Jump to content
Annons

Koppla V-amp till Mixerbord


jonasandersson

Recommended Posts

Skulle köpa sladdar på musikbörsen för några år sedan. Jag beskrev att jag skulle ha en Tele-Tele mono dubbelkabel från V-amp till ingångarna på mixerbordet. Personen i musikaffären sade "varför ska du ha dubbla kablar då du ändå inte kan få stereo till mixerbordet". Han menade att jag skulle dra en kabel från "L" på V-amp till "LINE IN 1" på mixerbordet, så jag sa ja tack och amen och nöjde mig med en enkelkabel. Nu har jag kört så ett tag, men sedan har jag funderat...

1) Det finns "L LINE OUT R" på V-amp

2) Det finns "LINE IN 3/4", "LINE IN 5/6" på mixerbordet, alltså flera möjligheter för stereo

3) När man infogar ett audiospår i Cubase så har man möjligheten att välja "Stereo".

Då undrar man, varför skulle man då inte kunna få stereo? Eller är det så att gitarren som är kopplad till V-amp ändå inte ger ifrån sig annat än mono. Men då är frågan varför V-amp:en har både "L" och "R" som LINE OUT. Den är väl mest avsedd som gitarrförstärkar-simulator?

Idag nämnde jag till någon i samma musikaffär om hur jag kopplat och han sade "Ja men det var väl dumt, du borde ha en dubbel kabel så att du får stereo och koppla den till två ingångar på mixern".

Frågan är vem som har rätt här. Vinner man något på att köra stereo från V-amp:en till mixern? Får man fylligare ljud då man spelar in ett ljudspår i Cubase. I så fall funderar jag starkt på att sätta nya gitarrspår på dom låtar jag spelat in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, betydligt fylligare ljud blev det. Istället "slår ljudet över ibland", men får väl dra ned basen på V-amp eller sänka ljudet i kanalen.

Det är lite skillnad på personal i musikaffären. Tycker att jag fick ett korkat råd som gick ut på att jag skulle köra mono. Märker att vissa av Musikbörsens personal är väldigt kunniga och andra ska man helst undvika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ptja, det beror helt på effekterna. Kör du enbart förstärkarsimulering är allt mono så då spelar L/R ingen roll. Kör du däremot stereoeffekter i din V-AMP är det en annan femma.

Istället "slår ljudet över ibland", men får väl dra ned basen på V-amp eller sänka ljudet i kanalen.
Kopplar du från V-AMP L till Line in 3 och V-AMP R till Line in 4? Om du inte tillför någon gain i mixerbordet ska signalen inte vara för stark in i mixern. Annars får du väl backa lite försiktigt på V-AMP. Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...