Jump to content
Annons

Enkel mini-studio av förråd


qiq

Recommended Posts

Okej, jag har precis bytt hobby, vilket jag gör ungefär vart fjärde år och denna gången blev det musikproduktion. Så jag köpte den mest grundläggande utrustningen; mjukvara, sE2200a, ljudkort och lite sladdar. Just nu håller jag till i ett hus vi har som gäst-hus (?) men akustiken här är HEMSK, och det märks vekligen när man spelar in. Dessutom måste man plocka undan allt bröte när det kommer gäster annars pillar de på sakerna, och pimp-värdet är 0.

Så, jag ska bygga om ett tattigt byggt förråd i ett uthus till min studio, där jag kommer lägga mest energi på den estetiska delen. Men min far som kommer hjälpa mig att bygga vill tydligen lägga massa engergi på konstruktionen med.

Det ska inte vara en studio byggd efter konstens alla regler, den ska vara snygg, och funka, inget mer. Inget flytande golv eller liknande, jag kommer inte störa någon annan än mig själv när jag är där inne, bor mitt i skogen.

Rummet består av väggar reglade med 45x95m reglar med 80 (!) CC. Och lite brädor utanpå det. Så det som ska göras är at bygga ett altangolv (av 2" 4, som man bygger terass och altan-golv) på betongplattan och bygga på väggarna och taket så att det blir 20cm isolering i väggar och 25 i tak. Plast och OSB-skivor på det och sedan en vägg för att dela av rummet till ett inspelningsrum, och ett "kontor" (jag vågar inte kalla det kontrollrum).

Sen blir det gipsskivor (enkla) på väggar och i taket.

Inspelningsrummet kommer jag att "tapetsera" med "Noppenshaum" skummgummiplattor från Thomann (de billigaste) i tak och på väggar och sen kasta dit en heltäckningsmatta i rött. Jag får väl tröka dit en basfälla i ett hörn med. Kommer den akustikbehandligen duga till att spela in enkel sång och kanske trummor utan att få en massa konstigt eko och annat skit-ljud som man inte vill ha? Det kommer inte att vara några ljud utifrån som stör, så någon ljudisolering kommer det inte att vara.

Sen så lägger jag inte pengar på några monitorer, utan kör med hörlurar. Jag får väl lösa kabelgenomföringen mellan rummen på något snyggt sätt, har tänkt att bygga en liten låda som jag sätter alla kablar (XLR och 6,3mm) i, eller kontakter på varje sida, som sedan sätts fast i väggen.

Fönstret mellan de två rummen tänkte jag bygga själv, den ska inte gå att öppna, så när jag byggt en trä-ram (karm heter det väl?) så sätter jag en enkel lite tjockare glasruta mellan två trälister med någon form av gummi-list (typ en sådan där P eller D-list, eller vad det kallas) mellan.

Den största frågan jag har är bara om det låter något sådär vettigt eller om något låter helt åt helsefyr? Jag har läst på internet i en vecka ungefär sedan jag bestämde mig att göra dethär, så jag lovar att jag inte är haj på det. Men byggandet av golver börjar på lördag.

En liten bild på ritningen:post-29542-0-26043100-1314300403_thumb.jpg

Qiq 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

tja- jag förstår nog inte riktigt frågan men om du tycker noppenshaum är pimp och akustiken inte så viktig så kör på det.....!!???

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

tja- jag förstår nog inte riktigt frågan men om du tycker noppenshaum är pimp och akustiken inte så viktig så kör på det.....!!???

😕

Frågan var i princip, med noppenshaum överallt så blir väl inte akustiken värre det var ungefär det jag undrade 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan var i princip, med noppenshaum överallt så blir väl inte akustiken värre det var ungefär det jag undrade 🙂

Risk finns. Skummet dämpar bara höga frekvenser, ingen bas. Så det kommer låta burk. Lagom är bäst. Svårast att dämpa är basen. Börja där. Diskant kan man alltid lägga till lite till och dämpa mer. Så spara att sätta upp skummet, limma inte fast det.

G

Link to comment
Dela på andra sajter

Risk finns. Skummet dämpar bara höga frekvenser, ingen bas. Så det kommer låta burk. Lagom är bäst. Svårast att dämpa är basen. Börja där. Diskant kan man alltid lägga till lite till och dämpa mer. Så spara att sätta upp skummet, limma inte fast det.

