöver, hehe. Trodde att man kunde ha ett sådant istället för externt ljudkort kanske... eh, hehe.

Mixerbordet mixar bara ihop signalerna, och så kan du ställa in styrka på de olika signalerna du sänder in. Det ger dig också chans att lägga på lite effekter. Men det är inte som ett ljudkort. Och effekter vill man gärna lägga på i efterhand, efter du har spelat in, i din dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Piezomikrofonen verkar vara en talmikrofon. Kontakten ser mer ut som en DIN-kontakt. Hör nog till nån liten bandspelare. En Uni-direktional mick borde vara bra. Då tar den inte in ljud från andra håll än rakt framifrån där du sjunger. Motsatsen är Omni-direktional.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket kan du tänka dig att lägga ut till att börja med?

Linus förslag verkar ju rätt vettigt.....

Jag hade hoppats komma undan med väldigt basic-grejer för runt en tusenlapp innan jag vet om jag verkligen vill hålla på med det här. Jag tänker såklart att jag skall uppgradera mig om jag tycker det är roligt och så 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

du borde definitivt kolla upp vad du spelade in med för mikrofon (och preamp!), låter helt klart bra på din röst. Varmt, lite instängt (på det bra sättet) 70-tal. Sen är jag också nyfiken på vad det är för nån.

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade hoppats komma undan med väldigt basic-grejer för runt en tusenlapp innan jag vet om jag verkligen vill hålla på med det här.
Shure PG48, handhållen s.k. dynamisk mikrofon med medföljande mikrofonkabel samt ett USB-ljudkort med ingång för dyn.mikrofon paketerat med ett inspelningsprogram.

big_116868.jpgbig_238702.jpg

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

du borde definitivt kolla upp vad du spelade in med för mikrofon (och preamp!), låter helt klart bra på din röst. Varmt, lite instängt (på det bra sättet) 70-tal. Sen är jag också nyfiken på vad det är för nån.

Tackar 🙂 Har skickat ett mail till personen som fixade den inspelningen, så får vi se om han svarar (det var ett tag sedan så det är inte säkert han kommer ihåg).

Tack, tack, skall ta en koll på det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

du borde definitivt kolla upp vad du spelade in med för mikrofon (och preamp!), låter helt klart bra på din röst. Varmt, lite instängt (på det bra sättet) 70-tal. Sen är jag också nyfiken på vad det är för nån.

Det var tydligen en "Röde NT1000 som var kopplad till mitt RME Fireface 400". Säger mig inte så mycket 😉 Är det någon speciell typ av mick?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du det verkar jobbigt med ljudkort, latency, att sköta inspelningen med musklick mm så kan det vara värt att fundera på en porta, den spelar ju in ljuden lika digitalt som en dator.

Förutom portan behöver du då bara en mick o ett par hörlurar. Jag använder en sån, och jag har aldrig märkt av nån fördröjning när jag gör sångpålägg. Den jag har är en Tascam 2488mkll, men en sån här är ungf lika, svinenkel att använda.

http://www.blocket.se/gavleborg/Porta_Zoom_hd16_35492198.htm?ca=5&w=3

Vill du sen gå vidare i studiovärlden kan du lätt sälja portan och behålla mick, lurar o monitorer. Jag har en dyr separat mickpreamp, men de preampar som sitter i portan låter så bra att inte jag kan höra nån större skillnad. Det är delade meningar om det, men jag tycker det är valet av mick som betyder mest. Lägg mkt hellre extarstålar på en bra mick än ett dyrt ljudkort. Porta är guld, i den finns allt du behöver som eq, reverb, kompressorer. Tanka ner lite fina backtrax, sen är det bara att sjunga o spela in, enkelt som med en kassetbandare.

Ljudkvaliten sitter nästan enbart i micken o akustiken, och hur du sjunger förstås. Och det gör du ju jäkla bra. Absolut att du ska skaffa grejer

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du det verkar jobbigt med ljudkort, latency, att sköta inspelningen med musklick mm så kan det vara värt att fundera på en porta, den spelar ju in ljuden lika digitalt som en dator.

Förutom portan behöver du då bara en mick o ett par hörlurar. Jag använder en sån, och jag har aldrig märkt av nån fördröjning när jag gör sångpålägg. Den jag har är en Tascam 2488mkll, men en sån här är ungf lika, svinenkel att använda.

http://www.blocket.se/gavleborg/Porta_Zoom_hd16_35492198.htm?ca=5&w=3

Vill du sen gå vidare i studiovärlden kan du lätt sälja portan och behålla mick, lurar o monitorer. Jag har en dyr separat mickpreamp, men de preampar som sitter i portan låter så bra att inte jag kan höra nån större skillnad. Det är delade meningar om det, men jag tycker det är valet av mick som betyder mest. Lägg mkt hellre extarstålar på en bra mick än ett dyrt ljudkort. Porta är guld, i den finns allt du behöver som eq, reverb, kompressorer. Tanka ner lite fina backtrax, sen är det bara att sjunga o spela in, enkelt som med en kassetbandare.

Ljudkvaliten sitter nästan enbart i micken o akustiken, och hur du sjunger förstås. Och det gör du ju jäkla bra. Absolut att du ska skaffa grejer

Mja, det verkar ju lite komplicerat. Fast de "porta(s?)" jag hittar kostar runt 1000 spänn och då får det hellre vara lite komplicerat.

Ljudkvaliten sitter nästan enbart i micken o akustiken, och hur du sjunger förstås. Och det gör du ju jäkla bra. Absolut att du ska skaffa grejer

Tack! Det betyder mycket för mig 🙂

Redigerat av Zhirgoyt
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var tydligen en "Röde NT1000 som var kopplad till mitt RME Fireface 400". Säger mig inte så mycket 😉 Är det någon speciell typ av mick?

