Jump to content
Annons

"Automatic Gain Control" - hur tillämpar jag det?


Gäst

Recommended Posts

(jag är en nybörjare)

Hej,

jag har funnit en funktion som heter Automatic Gain Control i WavePad. Närmast man kommer den funktionen borde väl ändå vara "normalize".

Undrar vart man kan finna denna funktion och tillämpa den genom att mixtra med antalet sekvenser som går igenom tills ljudet är "under kontroll", i program som t.ex. Mixcraft, vilket jag nu använder. ??

Enda problemet är att det uppkommer mycket "brus", vilket dock man faktiskt kan hitta i låtar ibland, där sången komprimerats så pass till samma nivå.

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kan inte svara på din fråga, men behöver du verkligen den där funktionen? I så fall, i vilket sammanhang? Tror ärligt talat inte att du behöver den egentligen. Justera nivåerna gör man enklast för hands, det finns inget enklare sätt att göra det som låter riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har spelat in för svagt, så blir det förhållandevis mer brus när du höjer kanalen. Det är inget man kommer ifrån på annat sätt än att köra med högre inspelningsvolym från början. Se också till att alltid spela in i 24-bits upplösning istället för 16-bit, så är det inte lika känsligt.

Normalize brukar vara samma sak som att höja volymen på kanalen - och det höjer både ljudinnehållet och bruset lika mycket.

Behöver du få mer kontroll på ljudet, så känns det mer aktuellt att använda en kompressor, än någon annan sorts automatisk volymreglering...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar,

som nybörjare trodde jag att det var något vanligt förekommande. Men ser nu att "output gain" är mycket bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...