Jump to content
Annons

System overload och low memory i Logic 9.


Jani77

Recommended Posts

Hej!

har ett stort problem. har googlat men inte hittat nåt vettigt svar.

i fredags när jag satt och spelade in musik i logic(gitarr och bas) Så gick cpu mätaren i botten när jag skulle lyssna på det inspelade(2 låtar) Det kom även upp en varning om att det var "system overload" och "Memory is getting low". Efter en stund så stängdes logic ner eftersom minnet var slut.

har aldrig haft detta problem innan.

Jag använder mig av plugins som ezdrummer och amplitube 3.

Logic, Ezdrummer och Amplitube 3 är köpversioner.

Jag kör på en Macbook Pro med 4 gig Ram och ljudkortet Alesis io2

Jag har testat att ändra audio buffern till 1048 och även testat att starta i 32 respektive 64 bitars läge men ingen skillnad.

Skulle bli extremt tacksam ifall nån vänlig själv kunde hjälpa mig.

/Jani

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Logic pro version?

Spelar du in audio på en extern hårddisk?

OS X version?

Redigerat av chrisB
Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att reparera skivbehörigheter på systemdisken, detta görs via skivverktyget.

+1

ännu bättre: starta från din system cd och reparera hårddisk/behörigheter via skivverktyget.

Apple ger råd om problemet: http://support.apple.com/kb/TS3834?viewlocale=en_US

Link to comment
Dela på andra sajter

Stort tack för alla svar.

Jag har logic express 9.

Spelar inte in på nån extern hårddisk. och har den senaste snow leopard versionen. Köpte Lion för ett par timmar sen men har inte installerat det än.

Ska testa att gå in i skivverktyg som ni och hoppas på det bästa.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Generellt sett så med din dator och de program du använder så ska det till en ganska häftig belastning ändå i form av spår samt pluggar/audioinstrument/effekter per spår innan detta händer. Jag tolkar det som att du försökte lira upp typ tre fyra spår eller nåt och oavsett om du kör EZ drummer och Amplitube på två av spåren så ska det inte vara något problem över huvud taget, det ska mycket mera till. Att reparera behörigheter vid strul är bra men med en så lite belastning så måste det vara något annat som inte funkar som det ska. Ring apple och fråga vad dom har för tips och vad du ska göra, tycker jag i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har betydelse om man har audio på interna hårddisken, speciellt om man har en 5400 hårddisk internt, som det ofta är i en bärbar.

Logic jobbar bäst med audio på en extern hårddisk.

Problemet kan ha att göra med att Spotlight har tendensen att jobba i bakgrunden och då "sno" cpu-kraft, etc.

Läs igenom de tips som Apple skriver i länken jag postade i mitt förra svar.

Det finns en "Motion-Sensor" i en Macbook, bäst är att stänga av den.

Fråga: du skriver Logic Express 9; har du uppdaterat till 9.14?

Om inte så här: http://support.apple.com/kb/dl1015

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar igen för alla svar.

Jag har senaste Logic versionen.

Jag gjorde en skivreparation men ingen skillnad alls.

Det skumma är att det har flytit på smärtfritt innan men nu i fredags så ballade det ur helt. Jag är rätt ny på Logic och digital inspelning så jag börjar fundera om jag har lyckats komma åt nån inställning eller nåt.

Det jag mest blir trött på är att jag köpte en macbook pro för ett år sedan och Logic med diverse mjukvarugrejer till för att jag visste att allting funkar. och det har ju funkat galant fram tills nu.

Om Jag kopplar in en extern hårddisk och spelar in på den så skulle det funka bättre menar ni?

/Jani

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, har du gjort några förändringar alls? kör du tyngre projekt nu eller så?

Memory is running low brukar vara minnesläckage eller liknande. Några program som körs i bakgrunden?

Massa space designers på varje spår?

Hur funkar äldre projekt, dom som funkar förr, funkar dom nu eller inte?

För om det funkade förr så ska du inte behöva en hårddisk för att få detta att funka igen.

I värsta fall är det väl något fel på minnet eller cpun då. Men det brukar ligga i mjukvaran.

Om du kör med någon ny mjukvara i logic, något som du inte använt förr så kan det ju vara den som är boven i dramat också.

Redigerat av Freddy
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hej!

Har inte gjort några större förändringar och kör inga tyngre projekt.

Projekten brukar bestå av 2-3 gitarrspår, en bas och ezdrummer.