Ja, det är en grymt bra mikrofon och ett av de bästa ljudkorten på marknaden.

I runda slängar 15 ggr din budget 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, det verkar ju lite komplicerat. Fast de "porta(s?)" jag hittar kostar runt 1000 spänn och då får det hellre vara lite komplicerat.

Tack! Det betyder mycket för mig 🙂

1000 kr? Då kanske du tänker på gammaldags kassettgrejer? Ur en sån kan man aldrig få ett strudiomässigt ljud. Jag har ungf en sån här grej:

http://www.thomann.d...am_2488_neo.htm

Den har en hårddisk likadant som en pc.

Om man vill kan man flytta över ljudfilerna till en dator med tex Cubase och redigera/mixa där i stället.

Så gott som alla som skriver här änvänder datorer och nåt program som Cubase, därför skrivs det aldrig om det faktum att en hel del musiker skaffar de här inspelningsprogrammen, sen får de aldrig igång dem, det är helt enkelt för krångligt, alla klarar det inte. Eller också klarar man det, men tycker att musicerandet försvinner i allt det tekniska som är helt oändligt i sina möjligheter. Jag ser dataprogrammet som nåt man lägger ner massor av tid att klicka sig runt i programmet, och bara en liten, liten del blir över till att sjunga o spela. Med min variant på datorprogram (Tascamporta) går det inte åt nån tid alls till annat än att spela in och att lyssna. Att kunna höja o sänka volymen på varje kanal med en egen riktig regel att dra i i stället för att jiddra med musen är helt nödvändigt tycker jag. Och 24 kanaler räcker hur långt som helst.

Detta har jag och en trummis gjort:

http://soundcloud.co...n-tomas-persson

Den här gjorde jag igår på en halvmiss när jag hade tråkigt.

http://soundcloud.co...ways-on-my-mind

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Aaaah, jag som nästan hade glömt bort Elton John......tack för att du påminde mig....

fantastisk artist, sjukt bra låtar, grymma melodier....

Nu jävlar ska iPoden fyllas med kvalitativ musik......

(Sorry for the "Off Topic")

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är en grymt bra mikrofon och ett av de bästa ljudkorten på marknaden.

I runda slängar 15 ggr din budget 😉

Antog det 😉 Men kan du berätta något om typen av mick? Är det en kondensatormick?

1000 kr? Då kanske du tänker på gammaldags kassettgrejer? Ur en sån kan man aldrig få ett strudiomässigt ljud. Jag har ungf en sån här grej:

http://www.thomann.d...am_2488_neo.htm

Den har en hårddisk likadant som en pc.

Om man vill kan man flytta över ljudfilerna till en dator med tex Cubase och redigera/mixa där i stället.

Så gott som alla som skriver här änvänder datorer och nåt program som Cubase, därför skrivs det aldrig om det faktum att en hel del musiker skaffar de här inspelningsprogrammen, sen får de aldrig igång dem, det är helt enkelt för krångligt, alla klarar det inte. Eller också klarar man det, men tycker att musicerandet försvinner i allt det tekniska som är helt oändligt i sina möjligheter. Jag ser dataprogrammet som nåt man lägger ner massor av tid att klicka sig runt i programmet, och bara en liten, liten del blir över till att sjunga o spela. Med min variant på datorprogram (Tascamporta) går det inte åt nån tid alls till annat än att spela in och att lyssna. Att kunna höja o sänka volymen på varje kanal med en egen riktig regel att dra i i stället för att jiddra med musen är helt nödvändigt tycker jag. Och 24 kanaler räcker hur långt som helst.

Detta har jag och en trummis gjort:

http://soundcloud.co...n-tomas-persson

Den här gjorde jag igår på en halvmiss när jag hade tråkigt.

http://soundcloud.co...ways-on-my-mind

Jag försökte bara hitta någon för att jämföra priset, men uppenbarligen hittade jag fel, hehe. Har du lust att länka något som fungerar bra på en begränsad budget?

Aaaah, jag som nästan hade glömt bort Elton John......tack för att du påminde mig....

fantastisk artist, sjukt bra låtar, grymma melodier....

Nu jävlar ska iPoden fyllas med kvalitativ musik......

(Sorry for the "Off Topic")

Var ju trevligt att man kunde påminna någon om honom. Det är en fantastisk låt.

När jag väl får igång någon fungerande inspelningsutrustning har jag en liten lista på låtar jag skall test.

- Rolling in the deep (Adeles version)

- Imagine

- Feeling Good (Bublé)

Får se om någon av dem passar min röst. Skall bli spännande att se 🙂 Skall posta resultat här sen om ni vill höra.

🙂 men den lät ju onekligen bra. ska plocka upp en sån till studion direkt.

Hehe om man ändå hade pengar att "plocka upp en sån till studion direkt" när man ville, haha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag fått låna lite saker av en vän till mig och har (konstigt nog) till och med kopplat in det så att min dator kan spela in (high five!). Dock får jag en massa brus och jag är ganska säker på att jag har kopplat fel någonstans.

Kanske har någon lust att hjälpa mig?

Det jag har fått låna är:

Shure SM57 mick med tillhörande sladd

LTO S-6 6-channel mixing console

Creative SoundBlaster Extigy (ljudkort?)

Och så lite sladdar och annat mojs.

Jag har för närvarande kopplat det såhär:

micken -> mixern -> (vit/röd-sladd -> mick-ingång i datorn).

Jag har inte fått igång ljudkortet än, skall försöka mig på det senare. Dock är jag tveksam till om jag har någon sladd för att koppla det till datorn. Lite av en röra, hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...