Jump to content
Annons

Laga samt uppgradera PreSonus Eureka


ONSatan

Recommended Posts

Som jag tidigare skrivit på forumet så köpte jag en begagnad Presonus Eureka (channel strip). Den var DOA då jag fick den och efter en del sökningar på nätet fann jag att de felsymptom som jag hade var relativt vanliga och ”modelltypiska”:

1. Eurekan har ingen utgående signal utan ljudmässigt är den stendöd!

2. VU-mätaren står på max oavsett inställningar med undantaget ”GR to ground” då den ställer sig runt nollan och sen visar antal dB som kompressorn dämpar inkommande signal.

Vid de här felen är det sannolikt den förstärkarkrets som sitter precis innanför XLR-kontakten. Ni hittar den om ni följer en rak linje, ca 25mm från utgående XLR-kontakt. Längs denna tänkta linje ser ni först 2 kondingar och sen kommer operationsförstärkaren som sitter omgiven av små ytmonterade motstånd. Denna IC krets har 14 ben och är knappt 10mm lång.

Kretsen finns på ELFA och heter där MC33079DG. Kostnad ftf 17kr ex moms och frakt. OBS: den är ytmonterad och att löda den är ”pilligt”. Har ni vana att löda ytmonterade (dvs, ej ”hålmonterade) –kretsar så är det ”lugnt”. (Jag valde själv att låta Claes på forumet löda den för en acceptabel kostnad).

Efter att denna krets bytts så fungerar Eurekan perfekt! 🥰

Dock, eftersom jag läst en del om kretsarna på Eurekan så hittade jag även tips om enkla uppgraderingar av operationsförstärkarna i försteget. De sitter i socklar, en per kanal och kan enkelt bytas utan lödning. Rekommenderade kretsar är bl.a. LT1357 (det är de som sitter i den av Presonus uppgraderade ”Hot Rod” –versionen av Eurekan).

Ni behöver 2st och de heter på ELFA LT1357CN8. Kostnad ftf 2 x 67kr ex moms och frakt.

Kostnader

MC33079DG (reparera): 17 + moms = 21,25

LT1357CN8 (uppgradera): 2 x 67 +moms = 167,5

Frakt = 85

Dvs, för under 275:- så har ni material för att både laga och uppgradera (betalar ni för lödjobbet så är det max 30 min ink. demontering).

EDIT: Ni kan väga denna chansning (ni VET inte om denna operation kommer hjälpa er) mot att 4Sound/Luthman tar 300kr för att frakta enheten till felsökning (till detta kommer sen material och arbete).

Cheers!

P.S såg även att en 63V 1000µF kondensator (den smale av de tre som sitter i spänningsdelen) börjat bukta lite i botten. Får ni brum så kan det säkert vara denna som behöver bytas (och även sådana finns på ELFA). OBS, om ni behöver byta denna så välj en som högst är 25mm hög då det inte finns mer plats...

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...