Jump to content
Annons

Ljudnivån på konserter nuförtiden?


JJRockford

Recommended Posts

Var och såg Dia Psalma på Gröna Lund i tisdag. Bra konsert med ett bra band, dom körde hela "Gryningstid" på ett bräde, plus ett gäng andra låtar efter det.

Men ljudvolymen... Nu var det väl visserligen ovanligt mycket folk, publikrekord för Lilla Scenen tyckte jag mig höra/läsa någonstans. Men ändå. Stod för all del inte jättenära scenen, men jag tycker inte att man ska behöva känna att man stör övriga publiken om man säger något till en kompis, inte på en rock-konsert!!

Nu har jag inte varit på konserter på så många andra ställen än Gröna Lund i år, det kanske är speciellt där? Men jag vill minnas att det var likadant på Ghost-konserten på Strand (Hornstull). Stod lite längre bak, och kunde prata i normal samtalston med en kompis.

Ska det vara såhär??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kan bara svara utifrån vad jag rent personligen tycker, men jag tycker att det låter som att Dia Psalma och deras ljudtekniker hade tänkt till lite. Lägre volym gör att man faktiskt hör vad de spelar, inte bara att de spelar! Så rent personligen tycker jag att det ska vara så.

Det är meningen att både konsertbesökarnas och personalens hörsel ska hålla för fler konserter. Och jag ser fram emot den dag då man inte längre behöver öronproppar för att gå på en konsert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var stod du? Själv kom jag sent och kom så att säga inte under taket. Där var problemet det motsatta, sjöng någon med eller pratade så hörde man knappt bandet alls.

Det är säkert en svår avvägning, men på ett ställe som Gröna Lund borde väl kunna lösa det genom att sätta upp högtalare på lite fler ställen, inte bara framme vid scenen

Link to comment
Dela på andra sajter

Var stod du? Själv kom jag sent och kom så att säga inte under taket. Där var problemet det motsatta, sjöng någon med eller pratade så hörde man knappt bandet alls.

Det är säkert en svår avvägning, men på ett ställe som Gröna Lund borde väl kunna lösa det genom att sätta upp högtalare på lite fler ställen, inte bara framme vid scenen

Tror det blev en liten missuppfattning nu, jag såg inte den konserten, men jag har sett andra konserter med "lågt" ljud, och det var det jag talade utifrån. Har själv rattat ljudet på konserter, och då har jag avsiktligt hållit nere ljudnivån till förmån för musiken. Ingen klagade, tvärtom fick jag en hel del beröm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var på utomhusfestival i london (High Voltage Festival) härom veckan. Tre scener (två stora och en jävligt stor), vilket gav lite blandade ljudupplevelser. De två mellanstora scenerna lät alldeles utmärkt - lagom högt både på avstånd och nära scenen, men ljudet på största scenen var faktiskt i mångt och mycket bedrövligt. Framförallt allför lågt. Att man i "normalbra" lyssningsposition (kanske 10-30 m från scen?) kunna överrösta ljudet med vanligt samtal kändes ganska märkligt. Livemusik (åtminstone hyfsat hård dito) ska ju liksom kännas oxå, som en spark i magen.

Dock lät båda dagarnas huvudattraktioner på största scen tämligen utmärkt. Så jag gissar på en kombination av den gamla tesen att "förbanden får bara lira på halva PA-t", risiga eller ignoranta ljudtekniker (ja tack, när jag tittar på Michael Schenker så vill jag faktiskt gärna höra hans gitarrsolon... även om nu totalljudet är lågt), och ett regelverk som ger begränsningar i ljudnivå.

Å andra sidan ... de senaste klubbgigen jag sett har varit så högljudda att det krävts pluggar.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som jobbar som ljudtekniker, hur mycket extra jobb hade det varit att sätta upp lite fler högtalare? Det kan såklart vara lite svårplacerat på många ställen, men jag tänker ändå att det inte borde vara så mycket jobbet att ha några extra högtalare riktade ut från mixerbordet?

För visst borde det ge kvalitativt ljud åt fler om man har fler högtalare på lagom nivå, istället för vrålstarkt från några enstaka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har jag aldrig märkt.