Minns att när det började strula så brjade det med ett "prassel" i monitorerna. precis samma ljud som man får när det är glapp i telekabeln.

Jag startade om datorn och efter det funkade det bra i typ en halvtimma och sen började det strula på allvar.

Äldre projekt funkar bra. När jag körde igenom ett gammalt projekt så flöt det på skitbra och jag börjar misstänka att Amplitube är boven i dramat(har inte haft det så länge)

När jag kör med macens inbyggda ljudkort så blir det samma problem.

Tack Freddy och alla andra för att ni tar er tid. Grymt schysst,

/Jani

EDIT: Jag provade att ta bort alla gitarrspår med amplitube men fortfarande samma problem tyvärr.

Redigerat av Jani77
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har inte gjort några större förändringar och kör inga tyngre projekt.

Projekten brukar bestå av 2-3 gitarrspår, en bas och ezdrummer.

Minns att när det började strula så brjade det med ett "prassel" i monitorerna. precis samma ljud som man får när det är glapp i telekabeln.

Jag startade om datorn och efter det funkade det bra i typ en halvtimma och sen började det strula på allvar.

Äldre projekt funkar bra. När jag körde igenom ett gammalt projekt så flöt det på skitbra och jag börjar misstänka att Amplitube är boven i dramat(har inte haft det så länge)

När jag kör med macens inbyggda ljudkort så blir det samma problem.

Tack Freddy och alla andra för att ni tar er tid. Grymt schysst,

/Jani

EDIT: Jag provade att ta bort alla gitarrspår med amplitube men fortfarande samma problem tyvärr.

Så.. om jag förstår dig rätt så är det bara i dessa två projekt som du har problem? Har du provat att starta ett nytt projekt med liknande instrument och bara spela in något snabbt för att se om det blir samma problem?

Testa att inaktivera core-audio när du är inne i ett av dom "jobbiga" projekten, det gör du under preferences - audio (bocka ur enable). Sedan bockar du i samma ruta igen och testar.

Om det inte funkar heller, då skulle jag nog lyfta ut audio/midi och starta ett nytt projekt och ta bort det gamla.

Ljudkortet är alltså uteslutet då. Eftersom det är samma med det interna, jag hade liknande problem, men då var det drivrutinerna för ljudkortet, dvs att det interna fungerade bättre.

Har du några andra problem med datorn? Fått kernel panic någon gång eller att den slutat fungera på annat sätt?

Du skulle kunna testa att bränna en .iso med memtest och boota från denna skiva. För att kolla minnet, men då borde du som sagt ha andra problem med datorn också, inte bara i Logic och inte bara ett par projekt,

http://www.memtest.org/

Redigerat av Freddy
Link to comment
Dela på andra sajter

+1

ännu bättre: starta från din system cd och reparera hårddisk/behörigheter via skivverktyget.

Apple ger råd om problemet: http://support.apple.com/kb/TS3834?viewlocale=en_US

Kanske lite OT, men jag kollade på din bifogade länk. På Apples support så skrev de att en extern hårddisk bör formateras för Mac. Jag har en extern disk men har inte upplevt nåt problem än men så har jag inte haft så många Audio-filer igång samtidigt.

Jag kommer inte ihåg om jag formaterade min externa disk för Mac eller om jag bara anslöt den via USB. Kan kontrollera om den är Mac-formaterad på något sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Öppna Skivverktyg och markera din hårddisk så ser du.

Bara som ett tips; även ifall USB disken fungerar så är alltid en Firewire disk bättre för audio/video.

Link to comment
Dela på andra sajter

Öppna Skivverktyg och markera din hårddisk så ser du.

Bara som ett tips; även ifall USB disken fungerar så är alltid en Firewire disk bättre för audio/video.

Tackar... Ska kolla detta...

Jag var också övertygad om att en Firewire disk var bättre. Men eftersom jag är relativt ny när det gäller Mac och Logic (har kört PC och Cubase, och t.o.m. Atatri och Pro-24, i över 20 år) så frågade jag runt en hel del inkl. den lokala musikhandlaren och i stort sett alla sa att USB 2 funkar lika bra. Och nya ljudkortet Apogee Duet 2 har ju gått över till USB 2 istället för Firewire, även om man inte kanske kan göra en sån jämförelse direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

@Jani77

Det är inte så att du kommit åt "Low Latency" knappen?

http://www.5min.com/Video/How-To-Use-the-Low-Latency-Mode-in-Logic-Studio-9-376489296

@Pajosv

FireWire har bättre prestanda när det kommer till dataöverföring och strömmatning av externa enheter än USB. Dock har RME och Apogee lyckats med bravaden att få kommunikationen mellan ljudkort och USB2.0 tillräckligt snabb för att matcha FireWire. FireWire är inte lika vanlig som USB2.0 och när Apple tillsammans med Intel introducerade "Thunderbolt" har man också en teknik som utklassar både FireWire- och USB-standarden. Thunderbolt är bakåtkompatibel med FireWire under förutsättning att man använder rätt adapter.