G

Jag hade tänkt mig en basfäla som denna: http://www.thomann.de/se/the_takustik_cbt_37.htm i ett hörn, eller bör jag köpa på mig för flera hörn? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre du kör på dom här basfällorna:

THE T.AKUSTIK SA-2 RAS ABSORBER SILENCER:

http://www.thomann.de/se/the_takustik_sa2_ras_schallabsorber.htm

The t.akustik SA-2 RAS low frequency silencer module, Absorbtion:

More than 60% between 63Hz and 125Hz (Maximum at 80 thomann Hz approx. 70%)

dimensions: 80 x 55 x 16.5cm, 13kg.

SA-2 ras är effektivare och går längre ner basen än motsvarnade

basfälla i akustikskum.

HOFA BASSTRAP:

Hofa Basstrap, full-range absorber tube that reach deep frequencies,

effective against rumbling bass and standing waves,

http://www.thomann.de/se/hofa_basstrap.htm

HOFA BASSTRAP BABY

http://www.thomann.de/se/hofa_basstrap_baby.htm

Tube trapps är effektiva över ett brett frekvens område och går djupt ner i basen.

Bruce Swedin använder sig enbart av tubetrapps i viking studios.

http://www.asc-studio-acoustics.com/westviking.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska jag va dum mot alla här på studioforum.

Ja det är viktigt att behandla basen och ha en rak frekvenskurva och sånt skit i rummmet NÄR MAN MIXAR. Men som de absolut flesta som är på studioforumet är vi bara glada amatörer och har inte alla tid eller ens tillräckligt med golvyta för att kunna göra ett rum som är perfekt rak ner till 20.

Ska man dock bara behöva spela in sång, varför ska man då sitta och mäta och hålla på att ta bort sina ståendevågor vid 100 hz, för sist jag kollade brukar de flesta inte ha så mycket energi där i sången. De som får en att höra att det är ett dåligt rum och de som kommer med i inspelningarna är ju faktiskt de övre registrerna så ja, sånt där fult skum skulle kunna fungera för just det. När va ni i ett sångbås som var rakt ner till 20 senast liksom?

Sen tkr jag ändå du ska kolla in andra lösningar än det där skummet, om inget annat för pimp faktorn, hur snyggt äre me lite grådaskigt skum på väggarna? Gör hellre riktiga absorbenter själv som blir snyggare och bättre.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte du är dum stratsvante! 🙂

Håller med om det mesta du skrev i inlägget.

@qiq:

1.

Jag har ingen större erfarenhet av skumabsorbenter, modell 5-7cm tjocka, förutom i mindre studios antingen amatör eller semiproffs (månskensbönder .. 🙂 ).

Men då har jag inte tyckt att de har funkat speciellt bra. Inte ens för sång.

Dessutom är pimpfaktorn usel. De är ju sketfula!

2.

Ingenting är så bra för akustiken som ett lite större rum!

22 kvm är toppen. Att minska ned det kommer med största sannolikhet försämra.

De två anledningarna som finns att göra mindre rum som jag ser det är:

I. Om du behöver isolera ordentligt och eftersom det är dyrt.

II. Folk som kommer till studion förväntar sig ett inspelningsrum/sångbås.

För själva inspelningen är mindre utrymme eller ett litet sångbås inget jag gillar överhuvudtaget annars.

Ok, jag spelar inte in akustiska trummor så där kanske nivån blir ett problem.

Men man får alltid kompromissa. Så är det ju.

Om du inte nödvändigtvis måste ha två rum skulle jag kolla på att göra enligt följande:

Enklaste o billigaste, vad jag vet, är att göra 5 absorbenter, gärna 20 cm tjocka med material som du vet funkar. 2 bakom högtalarna (om du har dem mot en vägg), 2 vid sidoreflektionerna och 1 i taket. Flytta runt tills det låter bra för kontrollrumsdelen.

Gör ett par flyttbara absorbenter/skärmar som du kan flytta runt i rummet vid sång, instrumentpålägg eller om du sitter och mixar.

Ett litet förslag bara

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, kul att mitt inlägg för några dagar sedan inte kom in...

