Jump to content
Annons

Funderingar kring OEM


Strano

Recommended Posts

Hej!

Jag går i tankarna att skaffa Logic och har googlat fram att det finns OEM-versioner av programmet. Självklart vill jag ha "äkta vara" då jag tycker att det är värt att investera i saker som används regelbundet, samtidigt vill man komma undan relativ billigt också.

Mina funderingar lyder:

Vad har ni för erfarenheter av OEM-program?

Någon som köpt ett OEM-Logic och hur har det fungerat i så fall?

Har hittat lite olika priser på dessa två sidor.

Redigerat av Olsberg
Raderat länkar till olaglig mjukvara
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

De där affärerna är bedrägeri, hyffsat välgjort men ändå bedrägeri. Det som säljs där är inga OEM-produkter, det är piratkopior som de vill lura på dig.

Det är också därför deras försäljningsvillkor säger saker som "Software cannot be registered on-line", "You will not be able to receive any printed license confirmation because this information is considered to be confidential" och "The activation and registration of the software may differ in some way from the one on the official manufacturer's website"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du egentligen med "OEM versioner" och "någon som testat"? Jag vet vad OEM betyder, så det handlar inte om det. Men det finns mig veterligen ingen version som heter "OEM-Logic"? Menar du helt enkelt en "äkta version"? Kanske bara en konstig formulering eller så har jag missat något 😉

Jag och dom flesta jag känner kör ett köpt Logic. Inga konstigheter med det. Vill du komma billigt undan, så köp begagnat.

Mvh

F

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Program som följer med annat, som exempelvis Cubase som följer med ljudkort eller något VSTi som följer med något annat. Sådana program brukar kallas OEM-program och oftast rör det sig om bantade versioner, men i sällsynta fall även fullversioner.

Det finns också OEM-versioner av Windows - men sådana får bara säljas tillsammans med en ny dator eller en ny hårddisk.

Gemensamt är alltså att OEM-program aldrig säljs separat, utan alltid tillsammans med annat. Företag som erbjuder separata OEM-program, är med stor sannolikhet bluff-bolag som är ute efter att fiska in kortnummer för att kunna plocka så mycket pengar som möjligt på kort tid. Om man mot förmodan skulle få något program skickat till sig, så är det piratkopior - och då är det t o m bättre att leta upp kopiorna där man kan få tag dem gratis, än att gynna dessa brottslingar. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Går du i skolan, så kan det finnas EDU-versioner också, som brukar vara kraftigt rabatterade. Vet inte hur Apple gör där med Logic, men det finns från vissa andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Företag som erbjuder separata OEM-program, är med stor sannolikhet bluff-bolag som är ute efter att fiska in kortnummer för att kunna plocka så mycket pengar som möjligt på kort tid. 😠

Vad besvikna dom ska bli om man betalar med e-kort där man sätter köpesumman som maxgräns och begränsar giltighetstiden för e-kortet. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Går du i skolan, så kan det finnas EDU-versioner också, som brukar vara kraftigt rabatterade. Vet inte hur Apple gör där med Logic, men det finns från vissa andra.

Har läst om att det ska finnas en "academic version" men jag tror att det inte är möjligt att uppgradera en sådan. PT finns annars till bra studentpris och då får man gratis uppgraderingar 4 år efter köpet. Bra erbjudande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har läst om att det ska finnas en "academic version" men jag tror att det inte är möjligt att uppgradera en sådan. PT finns annars till bra studentpris och då får man gratis uppgraderingar 4 år efter köpet. Bra erbjudande.

Cubase har EDU-versioner för halva priset jämfört med vanlig retail. Enda skillnaden är att man inte får med någon tryckt manual (finns dock i PDF-format på skivan). Kan uppgraderas på precis samma sätt som en vanlig retail-version när det kommer ny version, så ur uppgraderings-synpunkt så är den värd lika mycket som en retail-version. 🙂

Jag har för mig att Samplitude också har EDU-versioner, men jag har inte riktigt koll på dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Det finns inga oem versioner av Logic dessvärre och fanns det så skulle det ju innebära ganska dyr frakt. Jag gick själv på det där för ca 4 år sedan på Ebay, det var nämligen nån ung snubbe från England som utgavs sig för att ha såna och jag köpte ju givetvis en. Jag kollade feedbacken och forumet efter jag köpt och då först fattade jag vilken idiot jag var. Det löste sig dock då vi var ganska många som köpt av honom som klagade. Men för hans morsa blev det nog inte så skoj kan jag tro då det väl var hon som förmodligen åkte på att betala tillbaka alla pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...