Jump to content
Annons

7200 vs 5400 DAW optimering med hårddiskar


Magpie

Recommended Posts

Till en lågbudgetdator (allt i allo) så funderar jag på att köpa följande hårddiskar:

En 7200 1TB hdd till Windows och program/Daw/plugins (+något spel). (Samsung Spinpoint F3 HD103SJ)

En 5400 2TB hdd till lagring mm. (WD Caviar Green 2TB WD20EARS)

Får jag en tydligt märkbart sämre prestandaskillnad av att spara alla DAW projekt på 5400 lagringsdisken, eller ska jag använda partition 2 på 7200 disken till detta?

Systemdisken vill jag ha i 2 partitioner (ca 150+850 GB) för att få en liten fil till spegling/backup av OS.

Jag ser fördelarna att ha en snabbare 7200 systemdisk så allt laddas snabbt.

Men i ett DAW sker både read/write när man spelar in/mixar mm)

Vet givetvis att det är bra att ha olika hd för Daw+vst pluggar, projekt och samplingar för bäst prestanda.

Ska användas till små projekt med få pluggar och enda sampling/vst instrumentet är Addictive Drums. Vart bör AD läggas för bäst prestanda? Kanske 5400 hd duger till det.

Hur skulle ni sätta upp ett DAW+program mm med dessa två hårddiskar?

Tacksam för tips och synpunkter! 🙂

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Till en lågbudgetdator (allt i allo) så funderar jag på att köpa följande hårddiskar:

En 7200 1TB hdd till Windows och program/Daw/plugins (+något spel). (Samsung Spinpoint F3 HD103SJ)

En 5400 2TB hdd till lagring mm. (WD Caviar Green 2TB WD20EARS)

Får jag en tydligt märkbart sämre prestandaskillnad av att spara alla DAW projekt på 5400 lagringsdisken, eller ska jag använda partition 2 på 7200 disken till detta?

Systemdisken vill jag ha i 2 partitioner (ca 150+850 GB) för att få en liten fil till spegling/backup av OS.

Jag ser fördelarna att ha en snabbare 7200 systemdisk så allt laddas snabbt.

Men i ett DAW sker både read/write när man spelar in/mixar mm)

Vet givetvis att det är bra att ha olika hd för Daw+vst pluggar, projekt och samplingar för bäst prestanda.

Ska användas till små projekt med få pluggar och enda sampling/vst instrumentet är Addictive Drums. Vart bör AD läggas för bäst prestanda? Kanske 5400 hd duger till det.

Hur skulle ni sätta upp ett DAW+program mm med dessa två hårddiskar?

Tacksam för tips och synpunkter! 🙂

om du har gott ställt med RAM minne är det av ringa betydelse, men visst, en snabbare hd är väl alltid att föredra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inga som helst bekymmer att köra med 5400RPM-diskar.

På yngre bronsåldern någon gång så körde jag med en P3 på 450MHz - och då hade det nog inte kommit 7200RPM-diskar ännu. Det var på den tiden som man fortfarande körde med EIDE-interface för hårddiskarna. Min dåvarande audiodisk var alltså en EIDE-disk med 5400RPM - och då kunde jag köra över 50 samtidiga audiospår utan några större bekymmer. På den tiden körde jag fortfarande med externa syntar och inte med VSTi - men räkna med att varje instrument i AD motsvarar ett audiospår eftersom det streamas från disk...

Link to comment
Dela på andra sajter

Något att tänka på är: Ju mer information som lagras på en vanlig hårddisk, ju långsammare blir skriv/läshastigheten på hårddisken. Har du tänkt att läsa och skriva information från din 5400 rpm disk samtidigt, vilket man gör ifall man har sin DAW på samma disk som man sparar sin musik på, kan du i framtiden få problem med att hårddisken inte hänger med till din DAW.

Att du partitionerar din systemdisk gör inte att prestandan ändras då det fortfarande är samma fysiska hårddisk som snurrar och samma läs-/skrivhuvuden som används till dina partitioner. Enda fördelen att partitionera en hårddisk är att man kan ha en partition för sitt operativsystem och program som man utan att blinka kan formatera vid behov utan att tappa data man vill ha sparat på sin andra partition. Men detta hade du säkert redan koll på 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hellre spela på en dedikerad 5400rpm för ljudinspelningar/lagring än att spela in på en 7200rpm systemdisk med Windows.

Varvtalet säger inte allt för övrigt. WD Green-diskarna har en hyffsad söktid, jag har fem-sex stycken av dessa. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Vart bör AD läggas för bäst prestanda?
På en väl defragmenterad hårddisk. Du vill inte ha samplingarna spridda i olika hörn av hårddisken.
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för alla tips. 🙂

Just nu är det lågbudget som gäller så SSD är ute ur bilden.

Datorgrunden är bra med Sandy Bridge och 4GB RAM.

Kompromiss innebär alltid en utmaning men fler hd och en SSD ska såklart införskaffas i framtiden.

Ok, alla DAW project + AD ska läggas på lagringsdisken.

Kan det vara en fördel att ha 2 partitioner på lagringsdisken?

Part 1 bara för DAW project (blir mest fragmenterad). Part 2 för lagring + AD samplingar.

Finns det något DAW-relaterat som rekommenderas vara på systemdiskens andra partition?

(Första partitionen är mindre för att ge en liten fil för spegling/backup.)

WD Caviar Green 2TB WD20EARS är stabil+billig, men lite slö som nämndes. Black & Blue är lite dyrare såklart.

Ett annat snabbare billigt 2TB alternativ är Seagate Barracuda Green 2TB (ST2000DL003).

5900 rpm, snabbare än WD green, drar mer watt. ca 690 kr.

Testas här: http://www.storagereview.com/seagate_barracuda_green_2tb_review_st2000dl003

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Seagate Barracuda Green 2TB (ST2000DL003).

5900 rpm

Nej, det där är en snittnivå. Barracuda LP varvar ner såfort den inte används och varvar upp när den börjar användas. Den skulle funka för dokument och backuper, du vill inte ha den som audiodisk.

WD:s gröna diskar funkar bättre i det här fallet. Men du, har datorn SATA I (150 MB/s), SATA II (300 MB/s) eller kanske nya SATA III (600 MB/s)?

Om det sistnämnda skulle jag inte välja WD20EARS utan istället välja WD20EARX, samma diskserie och storlek fast med SATA III.

EDIT: ...och EAR X funkar med SATA II också såklart. Så om du skulle flytta hårddisken till en annan dator i framtiden.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...