Trots hörselskydd.

Alla FOH-tekniker håller sig ju inte till reglerna så finns ju såklart undantag. Jobbar också som FOH och det är sällan jag använder öronproppar. Enda gången jag har haft människor som klagat på hög volym var när jag rattade ett Beatles-coverband och 2 pensionärer i publiken höll på att storkna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rockford....

Inte speciellt svårt.

Tekniken är dessutom idag ypperlig på att skapa delayade system så att systemen spelar i perfekt fas!

Annat var det för 10 år sedan dock.

Kruxet idag som jag ser det.

Bra PA-ljud, kommer från kunnig personal som flyger PA:t!

Att höra om dylika konstigheter där folk kunnat överösta ett line array på 20 meters avstånd och 97 dB tryck i lådorna...!?

Hajjar ni hur starkt det egentligen är!?

Om PA:t intes sprider jämnt så är oftast orsaken käss PA-tekniker eller vind!

Uppmärksamma. Varken eller beror på FOH-teknikern.

Vi kan inte skruva bra ljud på felaktig teknik.

Det kan ingen!!!

För att återgå till behovet av delaytorn etc.

Det är oftast en kostnadsfråga.

Dom ställen som verkligen behöver delayade system är rockklubbar.

Det samt plexiglas framför trumslagaren.

Det skulle göra att vi kan hålla ett kanonbra tryck genom hela mixen och med bra hörbarhet genom hela lokalen.

Ett bra exempel på sådan lokal finns på Henriksberg i Göteborg.

Ett test gjordes där i samarbete med Chalmers akustiska om jag inte minns fel!?

Vrålbra ljud, bra suck i botten och man kan höra allt, även efter gigget!

Ser man till FOH-tekniker då....

Ja, vad ska man säga....

Ha ha ha!

Vi som kan lite, börjar bli gamla, få barn, vill inte åka turné i en sunkig gammal nightliner och tjäna en 500-ing svart per kväll!

Det passar de yngre förmågorna.

Och med det får man dessvärre ljudkvalité efter detta.

Dock ska tilläggas att jag träffat många unga, duktiga tekniker som verkligen gör allt för att få fram det bästa möjliga ur PA:t.

Vi har en sån duktig snubbe här på forumet i Ken Kängström som åker för bland annat Sabaton.

Mycket bra balans i nivåer och ljudtryck!

Han ska ni anlita för han har ett jävla öra!

Decibelgränsen då...

Nya rön säger olika dB vid olika åldersgräns.

Tror att lägsta ligger vid 92 dB för barn right?

18+ är väl fortfarande 100 db?

Det är så man får jobben! För oss som åker frilans är kunden (arrangören) den som ska blidkas.

Oavsett lokalens förhållande.

Är kunden beredd att ta en vite för att ljudet är för högt, då är det det man kör efter!

Många riders specar ju att PA:t måste kunna garantera distortionsfri ljudåtergivning även vid höga ljudtryck!

Jävla dunheter säger jag.

Idag har PA-firmorna så förbannat med tryck i sina slutsteg att man inte tror det är sant.

Inget ovanligt att man matar på fem tusen watt per monitorkanal!!! Monitor!!!!!!!

En bra FOH:are lirar efter hur publiken beter sig.

Vill dom ha drag, ge dom drag, men dom ska komma fram efteråt och ta i hand för att dom fått världens upplevelse. "-Jag hörde varenda ton i gitarrsolona!! Tack!!!"

Så ska det vara..., eller så får man byta jobb.

Piiiz bangeeerz!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu värre är det de gånger okända band (kompisar) spelar på en krog. På deras studioinspelningar så hör man en tydlig separation mellan instrumenten. Live så drar ljudteknikern upp alla reglage på max. Jag har nån gång frågat vid soundcheck varför och fick till svar att när folk kommer så dämpas ljudet av kropparna. Problemet är att folk vänder på klacken pga ljudvolymen. Om någon väljer att gå in och lyssna så står dom så långt bort som möjligt. Det kan väl inte vara kul att spela om man inte ser någon publik. Och för publiken kan inte en homogen ljudmatta som genererar mer tinnitus än musikupplevelse vara värt nåt. Det enda som sker är att bandet inte kan sprida sin konst som önskat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mer eller mindre hatar Line-array. Jävla modefluga! Poängen är att det ska kasstas långt. Cardioidbasar för att få jämnare bas och inte bara puckel framför scen. Men det tappar oxå den knuffen vid cardioid.

