Jump to content
Annons

REAPER V4 – Så som ni ser på det


Valle

Recommended Posts

Annons

Vad är SWS?

SWS/S&M Extension är ett tredje parts (användares) tillägg som utökar funktionaliteten i REAPER – lite som med "tillägg" och "appar" i webbläsare. Tillägget är baserat på händelser ("actions"), som redan finns tillgängliga i REAPER för vem som helst, men som andra har kombinerat ihop till färdiga funktioner för de användare som inte kan/har tid att pula med sådant själva.

Var tankar man JS-pluggar? Har varit inne på Reapers forum, men där hittar jag ingen vettig ordning på pluggarna...

JS finns redan med när du installerar REAPER.

Klicka i REAPERs meny: View -> FX Browser (ett fönster öppnas), välj JS i vänstra kolumnen, och du har en sjuhelvetes massa effekter till förfogande.

Link to comment
Dela på andra sajter

nån som vet vad som gäller vid en upgradering till 4?

hur gör man?

Alternativ 1: Alla som har 3.x-licens uppgraderar kostnadsfritt och erhåller fria uppdateringar till och med version 4.99.

Alternativ 2: Man köper 4.x-licens direkt – $60 respektive $225, beroende på licens – som inkluderar fria uppdateringar till och med version 5.99.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Laddade ner och testade Reaper för en månad sen, köpte licensen för $60 dagen efter. Helt makalöst bra program!! Har tidigare använt Cubase och senast Samplitude men nu är det bara REAPER som gäller!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog bättre om du startar en dedicerad tråd där du kan promota Mixcraft. Inte minst eftersom jag, personligen, i övrigt tycker att du jämför en trampbil (Mixcraft) med en fyrahundra hästars Corvette (REAPER), vilket kan ge andra en felaktig bild av REAPERs omfattning.

Edit: dedicerad, inte deducerad...

Håller med!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Jag hade inte föreställt mig för 1 år sedan att jag skulle gå över till Reaper, men faktum är att jag för det mesta använder Reaper nu förtiden, varför ?

Jag var enormt trött på att t.e.x sonar och ableton live crashade. Reaper är betydligt stabilare. En annan aspekt var att jag ville prova olika DAWs för att jämföra olika prestanda, då jag oftaa maxade cpun med mycket effekter och syntar osv. Jag fick en smärre chock när jag provade Reaper, prestandan är verkligen imponerande, det märks att koden är väldigt optimerad i reaper och allt flyter på bra UTAN problem. Gränssnittet är också väldigt ENKELT och minimalistiskt vilket känns skönt och lätt att arbeta med. Och sist men inte minst så är det gratis!

Så till er som tvekar på att reaper är något för dig, prova det... speciellt om du använder cpu hungriga pluggar t.e.x..och du har problem att få cpun att räcka till... Hittils har jag inte hittat några brister men vi får väl se när jag börjar arbeta med det djupare om jag ser vissa brister i fumktioner osv...Men just nu kör jag Reaper..då det känns jävligt stabilt och robust... och krånglar mindre i allmänhet.. Men visst man saknar Session view från ableton live... det är väl igentligen det enda.. Men Ableton Live är så enormt dåligt programmerat i övrigt..och jag tycker generellt att reaper låter bättre i mina öron, även när jag satt high quality på allt i ableton...kan vara en illussion/placebo..men men.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och sist men inte minst så är det gratis!

Njae, inte riktigt. Det är faktiskt inte ens shareware.

Men det är fritt att testa programmet i dess oinskränkta helhet, eller för att citera en av utvecklarna (Schwa): "Reaper is free to evaluate, and doesn't have restrictive copy protection".

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae, inte riktigt. Det är faktiskt inte ens shareware.

Men det är fritt att testa programmet i dess oinskränkta helhet, eller för att citera en av utvecklarna (Schwa): "Reaper is free to evaluate, and doesn't have restrictive copy protection".

Det enda som skiljer är väl att det poppar upp en evulate fönster som man får vänta 4 sekunder för att stänga ner... Inte värt att betala pengar för att få bort den rutan direkt...

Hur som helst jag är grymt imponerad...men kan förstå till er som är skeptiska och inte tror att reaper har något att erbjuda... Men testa att maxa erat daw med någpt effektkedja.. och sedan prova i reaper..så märker ni stor skillnad... tack vare reaper så klarar jag mig med min i7 920... samma effekt kedja i sonar och albeton maxade hela tiden..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda som skiljer är väl att det poppar upp en evulate fönster som man får vänta 4 sekunder för att stänga ner... Inte värt att betala pengar för att få bort den rutan direkt...

Sant, i och för sig. Med det där betyder inte "gratis", det där betyder att bryta mot en överenskommelse man gör när man installerar programmet för första gången.

Som en som på ett eller annat sätt involverad i REAPER, så är min rekommendation att inte skylta med att man "gått över tiden". Inte på Cockos Forum, i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sant, i och för sig. Med det där betyder inte "gratis", det där betyder att bryta mot en överenskommelse man gör när man installerar programmet för första gången.

Som en som på ett eller annat sätt involverad i REAPER, så är min rekommendation att inte skylta med att man "gått över tiden". Inte på Cockos Forum, i alla fall.

lol okej..

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte värt att betala pengar för att få bort den rutan direkt...

Men det kanske är värt att betala den lilla summan för att stödja projektet i sig, inte minst då du verkar tycka att Reaper är väldigt bra. På så sätt medverkar du till att de kan fortsätta utveckla mjukvaran och i förlängningen kanske göra dig ännu gladare i framtiden.

Det kanske finns någon moralisk aspekt att hämta ur detta dessutom...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Men det kanske är värt att betala den lilla summan för att stödja projektet i sig, inte minst då du verkar tycka att Reaper är väldigt bra. På så sätt medverkar du till att de kan fortsätta utveckla mjukvaran och i förlängningen kanske göra dig ännu gladare i framtiden.

Det kanske finns någon moralisk aspekt att hämta ur detta dessutom...

Jag instämmer...men jag har just börjat använda det..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...