Jump to content
Annons

Hur få bästa ljudet med Amplitube/Guitar Rig?


Ragge

Recommended Posts

Annons

Du bör absolut använda en DI-box. Att bara köra direkt in i en linjeingång på en mixer är inget att rekommendera (såvida inte mixern har ingångar som är impedansanpassade för instrument som elgitarr).

Använder du en DI-box så kan det också vara en god idè att utnyttja -20dB paden som ofta finns tillgänglig. Signalen brukar då bli riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Amplitube genom uppmickad stärkare låter som kaka på kaka.

Har du möjlighet så för du alltid bäst ljud genom en uppmickad stärkare , och du mycket större möjligheter att påverka ljudet.

Däremot är amplitube en smidig lösning om man inte vill / Kan spela på en stärkare med fullt ös.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har personligen aldrig lyckats få något riktigt bra gitarrljud genom amplitube. Det enda det duger till i min värld är möjligtvis att värma upp gitarrer en aning. Det funkar bättre på bas, sång och trummor. Tillåmed V-amp2 gör ett bättre jobb, och kostar bara en bråkdel. Vill man ha mjukvarubaserat så är guitar rig tusen gånger bättre.

Men jo. En DI-box är ju att rekommendera om du inte har några vettiga ingångar för gitarr på mixern.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör Guitar Rig och linar den med en V-amp 2 och stänger av högtalarsimuleringen på V-ampen men tycker ändå inte det blir speciellt bra.

Har hört massa snackelisnack om såkallade "DI-BOXAR" är det en sådan man skall använda?

Vad ger bäst ljud osv..

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört massa snackelisnack om såkallade "DI-BOXAR" är det en sådan man skall använda?

Vad ger bäst ljud osv..

Ja, "bäst ljud" är ju som vanligt subjektivt. Men personligen skulle jag nog i ditt fall ta bort V-ampen helt och köra med en DI-box istället. Guitar Rig låter oftast bättre än V-Amp i mina öron. Och V-Amp har väl ingen true bypass precis? Så att använda den som DI-box kanske inte är att rekommendera.

Jag använder Vox Tonelab ihop med högtalar-simen i Guitar Rig ibland när jag vill ha lite mer distans. Och jag får bra resultat. Men Tonelab har lite renare signal än vad V-Amp har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, trevligt trevligt.

Hur mycket kostar en duglig DI-BOX då? Jag är på påväg att köpa en Mick-Preamp med.  Finns det någon smart produkt som kombinerar både DI-BOX och Mick-Preamp i ett? Bara Dyra mixerbord antagligen.

Jag har en Behringer Tube Ultragain Mic 100 som jag köpte för typ 600:- för ett par år sen (finns i modell 200 nu för ung samma pris). Mik-pre-amp med fantommatning och högimpedansingång (1 MOhm) så då slipper du DI-boxen. Mycket för stålarna, och jag tycker den låter helt OK.

Ang Amplitube så låter den enormt mycket bättre om man kör den på ett stereospår, även om man bara har mono in.

Redigerat av Rapid Wanker
Link to comment
Dela på andra sajter

Du bör absolut använda en DI-box. Att bara köra direkt in i en linjeingång på en mixer är inget att rekommendera (såvida inte mixern har ingångar som är impedansanpassade för instrument som elgitarr).

Använder du en DI-box så kan det också vara en god idè att utnyttja -20dB paden som ofta finns tillgänglig. Signalen brukar då bli riktigt bra.

Blir det nån skillnad på ljudet om man kör på dessa olika sätt

gitarr - Di-box - Ljudkort

eller

gitarr - Di-box - Mixer - Ljudkort

(mixerns main out är obalanserad) men input balanserat

Ljudkortet kan man välja balanserat eller obalanserat.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag komma tänka på den här kopplingen också kan det va nåt?

gitarr -DI-box - Ljudkort in L [mono]

(+ att man gör så här)

gitarr - Vamp - Mixer - Ljudkort in R [mono]

Då kan man ju välja att antingen ösa på själv med v-ampen eller att få in en bra signal genom DI till Amplitube o Guitar rig exempelvis

För som jag fattar det nu så är det ingen ide att ha Di-box i samma kopplings kedja som v-amp (dvs Di boxen gör ingen nytta)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag komma tänka på den här kopplingen också kan det va nåt?

gitarr -DI-box - Ljudkort in L [mono]

(+ att man gör så här)

gitarr - Vamp - Mixer - Ljudkort in R [mono]

Då kan man ju välja att antingen ösa på själv med v-ampen eller att få in en bra signal genom DI till Amplitube o Guitar rig exempelvis

För som jag fattar det nu så är det ingen ide att ha Di-box i samma kopplings kedja som v-amp (dvs Di boxen gör ingen nytta)

Hur ska du få gitarren att bli två signaler?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag komma tänka på den här kopplingen också kan det va nåt?

gitarr -DI-box - Ljudkort in L [mono]

(+ att man gör så här)

gitarr - Vamp - Mixer - Ljudkort in R [mono]

Då kan man ju välja att antingen ösa på själv med v-ampen eller att få in en bra signal genom DI till Amplitube o Guitar rig exempelvis

För som jag fattar det nu så är det ingen ide att ha Di-box i samma kopplings kedja som v-amp (dvs Di boxen gör ingen nytta)

Hur ska du få gitarren att bli två signaler?

