Jump to content
Annons

Budget stativ från thomann? Både mick och midiklaviatur.


Chris_Kadaver (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons

Ingen erfarenhet av keyboardstativet men körde ljudet på ett ställe rätt nyligen som hade införskaffat nya mikstativ som visade sig vara det billigaste ifrån thomann. Ren skit. Och det är ingen överdrift.

Lägg till några kronor och köp ett riktigt istället.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, millenniumstativen är rätt hopplösa, dom rör sig hela tiden och är fan asjobbiga att fixera. Helt klart bättre att pröjsa ett par spänn extra.

Gäller det alla milleniumstativen? Är inne på att beställa mikrofonstativ snart och vet av egen erfaranhet att det billigaste för 90kr är riktigt dåligt. Men det finns ju lite dyrare varianter, som DET HÄR. Någon som haft några erfarenheter med detta? Ber om ursäkt om jag kapar tråden för mycket =/

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäller det alla milleniumstativen? Är inne på att beställa mikrofonstativ snart och vet av egen erfaranhet att det billigaste för 90kr är riktigt dåligt. Men det finns ju lite dyrare varianter, som DET HÄR. Någon som haft några erfarenheter med detta? Ber om ursäkt om jag kapar tråden för mycket =/

för mej pajjade fästet till bommen (använder det fortfarande då det funkar utan bommen) tycker du ska spara till nåt av lite bättre kvalitet om det inte är panik och ebb i kassan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäller det alla milleniumstativen? Är inne på att beställa mikrofonstativ snart och vet av egen erfaranhet att det billigaste för 90kr är riktigt dåligt. Men det finns ju lite dyrare varianter, som DET HÄR. Någon som haft några erfarenheter med detta? Ber om ursäkt om jag kapar tråden för mycket =/

Har inte testat just det, men jag skulle aldrig köpa ett millenium stativ. Jag har provat det billigaste samt deras korta bomstativ och de är som jag sa innan skit. De klarar inte av att hålla upp en SM57:a ens.

Men vem vet, kanske de har lyckats med det här. Tvivlar dock.

för mej pajjade fästet till bommen (använder det fortfarande då det funkar utan bommen) tycker du ska spara till nåt av lite bättre kvalitet om det inte är panik och ebb i kassan.

Hahahaha!

Som sagt... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Chris_Kadaver (oregistrerad)

Okej... har förstått att man ska avstå från millenium stativen då. Men vad ska man ha om man nu får något bra för "några kr extra"? Gärna under 300 kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mickstativ utan bom brukar funka helt ok även när det är väldigt billiga modeller, men när det är bomstativ, så ger sig bommen på de billiga och man har i princip slängt pengarna i sjön.

K&M är tillförlitliga - och har man en extra tung mick, så finns det motvikt som tillbehör, som man kan sätta i bommens andra ände. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

26010nickel41210.JPG

Syftar du på det här Claes? I så fall kan jag personligen rekommendera det eftersom jag själv har just ett K&M 260.

Link to comment
Dela på andra sajter

Syftar du på det här Claes? I så fall kan jag personligen rekommendera det eftersom jag själv har just ett K&M 260.

Kanske inte specifikt det, men det är säkert också kanonbra, eftersom K&M håller hög kvalitet generellt. 🙂

Använder själv deras 25600 (bomstativ) och 25960 (lågt bomstativ). Båda helt suveräna! 🥰 Har också deras 21105 (motvikt) för att balansera upp det lite med extra tunga mickar.

Vad jag menade var att även billiga raka stativ brukar funka helt ok, men bomstativen är oftast katastrofala tills man kommer upp en bit i pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Chris_Kadaver (oregistrerad)

Grejar ett vanligt budget rundfot stativ en separat bom? och skulle det fungera med en k&m bom till millenium stativ, dvs passar de?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ja, millenniumstativen är rätt hopplösa, dom rör sig hela tiden och är fan asjobbiga att fixera. Helt klart bättre att pröjsa ett par spänn extra.

Har ett millennium för guran och inget fel på det men kanske raka motsatsen är det gäller micstativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har några Millenium-stativ sedan ett par år tillbaka, men numera används bara ett av dem.

Att använda bommen i 90-graders vinkel blev lite för mycket för stativen, så de deformerades till "lutande tornet i Pisa" inom några få månader. :rolleyes:

Här kommer ett färskt foto, jag fotade framför en dörr så att vinklarna skulle bli tydligare. Notera att det här är stativet som är i bäst (!) skick av Milleniumstativen. Duger i hemstudion, absolut inte på en scen.

img1865xt.jpg

EDIT: Ja, de tre benen är helt utfällda. Det är foten som deformerats.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Har några Millenium-stativ sedan ett par år tillbaka, men numera används bara ett av dem.

Att använda bommen i 90-graders vinkel blev lite för mycket för stativen, så de deformerades till "lutande tornet i Pisa" inom några få månader. :rolleyes:

Här kommer ett färskt foto, jag fotade framför en dörr så att vinklarna skulle bli tydligare. Notera att det här är stativet som är i bäst (!) skick av Milleniumstativen. Duger i hemstudion, absolut inte på en scen.

img1865xt.jpg

EDIT: Ja, de tre benen är helt utfällda. Det är foten som deformerats.

bommen ser hel ut! är det dyröres-varianten, har inga sladdhållare på mitt millenium-stativ 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte ett par supcreme med bom från 4sound för typ 600 kr och är helnöjd med dem.....

mvh

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Även fötterna på de billiga Thomannstativen är absolut värdelösa. Det är knappt att man törs sätta fast en CM3 på dem om man tafit bort bommen. Helt otroligt uselt. Märkligt att de säljer dem, när deras egen micscreen tex är så j-a rejäl tysk kvalitet.

Jo, åsså de, de runda gjutna fötterna som finns till en del stativ, jag har råkat ut för att det blir oljud/självsvängningar i dem som fortplantar sig upp i micken. Kan funka på scen för sångaren, men i studio vill inte jag ha ett sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Märkligt att de säljer dem, när deras egen micscreen tex är så j-a rejäl tysk kvalitet.
Det är skillnaden mellan Millennium och T.bone.

Millenium är Kina-import av låg kvalitet.

T.bone är Kina-tillverkade produkter av bra kvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gratch (oregistrerad)

img1865xt.jpg

EDIT: Ja, de tre benen är helt utfällda. Det är foten som deformerats.

Var precis samma sak för mig! Det största problemet med att det är böjt är att det blir väldigt svårt att ha bommen i 90graders vinkel om man vill ha en lite tyngre mic längst ut. Det välter helt enkelt omkull. Så kontentan är att satsa på ett lite dyrare och var nöjd istället 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...