Jump to content
Annons

lundberg

Recommended Posts

Eftersom jag en gång i tiden var åtminstone liiite aktiv på linuxsidan här i forumet så tyckte jag att en tråd om nya versionen av Ardour vore på sin plats. För den som inte alls känner till det är Ardour ett av få musikprogram som skrivits för operativsystemet Linux och det är gratis att använda även om utvecklaren ständigt jobbar på att få frivilliga donationer, något som lyckats ganska bra vad jag förstått. Nåja, programmet har alltid funnits för Mac också, även om jag inte hittar någon nedladdningsbar macversion av trean på sidan nu.

Till nyheterna hör att man nu kan installera det via ett installationsprogram istället för att sitta och kompilera själv (och slita sitt hår över otillfredställda beroenden) samt hett efterlängtad MIDI-integration. Idag fick jag slutligen tummen ur och testade programmet, resultatet finns nedan:

"Snart ska jag bli nykter" på SoundCloud (gammal låt från 1994 i ny inspelning för dagen)

Lite såna där nördiga detaljer då: Jag körde mikrofonen Behringer C-1 (för att jag råkade ha den framme), plugins jag använt har jag köpt från linux DSP, jag tycker att de gör bra grejer och de har visst också vst-versioner av sina pluggar numera. Själv kör jag dem såklart som LV2 - ett betydligt bättre system än gamla LADSPA. Kompressorn jag använt (på alla kanaler) heter "VC2B", EQ:n "GR-EQ", reverbet "SR-2B" (Linux DSP har så sexiga namn på sina effekter... 😛). På sologitarrspåret körde jag Guitarix som är en gratis amp-simulator för Linux. (Ljudkort: Tascam US-122L, man får vara lite detektiv i letandet efter ljudkort när man bygger studio med Linux, något som jag hoppas tänker ändras snart. Drivrutinerna är förstås fortfarande det stora bekymret.)

Sist men inte minst gjorde jag en snabbmastering med multibandskompressorn MBC2 och Steve Harris Hard Limiter.

Ardour 3 är i min mening en rejäl uppryckning från version 2 och jag hittade snabbt in i det, möjligen för att jag är van vid de tidigare versionerna. Programmet känns stabilt, trots att det är i alphaversion. 32-bitarsversionen av Ardour kommer man att kunna installera med stöd för vst-plugins, tyvärr kommer det inte att fungera i 64-bitarsmiljö. Vad jag tänker fortsätta med att utforska är hur utbudet av instrument att spela upp MIDI är (jag hittade nån orgel som lät riktigt bra i min värld), troligen återkommer jag om det.

Peace & sånt!

/Lundberg

Redigerat av lundberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Just ja... Har läst lite om Mixbus, men får inte grepp om vad det tillför Ardour riktigt men förstår att det är ett tillägg som har med mixbussar att göra. 😛 Vad fick dig att köpa Mixbus istället för att bara använda Ardour som det är? (Nyfiken.)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...