Link to comment
Dela på andra sajter

@Jani77

Det är inte så att du kommit åt "Low Latency" knappen?

http://www.5min.com/Video/How-To-Use-the-Low-Latency-Mode-in-Logic-Studio-9-376489296

@Pajosv

FireWire har bättre prestanda när det kommer till dataöverföring och strömmatning av externa enheter än USB. Dock har RME och Apogee lyckats med bravaden att få kommunikationen mellan ljudkort och USB2.0 tillräckligt snabb för att matcha FireWire. FireWire är inte lika vanlig som USB2.0 och när Apple tillsammans med Intel introducerade "Thunderbolt" har man också en teknik som utklassar både FireWire- och USB-standarden. Thunderbolt är bakåtkompatibel med FireWire under förutsättning att man använder rätt adapter.

Med andra ord så är FW-diskar att föredra framför USB2?

Jag funderar på att skaffa ytterligare en extern disk. Nu har jag ljudkortet kopplat till FW-porten, går det att skaffa en Firewire-hub som ljudkortet och en extern Firewire-disk kan dela på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så.. om jag förstår dig rätt så är det bara i dessa två projekt som du har problem? Har du provat att starta ett nytt projekt med liknande instrument och bara spela in något snabbt för att se om det blir samma problem?

Testa att inaktivera core-audio när du är inne i ett av dom "jobbiga" projekten, det gör du under preferences - audio (bocka ur enable). Sedan bockar du i samma ruta igen och testar.

Om det inte funkar heller, då skulle jag nog lyfta ut audio/midi och starta ett nytt projekt och ta bort det gamla.

Ljudkortet är alltså uteslutet då. Eftersom det är samma med det interna, jag hade liknande problem, men då var det drivrutinerna för ljudkortet, dvs att det interna fungerade bättre.

Har du några andra problem med datorn? Fått kernel panic någon gång eller att den slutat fungera på annat sätt?

Du skulle kunna testa att bränna en .iso med memtest och boota från denna skiva. För att kolla minnet, men då borde du som sagt ha andra problem med datorn också, inte bara i Logic och inte bara ett par projekt,

http://www.memtest.org/

Ja det är bara i dessa 2 projekt. En rätt pinsam grej märkte jag nu. Jag är som sagt ny på Logic och inspelningsteknik. Har spelat i band i 15 års tid men aldrig varit intresserad av inspelningsteknik tills nu. Jag märkte att att själva volym mätaren slår över nåt hejdlöst när jag lyssnar på projekten. kan det göra att det blir system overload tror du?

Ska prova att sänka allt och se om det blir nån skillnad.

Ska sätta mig i min stuga på onsdag igen och starta ett nytt projekt och se om det går bättre.

Har inte upplevt några andra problem med min dator och utan allt flyter på sjukt bra med den.

Tack än en gång för dina tips. Ha en bra dag.

/Jani

Link to comment
Dela på andra sajter

Med andra ord så är FW-diskar att föredra framför USB2?

Jag funderar på att skaffa ytterligare en extern disk. Nu har jag ljudkortet kopplat till FW-porten, går det att skaffa en Firewire-hub som ljudkortet och en extern Firewire-disk kan dela på?

Allt beror på vad man har för dator och vad för ljudkort man äger. Vissa ljudkort kräver en egen dedikerad FireWire-controller. Äger man då en iMac har den bara en FW-controller, som styr både FW800 och FW400, vilket också betyder att OM ljudkortet kräver en egen FW-controller bör man inte koppla på ytterligare en enhet i sin FireWire. Informationen hurvida ljudkort kräver egen FireWire-kontroller brukar stå i det finstilta under detaljerad teknisk information.

Vad är det för dator du äger föresten? Modell, mängd RAM, storlek på hårddisk etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt beror på vad man har för dator och vad för ljudkort man äger. Vissa ljudkort kräver en egen dedikerad FireWire-controller. Äger man då en iMac har den bara en FW-controller, som styr både FW800 och FW400, vilket också betyder att OM ljudkortet kräver en egen FW-controller bör man inte koppla på ytterligare en enhet i sin FireWire. Informationen hurvida ljudkort kräver egen FireWire-kontroller brukar stå i det finstilta under detaljerad teknisk information.