Trots detta så måste dom bygga till delaytorn. Visst det spelar snyggt som fan!

Tackar AC/DC som kör x-array som verkligen fattat att line array suger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men säg att man spelar hårdrock på en liten klubb som tar max 250-300 personer. Vad är bästa tricket för att få ned ljudvolymen? Jag tänker att trummorna låter ju en hel del även omickat eller är det bara en dum fördom?

Digitaltrummor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mer eller mindre hatar Line-array. Jävla modefluga! Poängen är att det ska kasstas långt. Cardioidbasar för att få jämnare bas och inte bara puckel framför scen. Men det tappar oxå den knuffen vid cardioid.

Trots detta så måste dom bygga till delaytorn. Visst det spelar snyggt som fan!

Tackar AC/DC som kör x-array som verkligen fattat att line array suger.

Men du måste ju ändå erkänna att det är fantastiskt skönt att köra musik i ett PA som verkligen kan separera ut instrumenten!?

Erkänner, det är mer pulver i old school..., men det var ju lite det det handlade om! Låg volym vid live framträdanden!

Helt ärligt...., rätt PA till rätt band right Killer!?

..sen vete fasen om gamle gubben Meyer skulle kalla line array för modefluga!?

Kanske på 70-talet!?

Priserna på lådorna och steg har ju krypit. Tacka fasen man handlar PA som tar allt då!?

Piiz!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Men säg att man spelar hårdrock på en liten klubb som tar max 250-300 personer. Vad är bästa tricket för att få ned ljudvolymen? Jag tänker att trummorna låter ju en hel del även omickat eller är det bara en dum fördom?

Digitala trummor är inte alls dumt.

Dagens grejjer funkar kanon!

Annars är det plexiskiva som gäller.

Svårt för att säga det, gammal trummis som jag är men.... dom för ett jävla oväsen!!

Piiz!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Triggade trummor skulle jag kunna tänka mig, men då vill det till att man har en bra hjärna eller en pålitlig dator med SD2 i, eller har nån av er erfarenhet av att göra det på annat sätt?

Är det verkligen det som man måste investera i? Det är ju ändå en ganska ordentlig investering om man har ett trumset på 4-6 pukor och en hejdundrandes massa cymbaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du måste ju ändå erkänna att det är fantastiskt skönt att köra musik i ett PA som verkligen kan separera ut instrumenten!?

Erkänner, det är mer pulver i old school..., men det var ju lite det det handlade om! Låg volym vid live framträdanden!

Helt ärligt...., rätt PA till rätt band right Killer!?

..sen vete fasen om gamle gubben Meyer skulle kalla line array för modefluga!?

Kanske på 70-talet!?

Priserna på lådorna och steg har ju krypit. Tacka fasen man handlar PA som tar allt då!?

Piiz!!

/Cruncharn'

Hehehe! Försökte hitta bra bilder på Big4 från Ullevi. Där Hetfiled gnällde om volymen att den var för låg. Publiken överröstade dom.

Men här en bild från ett tidigare gigg där man ser arrayet.

ACDC.png

Observera att det hänger trots allt ett Line Array ut efter kanterna. ☺️

Var på dom på Ullevi 2009, svinhögt, kristallklart. Sen igen på Stadion 2010. Men då var det rullatorvolym då hela skiten är k-märkt.

Var på Rush i globen nyligen. Men jag stod längst fram, två meter framför Geddy Lee. Frontfill och en dubbelsubba precis framför. Lät ju kanon.

Knallade bort för att köpa en öl och passade på att gå till mixplats. Och det var som jag trodde. Nasalt, vazzt så in i helvete. Nada botten. Blev bättre när man gick ut på flanken.

Och då var det ändå Clair Brothers. Dom om några borde ju ha koll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som har lust att ge sig på en liten ordlista för oss som inte har riktigt koll på fackuttrycken hos livetekniker?

