Jump to content
Annons

Echo Audiofire 12


Sakenjag

Recommended Posts

Hejsan!

Tidigare har jag bara erfarenhet av att gå bakom i professionella studios, och suttit i min egna mindre studio (Mbox2, midiklaviatur, PT 8 LE, Adam A7.. blablabla) och i en något större baserat på en digi 003a.

Men nu så kanske jag kommer vara med i ett projekt där vi bygger en ny studio som ska klara att spela in liveband med många kanaler. Lugn, det är inte tänkt att vara en professionell studio på något sätt till början. Men i takt med att vi kan leverera bra produkter så kanske den kan börja bära sig...

Så en del saker kommer vara nytt för mig.. men jag läser på så gott jag kan. En del frågor har jag dock.. och ifall studioplanerna inte slutförs så har jag åtminstone lärt mig en massa :rolleyes:

När jag varit i professionell miljö så har de alltid mixat ut hörlursmixar på alla spår med i princip ingen latency alls i deras ProTools HD system.

Hur kommer latencyn vara med Audiofire kortet genom ett enkelt ProTools LE system? Jag vill inte att det ska vara ett störande moment med eftersläp i lurarna för musikerna.. om alla kanaler går genom bordet är det ingen fara, man kan ju lägga externa preamps ut i bussarna med och så kunna ha 24 kanaler på bordet.

Eftersom jag planerar att mixa från datorn och inte i bordet och ljudkortet inte har någon dedikerad speaker out med volymkontroll och hörlursförstärkare, är det en bra idé att dra från ljudkortets line out till tex. grupp 7&8 och skicka de till masterregeln? Eller är det en dum idé?

Samt, går det att koppla ur reglarna från direct out utgångarna? eller måste jag se till att inte råka nudda på de under inspelning? Förstår det praktiska med att ha de, men det kan ju även vara ganska jobbigt med..

Fler frågor kommer säkert efterhand :rolleyes:

tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Eftersom jag planerar att mixa från datorn och inte i bordet och ljudkortet inte har någon dedikerad speaker out med volymkontroll och hörlursförstärkare, är det en bra idé att dra från ljudkortets line out till tex. grupp 7&8 och skicka de till masterregeln? Eller är det en dum idé?

ska nog funka fint - annars finns det andra lösningar att koppla in ljudkortets OUT

lös lyssningen i bordet istället för i ljudkortet

FEATURES16 Premium Channel Strip Module8 Mix Busses with outputsDirect Outs on every channelInline Monitoring for every input channel stripAdditional 8 Monitor Returns in Group SectionVintage Series 80 EQ for every input channel6 Aux Sends every input channel strip 8 Fully-Dedicated Stero Aux ReturnsSuper Accurate 12-Stage LED MeterOptional Meter BridgeOptional ADAT/SPDIF digtial outputFully balanced outputs

Link to comment
Dela på andra sajter

Om planerna är att kunna köra många in/ut samtidigt, utan att stöta på patrull någonstans, så skulle jag helst rekommendera ett PCI/PCIe-kort istället för Firewire, som exempelvis RME HDSP9652 eller RayDAT. Till det kopplar du sedan lämpliga AD/DA-omvandlare externt.

Med RME:s Total Mix kan man då göra alla möjliga olika sorters routing i ljudkortet - vilket innebär att man kan få medhörning helt utan latency om man inte tvunget vill ha med plugin-effekter i medhörningen - men för att få ett feeling-reverb i medhörningen, så kan man förstås skaffa en enklare effektburk som kopplas externt och ruotas rätt genom Total Mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

glöm inte sälja på honom ett antal preamps med fantommatning också

Preampar finns i mixerbordet, men lämpliga externa hörlursförstärkare kan vara idé att kolla på om man vill kunna skicka ut individuella mixar till alla musiker. Tänkte mest på att om man satsar på att skaffa ett Toft-bord, så är det en seriös satsning och man vill kanske också ha bästa möjliga lösning hela vägen - och PCI/PCIe är alltid det som blir snabbast och därför kan ge lägst latency (eftersom det inte är kopplat via något interface utan sitter direkt på bussen i datorn) - och med externa omvandlare så kan man välja efter behov eller budget.