Jag menade så här antingen pluggar man in sladden från guran till D-boxen eller till V-ampen, inte samtidigt.

Fast man har alla kopplingar klara så är det bara att välja 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Försök få så hög signal in i datorn du kan utan att det slåri taket. Jag brukar lägga en kompressor som trycker ner de värsta topparna och sedan ökar jag volymen som kompressorn drog ner. Efter det lägger jag Amplitube. Utan kompressorn så tycker jag tonen dör ut snabbt i Ampltiube om man spelar med "lagom" dist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Försök få så hög signal in i datorn du kan utan att det slåri taket. Jag brukar lägga en kompressor som trycker ner de värsta topparna och sedan ökar jag volymen som kompressorn drog ner. Efter det lägger jag Amplitube. Utan kompressorn så tycker jag tonen dör ut snabbt i Ampltiube om man spelar med "lagom" dist.

Sweet!

Tackar för tipset 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du bör absolut använda en DI-box. Att bara köra direkt in i en linjeingång på en mixer är inget att rekommendera (såvida inte mixern har ingångar som är impedansanpassade för instrument som elgitarr).

Använder du en DI-box så kan det också vara en god idè att utnyttja -20dB paden som ofta finns tillgänglig. Signalen brukar då bli riktigt bra.

Bör man koppla

gitarr - DiBox - Data

Eller

gitarr- Dibox - mixer - data

Eller

gitarr - mixer - DiBox - data

Main out på mitt mix bord är obalanserat

Redigerat av Haunted-Mansion
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Jag har haft amplitube 2 ett bra tag nu men är inte riktigt nöjd med det. FÅr aldrig riktigt till det ljud jag vill ha. Har provat guitar rig när det kom men var inte så imponerad av det heller. det fanns för många alternativ och inget blev bra kändes det som.

Nu såg jag att guitar rig 3 finns. Är det någon som har provat det?

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag läste de där trådarna och funderar nu över.

Jag har emu 0404 kortet. behöver jag en DI-box? Kortet har ju ingångar för gitarr(tele ingångar alltså).

Ja en DI-Box behövs. Om du inte har en preamp med instrument ingång.

Innan du ger dig hän och köper guitar rig kanske du skall ta och prova med en DI-Box. Den gör underverk för ljudet. Och de kommer att låta kass med GR3 utan DI-Box med för den delen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste de där trådarna och funderar nu över.

Jag har emu 0404 kortet. behöver jag en DI-box? Kortet har ju ingångar för gitarr(tele ingångar alltså).

Ja en DI-Box behövs. Om du inte har en preamp med instrument ingång.

Innan du ger dig hän och köper guitar rig kanske du skall ta och prova med en DI-Box. Den gör underverk för ljudet. Och de kommer att låta kass med GR3 utan DI-Box med för den delen.

när jag köpte ljudkortet så sa han på ramus att det då inte behövdes en di-box. Jag tänkte först köpa en mixer och en di box men han sa "köp emu04040 din jävel" ungefär...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag läste de där trådarna och funderar nu över.

Jag har emu 0404 kortet. behöver jag en DI-box? Kortet har ju ingångar för gitarr(tele ingångar alltså).

Ja en DI-Box behövs. Om du inte har en preamp med instrument ingång.

Innan du ger dig hän och köper guitar rig kanske du skall ta och prova med en DI-Box. Den gör underverk för ljudet. Och de kommer att låta kass med GR3 utan DI-Box med för den delen.

när jag köpte ljudkortet så sa han på ramus att det då inte behövdes en di-box. Jag tänkte först köpa en mixer och en di box men han sa "köp emu04040 din jävel" ungefär...

Är det USB versionen så har den instrumentingång har jag för mig. Men är det PCI versionen nej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste de där trådarna och funderar nu över.

Jag har emu 0404 kortet. behöver jag en DI-box? Kortet har ju ingångar för gitarr(tele ingångar alltså).

Ja en DI-Box behövs. Om du inte har en preamp med instrument ingång.

Innan du ger dig hän och köper guitar rig kanske du skall ta och prova med en DI-Box. Den gör underverk för ljudet. Och de kommer att låta kass med GR3 utan DI-Box med för den delen.

när jag köpte ljudkortet så sa han på ramus att det då inte behövdes en di-box. Jag tänkte först köpa en mixer och en di box men han sa "köp emu04040 din jävel" ungefär...

Är det USB versionen så har den instrumentingång har jag för mig. Men är det PCI versionen nej.

USB versionen är det. då behövs alltså ej DI-box?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste de där trådarna och funderar nu över.

Jag har emu 0404 kortet. behöver jag en DI-box? Kortet har ju ingångar för gitarr(tele ingångar alltså).

Ja en DI-Box behövs. Om du inte har en preamp med instrument ingång.

Innan du ger dig hän och köper guitar rig kanske du skall ta och prova med en DI-Box. Den gör underverk för ljudet. Och de kommer att låta kass med GR3 utan DI-Box med för den delen.

när jag köpte ljudkortet så sa han på ramus att det då inte behövdes en di-box. Jag tänkte först köpa en mixer och en di box men han sa "köp emu04040 din jävel" ungefär...

Är det USB versionen så har den instrumentingång har jag för mig. Men är det PCI versionen nej.

USB versionen är det. då behövs alltså ej DI-box?

Nej, ditt ljudkort har redan en högohmig instrumentingång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...