Vad är det för dator du äger föresten? Modell, mängd RAM, storlek på hårddisk etc.

Jag har en iMac 3,06, 8 GB Ram-minne, 500 GB intern hårddisk.

Ljudkortet är Focusrite Saffire PRO 14.

Extern hårddisk LaCie Desktop Hdd Neil Poulton på 1TB, 7200 varv/min

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en iMac 3,06, 8 GB Ram-minne, 500 GB intern hårddisk.

Ljudkortet är Focusrite Saffire PRO 14.

Extern hårddisk LaCie Desktop Hdd Neil Poulton på 1TB, 7200 varv/min

Spelar du in på din externa hårddisk?

*Skål!*

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska sätta mig i min stuga på onsdag igen och starta ett nytt projekt och se om det går bättre.

Har inte upplevt några andra problem med min dator och utan allt flyter på sjukt bra med den.

Tack än en gång för dina tips. Ha en bra dag.

/Jani

Så.. hur gick det? var det bara det nämnda projektet eller lyckades du återskapa problemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar du in på din externa hårddisk?

*Skål!*

Jag har inte gjort det hittills då jag numera i stort sett bara använder mjukvarusynthar.

Jag har heller inte använt Mac-datorn så länge. På min tio år gamla "musik-konfigurerade" PC (Win 98 och Cubase) med två interna hårddiskar kunde jag köra en hel del audiospår utan minsta problem.

Jag använder bl.a. Camel Audios Alchemy och den har ju en hel del samplingar som ligger på den externa hårddisken. Det tar nån tiondels sekund att "ladda in" vissa ljud, men det uppstår aldrig någon fördröjning när jag spelar, eller spelar upp dessa samplingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör alla mina projekt från en USB-disk, extern sådan alltså. Inga som helst problem. USB räcker lugnt!

Problemet blir om du kör t.ex. ett samplingsbibliotek eller flera från samma disk. Vilket jag även gjort mycket förr också, det funkar, men disken kan ibland inte hinna med då.

Btw, trodde inte någon satt på win98 idag 🙂

Redigerat av Freddy
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör alla mina projekt från en USB-disk, extern sådan alltså. Inga som helst problem. USB räcker lugnt!

Problemet blir om du kör t.ex. ett samplingsbibliotek eller flera från samma disk. Vilket jag även gjort mycket förr också, det funkar, men disken kan ibland inte hinna med då.

Btw, trodde inte någon satt på win98 idag 🙂

Okej, det var skönt att höra (om det var mig du svarade).

Jag kör ju nästan enbart mjukvarusynthar utan några större samplingsbibliotek. Använder heller inte så där jättemånga effektpluggar i realtid. När låten börjar "ta form" så händer det att jag sparar ner de enskilda spåren som audiofiler och arbetar vidare.

Numera använder jag ju inte min PC med Win 98, men den "hängde med" i tio år. Trots en processor på 1,5 GHz och bara 512 MB RAM så klarade den av en hel del mjukvarusynthar samtidigt och en del effekter. Jag använde knappt några samplingsbibliotek (har dock fortfarande kvar min E-MU ESI 4000 hårdvarusampler) och fick nån enstaka gång spara ner enskilda spår som audio för att avlasta datorn.

Men så har datorn heller aldrig varit ansluten till internet, och det enda som var installerat på datorn var i stort sett bara Cubase VST 5.1, WaveLab 4.1 och ett större antal pluggar. Inget officepaket eller nåt annat "trams".

Datorn startar fortfarande nästan lika snabbt som en modern dator med bara Windows installerat. Dock kraschar den oftare en förr.

Min nuvarande Mac-dator kommer heller inte fyllas på med alltför många icke musikrelaterade program. Den är dock ansluten till internet för att smidigare kunna aktivera / auktorisera inköpta och nedladdade mjukvarusynthar.

Redigerat av Pajosv
Link to comment
Dela på andra sajter

Öppna Skivverktyg och markera din hårddisk så ser du.

Bara som ett tips; även ifall USB disken fungerar så är alltid en Firewire disk bättre för audio/video.

Jag har gjort som du beskrivit och där står det "Mac OS Extended (journalförd") vilket jag tolkar som att disken är Mac-formaterad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...