Link to comment
Dela på andra sajter

jaha

trodde du förordade en lösning utan mixern

Inte alltid... 😉

Toft-borden tillhör ju sådana som det kan vara meningsfullt att mixa med - och dessutom talades det i ursprungsinlägget om lösningar med individuella medhörningar etc - så då kan det vara bra att tänka ett eller ett par steg längre...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja.. Tanken med studion är att det ska gå att göra riktigt bra produktioner.

En av initiativtagarna är en gitarr och förstärkar hobbysamlare av rang som byter och säljer konstant. Men han har jämt några av världens bästa gitarrgrejer hemma i olika kategorier. Men nu kan han inte ha de hemma av diverse anledningar så tanken var att han kan ha sina instrument och prylar i studion. Win-Win eftersom han kan komma och gå och artisterna alltid har en handfull av toppklassgrejer att använda.

Vilket skulle kunna attrahera... men claes.. hur mkt skulle ett sådant Pci paket kosta? Även om vi har stora ambitioner så finns det inte obegränsat med pengar. Speciellt inte till en nystartad grej som man aldrig vet hur länge det bär sig.

Jag tänker att Audiofire-kortet är mest och bäst I/O för pengarna.. och går att köpa upp till 6 st ifall man skulle behöva upp till 72 I/O 😛

Sen ifall det skulle fortsätta så kanske ljudkortet byts ut i framtiden mot Pci.. eller vad som gäller då.

Men jag är den största respekt för ditt kunnande Claes, vart inne på din sida många gånger. Kommer det bli strul med firewire-korten? För sålänge latencyn inte är så märkbar så är det nog ingen fara..

Link to comment
Dela på andra sajter

En stor nackdel med att ha fler ljudkort, är att de har varsin mixer och inte körs tillsammans så att man kan få helt valfri routing. Jag vet inte säkert var gränsen går för antal kanaler, men FW är långsammare än PCI och kan därför inte komma ner på samma latency - något som blir allt viktigare i takt med att datorn belastas mer och man tvingas höja latency för att det inte ska balla ur helt. Jag skulle inte våga utgå från att det fungerar bra med 6st Firewire-kort för att få så många kanaler, utan om planerna är att det ska gå att expandera efter hand så ser jag PCI/PCIe som den säkraste och smartaste lösningen. När man har separata interna mixrar för varje ljudkort, så hänvisas medhörningen till vilken latency datorn orkar med att hantera och annars måste man tänka sig för när det gäller vilka ingångar som går att skicka direkt till vilka utgångar.

Det är sådana saker som gör att exempelvis RME RayDAT är smartare. Där finns anslutning för 4st 8-kanaliga omvandlare på ADAT-anslutningar - och alla ingångar och utgångar är tillgängliga i ljudkortets mixer, så att man kan skicka signalerna kors och tvärs, precis hur man vill. Behöver man fler än 32 kanaler, så får man ha ett kort till, men då kommer nackdelen med separata mixrar även där... Man kan i och för sig skaffa ett MADI-system också, men då börjar pengarna verkligen springa iväg... 😉

En PCI/e-lösning behöver inte bli enormt dyr. Det har gjorts vissa blindtester som har visat att billiga omvandlare som exempelvis Behringers ADA8000 står sig bra mot betydligt dyrare omvandlare - och med tanke på det så kan man mycket väl starta med en eller två sådana och kanske skaffa en lite dyrare omvandlare för det som är mest kritiskt - om man tycker att det behövs.

Link to comment
Dela på andra sajter

DÅ kommer en till fråga.. ADA8000 har preamps på alla ingångar väl? Hur ställer man de då?

Du kopplar in dig på lineingångarna istället för micingångarna (det finns ju båda delar...). 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja.. lite trög... haha. Det verkar dock som en bra ide. Förutsatt att datorn har pci-platser.

Ev. så var den någon värsting MBP som skulle användas.

Vi kommer dock nog aldrig använda så många kanaler att vi kör med 6 ljudkort. Max 3 på sin höjd..

Men latency-skillnaden, kommer den vara märkbar vid bandinspelning..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...