Jump to content
Annons

HJÄLP - MONITORERING VID INSPELNING


Superfly2

Recommended Posts

Har investerten del slantar ( mycket subjektivt 😊 ) för inte lĂ€nge sen pĂ„ utrsutning för hobbyinspelning.

NÀr jag spelar in trummor ( pÄ vinden ) anvÀnder jag mig av en lapptop men exteren hÄrddisk dÀr projektet sparas.

Mickar upp trummorna med 8 stycken shure mickar.

Mickar gÄr till laptopen via Prsonus Firestudio, coh seplas in i Cubase LE ( som följde med ) Firewiren.

Sen gÄr jag ner, och kopplar in min USB hÄrddisk till stationÀra datorn (Win7) som har Cubase 5. Sen har jag till den kopplad ett enkelt ljudkort, tror det hetter Steal ( eller sÄ ), USB baserat, sÄ jag kan lÀgga pÄ bittar, bas m.m.

Och vi har testat sÄ- det funkar bra.

MEN, nu skulle vi göra lite mera "SERIÖS" amatörsinspelning.NADA.

Jag fick filer, med bas, gitar, keyboard m.m. ( trumspsÄp gjorda av trummsaskin) , och jag skulle SIST lÀgga pÄ trummorna.

DĂ„ kruxar det till sig.

Jag fÄr inte ut ljud ( inspelade i cubase ) ut till hörlurar pÄ Firewiren.

Jag tror att det kan ha med routingen i Cubase att göra????

VÀxlar jag DEVICE SETUP, till PC:s ASIO MULTIMEDIA DRIVE, sÄ lÄter det ut pc högtalarna. NÀr jag sen vÀxlar Äter till PRESONUS FIREWIRE, försvinner, sjÀlvklart ljudet ut högtalarna, jag kan spela in pÄ diverse kanaler, men INTE lyssna , pÄ varken inspelat, eller det jag spelar??? Volymrattarna uppskruvade, testat med andra lurar osv....

Jag har dock, i DEVICE SETUP, set en klickruta, som heter typ MONITORING, eller sÄ. Dock Àr det "grÄad" sÄ den kan jag INTE klicka pÄ.

NÄgon som varit med liknande, eller vet hur jag ska göra???

Jag kommer inte vidare, utan att fÄ detta fungera - man mÄste sjÀlvklart kunna lyssna pÄ det inspelade, för att lÀgga pÄ nytt.

P.S. DÅ jag inte vetom det Ă€r CUBASE eller FIREWIRE problem, sĂ„ postade jag frĂ„gan i tvĂ„ forum.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Det Àr en post som jag inte alls behÀrskar....Jag tror att det Àr mycket troligt att felet kanske ligger dÀr...

INPUT

Man kan vÀlja frÄn listan, PRESET eller sÄ , vad jag ska ha in. Eller kan man lÀgga in sjÀlv. Jag brukar vÀlja typ 8, dÄ jag anvÀnder mig av 8 mickar.

Sen , nÀr jag flyttar till Cubase 5, brukar jag bara lÀgga till adiotrack efter behov för gittarer, bas m.m.

Sedan har jag en stereo out- dit jag skickar sen alla spÄr.

OUTPUT

PÄ utgÄngar , vid inspelning, dÀr gör jag inget.

Ska jag altsÄ se till att det finns nÄgonig dÀr?

AltsÄ ADD, och sen vad, och hur mÄnga...?

Är det hĂ€r, fast pĂ„ OUTPUT?

cubase2.jpg

Kanske dÄ denna, MONITORING, blir klickbar , om den överhuvudtaget har med denna att göra?( inte de inringade )

sx-asio.gif

P.S. LÅNADE BILDER, SER INTE 100% SÅ HOS MIG, BIFOGADE BARA SÅ JAG KAN ORIENTERA MIG.

Redigerat av Superfly2
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Inputs kan du ju strunta i om du nu redan har spelat in allt.

PÄ Outputs ska du se till att ha lagt till en stereo out och dÀr assignat rÀtt utgÄngar. Varför kör du förresten inte med din fireport Àven hÀr?

Se sen till att alla dina inspelade tracks har stereo out som utgÄng i cubase.

Direct monitoring ska du stÀnga av dÄ det innebÀr att det gÄr direkt genom ljudkortet dvs, kanal 1 gÄr genom kanal 1 och kanal genom kanal 2 osv... Man kan alltsÄ inte styra utgÄngarna i mjukvaran. Se Àven till att den lilla högtalarikonen pÄ varje kanal Àr avstÀngd.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Btw, se till att Direct Monitoring INTE Àr ibockad, och vÀlj sedan monitoring frÄn dina tracks.

Alternativt kör du med Direct Monitoring. Prova!

Njet, ne rabota đŸ˜Č .

Ville sig inte...

Steg 1 - vÀljer audiokortet / firewire istÀllet för PC,

1-v%2525C3%2525A4ljer%252520ljudkort%25252C%252520firewire.jpg

GÄr sen under VST Input och lÀgger upp 8 IN ch för inspelning, sen gÄr jag Àven till VST output, se bild nedan pÄ outputs...

5%252520-output.jpg

Under VST systemlink rör jag inget sÀrskilt, se bild nedan...

4-%252520VST%252520system%252520link.jpg

Sen mappar jag upp alla IN

2-%252520V%2525C3%2525A4ljer%2525208%252520in.jpg

...och gör likadant under OUTPUTS. Se nedan.

3-v%2525C3%2525A4ljer%252520out.jpg

.. och spelar slutligen upp det i cubase, jag la en auiofil pÄ ch 7, som dÀr gÄr STEREO OUT. Men jag hör inget pÄ linje/hedaphones utgÄngen pÄ firewiren....

6-mixer.jpg

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om nÄgon vill veta, eller rÄkar ut för liknande...

Jag fick inte ordning pĂ„ detta, par dagar höll jag pĂ„. Skrev Ă€ven i ett annat forum, PreSonus, gĂ„r lĂ€sa HÄR

FIck ett tipps dÀr, som gjorde susen.

Gick in i nÄgot som heter UC = Universal Control ( man högerklickar pÄ en liten blÄ ikon, lÀngst ner bredvid klockan).

DÀr kunde jag kolla status,under "settings" och #Check firmware". Och den klagade pÄ nÄgot - minns ej vad riktigt.

SÄ jag fick flasha den pÄ följande set:

-Öppnade denna UC genom att högerklicka pĂ„ "blĂ„a" ikonen

-Gick till "Settings"

-Tryckte alt+ctrl medan jag klickade pÄ "Chek Firmware". DÄ började det rassla i ett par sekunder.

DÄ började det Ätmistone spraka, konstigt, i hörlurarna.

Sen fick jag , pÄ samma stÀlle, i UC Àndra frÄn NORMAL till SAFE MODE 1.

Finns Àven nÄgot med mine dÀr, det ska man Àndra om det srakar och knastrar.Det funkade med default 512, men jag Àndrade det till 1024, och det funkade ocksÄ - sÄ jag lÀt det vara.

Spelade sedan in trummor pÄ en lÄt som var förinsÄpelad i cubase, provade mixa det sen pÄ stationÀra datorn, och det lÀt faktiskt helt OK.

Problemet löst 😆

Redigerat av Superfly2
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...