Nåja.

Oavsett vad ni säger så tycker JAG att det är otroligt snyggt med "grådaskigt skum" på väggarna 😛 Men, jag har tänkt om lite. Istället för noppenshaum all over the place tänkte jag sätta pyroamidskum, endast i taket (om man får sätta det där...) http://www.thomann.de/se/the_takustik_sap80_pyramidenschaum.htm

Och sedan några sådana här på väggarna, inte täcka dem, men sätta upp några, som tavlor typ. http://www.thomann.de/se/eq_acoustics_spectrum_studio_tile_50l_red.htm

Korrekt eller ej?

Sen var det det där med basfällor. Stratsvante, du har rätt, helt klart Jag kommer inte att satsa överdrivet mycket på just basfällor, men valet för mig står mellan Hofa Basstrap (den stora), Hemmabyggd corner-trap av stenull och denna saken: http://www.thomann.de/se/eq_acoustics_spectrum_corner_trap_l_red.htm

Jag får helt enkelt se om jag bygger en egen basfälla eller köper. Det finns ju verkligen tre miljoner åsikter om hemmabyggda basfällor, så jag har inte bestämt mig ännu.

Jag kommer fortfarande att dela av det större rummet i två delar.

post-29542-0-85797300-1315258593_thumb.jpg

Tack för alla tips och er feedback.

Qiq

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm för allt i världen inte bort att de cornertraps du avser att kalla för basfälla, inte gör mycket nytta i det område vi idag kallar bas.

Cornertraps kan byggas så de får effektivitet nedå 100 Hz men rör inte ens problemfrekvenser mellan 30 - 80 Hz.

Där nere måste du arbeta med tryck, inte friktion för att bromsa ljud.

Helmholtz är svaret på din fråga och kommentaren följande är fjäderverkan för att motverka det tryck som uppstår i basfrekvenser.

Dämpa inte för mycket bara!

Lycka till!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, inga cornertraps... Men jag har kollat en del på Hofan, men den dämpar bara ner till 100hz, men om man nu ska matematiskt räkna ut vilka frekvenser jag har problem med så är alla de under 100hz.

Helmholtz... Bygger på samma princip som denna: http://www.thomann.de/se/the_takustik_sa2_ras_schallabsorber.htm ? Ful som stryk dock, men den går väl att måla om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, inga cornertraps... Men jag har kollat en del på Hofan, men den dämpar bara ner till 100hz, men om man nu ska matematiskt räkna ut vilka frekvenser jag har problem med så är alla de under 100hz.

Helmholtz... Bygger på samma princip som denna: http://www.thomann.de/se/the_takustik_sa2_ras_schallabsorber.htm ? Ful som stryk dock, men den går väl att måla om.

PÅ 22 kvadrat så skulle jag grovt tippa på att du har problem i låga mellanregistret runt omkring 250 Hz med avsaknad av energi där nere.

Likaså mellan 50 - 80 Hz där du antagligen redan har en kraftig peak.

Den du tittat på är en panelresonator.

Fungerar ypperligt och tar hand om stor yta vilket är bra.

Måla om i all ära....

Frågan är ju om ljudet ska "se" snyggt ut!?

Kan ju bara hoppas på att du förstår vad jag menar!

Lycka till.

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

PÅ 22 kvadrat så skulle jag grovt tippa på att du har problem i låga mellanregistret runt omkring 250 Hz med avsaknad av energi där nere.

Likaså mellan 50 - 80 Hz där du antagligen redan har en kraftig peak.

Den du tittat på är en panelresonator.

Fungerar ypperligt och tar hand om stor yta vilket är bra.

Måla om i all ära....

Frågan är ju om ljudet ska "se" snyggt ut!?

Kan ju bara hoppas på att du förstår vad jag menar!

Lycka till.

/Cruncharn'

Jag vill verkligen satsa på att det ska se snyggt ut, speciellt efter att ha surfat runt på webben och kollar på många hemma-studios som ser ut som själva fan. (de kanske funkar bättre än min kommer att göra, men JAG ska funka i min studio med) Kalla mig bitch om ni vill.

Men då låter det som att en panelresonator är det jag ska ha.

tacktack

Qiq

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...