Jump to content
Annons

Funderar på att köpa Nexus 2


ramoand

Recommended Posts

Tjo!

Funderar på att köpa Nexus 2 men när jag kollade priset var den lite dyrare än vad jag trodde. Är den värd 249 euro? Nån som har den och kan uttala sig om den? Hur är den jämfört med andra syntar som t ex. Sylenth1?

Jag sysslar med house-musik först och främst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Jamen det är bara dema dem. 249 euro, tycker du det är dyrt? Det är bar du själv som kan avgöra om det är värt köpa den eller annan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jamen det är bara dema dem. 249 euro, tycker du det är dyrt? Det är bar du själv som kan avgöra om det är värt köpa den eller annan.

Jag vet inte, de beror ju lite på vad man får. Sylenth1 är ju nästan halva priset t ex.

Jag har demat den men då får man ju inte med alla ljud vilket jag stör mig en del på. Skulle gärna vilja testa en fullversion innan jag köper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den främsta skillnaden är att Nexus är en ROMpler, som spelar upp färdiga ljud och erbjuder viss manipulering av filter och delay/reverb. Det innebär att när du tröttnat på ljuden som medföljer får du bygga ut med andra expansioner. Med en synth som t.ex. Vanguard eller Sylenth1 så klarar du dig längre eftersom du hela tiden kan skruva fram nya ljud. Jag har själv både Massive och Sylenth1 som jag använder flitigt, men är sugen på Nexus 2 ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den främsta skillnaden är att Nexus är en ROMpler, som spelar upp färdiga ljud och erbjuder viss manipulering av filter och delay/reverb. Det innebär att när du tröttnat på ljuden som medföljer får du bygga ut med andra expansioner. Med en synth som t.ex. Vanguard eller Sylenth1 så klarar du dig längre eftersom du hela tiden kan skruva fram nya ljud. Jag har själv både Massive och Sylenth1 som jag använder flitigt, men är sugen på Nexus 2 ändå.

Mmm de e jag med på 🙂 Men det verkar som Nexusen har riktigt bra ljud, framförallt pianoljuden. Så det är riktigt lockande att köpa faktiskt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag äger också Nexus 2 och är sjukt nöjd. Har byggt ut med 4-5 expansioner och är som sagt väldigt nöjd! Jag gillar inte heller att skruva vågformer osv så den passar mig perfekt. Vill kunna få fram riktigt vassa ljud när jag får idéer. Själv kollar jag lite på Spectrasonics Omnisphere nu, men den är betydligt mer processorhungrig. Jag har stackat över 30 Nexus2 instanser på min MBP. Klart värt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle precis köpa Nexus 2 och då visar det sig att det är fysisk leverans på den. Går det inte att köpa elektroniskt??

Jag har den och köpte den med fysisk leverans. TROR det är bara tilläggen man kan ladda ner. Det suger lite om man känner för att ta hem nåt lite snabbt... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen har du http://refx.com/products/vanguard/summary/

för bara 69€

Den där Vanguard lät ju riktigt bra på demon. Hur står den sig jämfört med Sylenth (som jag redan har)? Nu vet man ju inte hur de spelat in Vanguard-demon, om de använder andra pluggar som reverb och liknande. Den lär nog snart inhandlas i alla fall.

Har du testat deras SID Happens? Jag är på jakt efter något som påminner om SidStation från svenska Elektron. Vill ha något som låter riktigt "blippigt" och digitalt. I slutet av demon fanns det lite bra blippiga digitalljud.

Och är det någon som testat Razor som nyligen testades i Studio?

Redigerat av Pajosv
Link to comment
Dela på andra sajter

Den där Vanguard lät ju riktigt bra på demon. Hur står den sig jämfört med Sylenth (som jag redan har)? Nu vet man ju inte hur de spelat in Vanguard-demon, om de använder andra pluggar som reverb och liknande. Den lär nog snart inhandlas i alla fall.

Har du testat deras SID Happens? Jag är på jakt efter något som påminner om SidStation från svenska Elektron. Vill ha något som låter riktigt "blippigt" och digitalt. I slutet av demon fanns det lite bra blippiga digitalljud.

Och är det någon som testat Razor som nyligen testades i Studio?

Det finns en expansion till Nexus 2 som heter SID. Äger den själv och den har det mesta man behöver för att göra blip-pop eller vad det rätta namnet är! En hel drös med trumljud och andra syntljud följer med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...