Jump to content
Annons

Kort reverb vid mastring, konkreta tips sökes!


johle

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har inte tänkt på detta förrän jag skickade in en (house)-låt för mastring och publicering. När jag hörde det färdiga resultatet noterade jag ett ytterst kort (men snyggt) reverb på kicken. Eller ja, hela mixen antar jag.

Hursomhelst - har ni några bra tips för detta? Jag har Googlat runt en del och fått tips. Men det jag har provat med har bara låtit riktigt kasst.

Jag sökte även i forumet, men fick inget direkt bra svar. Jag producerar visserligen det mesta i Reason, men lyckades inte få till något reverb på de låga tiderna som "krävs". (Därav kan jag inte lägga till det innan bounce - men kan ju ha missat nåt totalt.)

Kan det möjligen finnas i Cubase? Använder det för mina egna mastringar.

Jag har märkt att detta börjar bli rätt vanligt i "genren"; då snackar jag om producenter som Avicii, Alesso osv.

Tips tas vänligen emot! 🙂

Sov gott!

MVH

Johan

Redigerat av johle
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Förstår jag dig rätt att de som mastrat har lagt på ett kort reverb på hela mixen?

Det är min tolkning ja. För så lät det inte när jag skickade in den 😉

Och jag är inte sarkastisk, men det jag funderar över är om de BARA lagt det i början för att t.ex. kicken inte skulle låta så ensam. Sen kommer ju mer grejer in, och då är det hyffsat omöjligt att avgöra. Därav kanske de "samplade" kicken, la på reverb på ett "ghost"-spår och bara körde reverb på det - inte hela mixen. Men vad vet jag?

EDIT: En länk kanske hjälper?

Kicken i början, reverb:

Redigerat av johle
Link to comment
Dela på andra sajter

Masteringsreverb är inte direkt ovanliga, men betydligt diskretare än reverb i mixen. Man brukar använda den om man upplever ljudbilden lite för torr. Ofta är de ganska korta och ordentligt beskurna i bas och diskant-registret.

Men utgångspunkten måste ju vara att få allt att låta bra redan i mixen så att man slipper använda reverb vid masteringen, annat än om man kanske måste lägga till lite masteringsreverb på en låt för att den ska låta bättre tillsammans med andra låtar (om det är fråga om en samling).

Link to comment
Dela på andra sajter

Masteringsreverb är inte direkt ovanliga, men betydligt diskretare än reverb i mixen. Man brukar använda den om man upplever ljudbilden lite för torr. Ofta är de ganska korta och ordentligt beskurna i bas och diskant-registret.

Men utgångspunkten måste ju vara att få allt att låta bra redan i mixen så att man slipper använda reverb vid masteringen, annat än om man kanske måste lägga till lite masteringsreverb på en låt för att den ska låta bättre tillsammans med andra låtar (om det är fråga om en samling).

Tack för inputen! Jo, det förstår jag givetvis. Men som jag sa ovan, jag producerar mestadels i Reason.

Där finns (vad jag vet) inte möjlighet till dessa riktigt korta reverb-tider. Det är iaf vad jag har fått för mig? Men jag jobbar mest med "vanliga" reverb, så har kanske missad någon given parameter.

Detta projekt kommer nog att läggas upp på nätet helt fritt, så i det fallet sköter jag ju den sista delen i processen själv, därav denna lilla effekt 🙂

Men igen, tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Du kan skapa extremt korta reverb i Reason med RV7000.

Börja med att välja algoritm, small space eller room är det som gäller.

Sedan kan du testa med att vrida på Decay och storleken på rummet, size. Size påverkar inte bara utklingningstiden utan även hur rummet låter.

Så kombinationen av Decay och size formar ditt ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

dom har väl compressa upp kicken så mycket att man hör efterklangen, lägg en compressor med mastringsinställningar på din kick och lyssna om efterklangen inte finns där redan men den behövde en liten knuff

Det var min tanke också. Brukar kunna bli så 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Rödeorm (oregistrerad)

Du kan inte fråga masteringsteknikern om de använt ett Reverb och i sånt fall vilket?

Redigerat av Rödeorm
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...