FOH-tekniker? Line array? X array (eller vad det hette)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som har lust att ge sig på en liten ordlista för oss som inte har riktigt koll på fackuttrycken hos livetekniker?

FOH-tekniker? Line array? X array (eller vad det hette)?

Med Front of House menar man den plats där mixerbordet är utplacerat, som ska helst vara beläget mitt i lokalen för att ljudteknikern ska kunna uppfatta ljudet på samma sätt som publiken. Detta är dock inte alltid möjligt, då det ibland kan vara ont om plats och mixerbordet bara skulle vara ivägen för publiken.

På större spelningar såsom Festivalspelningar och liknande brukar ofta FOH vara placerat i stora ställningar några hundra meter framför scenen för att få bästa möjliga överblick.

Vanligtvis är FOH en plats för både ljud- & ljustekniker.

Stage%20looking%20over%20the%20PRO6%20at%20FOH.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker faktiskt att det är vidrigt låg nivå på konserter nuförtiden, på peace and love i år hade jag helt seriöst svårt att höra flera konserter, kings of leon och veronica maggio speciellt, vissa låtar försvann bara i sorlet från 40 000 personer. Visst det ska inte vara "skadligt" men de måste ju överrösta folket. Tycker folk att de är för högt är det bara använda öronproppar, varför inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är meningen att både konsertbesökarnas och personalens hörsel ska hålla för fler konserter. Och jag ser fram emot den dag då man inte längre behöver öronproppar för att gå på en konsert.

Så jävla egoistiskt! De som har sämre hörsel än vad du har, då?

Word! 🙂

/Tinnitus sen Depeche Mode i Globen 1998...

Du också! Egoist! Och så smygskyller du din åkomma på ett av dina favoritband, när det ligger i ditt egna sunda förnuft att använda öronproppar. Det kan inte, för någon, komma som en överraskning att konserter levererar stark ljudvolym.

Har slutat gå på konserter pga för dåligt ljud och hög volym. Svårt att njuta av konsert då.

Använd öronproppar då!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fredrik71:

Tack för svaret!

Valle:

Jag vill inte skylla min tinnitus på någon annan alls, det var självklart mitt eget fel att jag glömde propparna hemma. Däremot har jag en önskan om att slippa hörselskydden på konserter i framtiden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som har lust att ge sig på en liten ordlista för oss som inte har riktigt koll på fackuttrycken hos livetekniker?

FOH-tekniker? Line array? X array (eller vad det hette)?

Wikin är bra på sånt här!

http://en.wikipedia.org/wiki/Line_array

X-array är en vidareutveckling av konventionell högtalar setup, gjord av Electro Voice.

För att inte felaktigt blandas med just Line array så valde Electro Voice att skapa ett eget namn för sitt flugna system. (Vad jag har förstått i alla fall...)

Lite sämre kastlängd men i gengäld bättre spridning i sidled bed bibehållet tryck.

Även i detta system så stackas lådor åvanpå varandra för att öka kardioideffekten och med detta skapa lite kastlängd för att kunna sänka volymen på ljudet.

Det låter bra som fasen utan tvekan men är obrukbart i mindre setuper.

Dessa riggar är framtagna för arenabruk!

FOH - Front Of House

Arbetsplats för bandets ljudtekniker, videotekniker och ljusförare.

Här står en salig blandning av allt från fjuniga klåpare till rena genier.

PA-tekniker - Ansvarig PA

Den person som riggar ljudanläggningen.

Oftast väldigt kunniga men ser mer till den tekniska aspekten av att förstärka musik.

Om du inte hör allt i en mix på en konsert så är det denna person du ska hänga i ett träd! Alternativt, acceptera att det blåser mycket vid utomhusgig.

Om inte PA:t är korrekt avvägt för ytan det avser att täcka, så finns det inte en enda FOH-tekniker som kan göra sitt jobb på ett bra sätt.

Dessvärre får vi FOH:are ofta skulden för sånt som andra inte klarar av att leverera.

Mohahahahah!!!

Tur det finns en hel del kompetent folk i alla fall!

Piiiz!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...