Jump to content
Annons

REKLAM O FILM MUSIK, kan man tjäna nåt på det?


G Bango

Recommended Posts

Jag har kanske kollat för mycket på 2 and 1/2 men där charlie tjänar multum på att skriva några sketna reklam musiksnuttar.

Nu undrar jag om det är möjligt att tjäna på att göra o sälja reklam/film musik?

är det svårt att lyckas ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skulle tro att du behöver kontakter och lite tur. Och kanske en gnutta skicklighet också men du blir nog inte ekonomiskt oberoende direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man lyckas landa en deal med reklammakare i USA kan det mycket väl handla om mellan $10-50 000 (ibland t om mer) för en enda låt. Det är naturligtvis svårt, och ju tajtare deadline desto mer deg. Det kan handla om deadlines där man bara har ett par timmars varsel.

Musik för Film och TV har så många variabler, så det är omöjligt att säga. Om man lyckas hamna i ett avsnitt av Grey's Anatomy eller liknande kan man såklart räkna med en hel del erättning. Generellt gäller att program sända via networks ger mer pengar, medan kabelsända program ger mindre.

Att komma dithän innebär grymt hårt arbete dock 😱

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Att komma dithän innebär grymt hårt arbete dock 😱

/Ulf

Absolut. Har jobbat med några mindre projekt (i Sverige). Det är svårt att få folk intresserade, svårt att få in en fot.

Usa lär väl vara ännu värre....om man inte känner de amerikanska kabelkanalernas Björkman eller något för då kan man ju skriva skitlåtar och få betalt ändå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ju svårt att leva på enbart men att extraknäcka som är inte omöjligt. Gjorde det själv ett tag men sen fick jag inte tid över längre. Man får vara beredd att jobba för det dock, jaga jobb osv.

4trax här på forumet jobbar rätt mycket med sånt vad jag förstått, hör me honom om tips kanske.

Mvh M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft en låt i en amerikansk tv-serie för länge sedan. Det betalar sig fortfarande lite varje år. Det jag tjänat allt som allt på den de senaste tio åren måste jag säga är bra betalt med tanke på hur liten del som faktiskt används.

Sen har jag gjort låten till reklamen som Jämtlands läns lokaltrafik använder som tv reklam och har gjort i snart två år. Det ger både licens och STIM.

STIM-delen är dock krånglig då man ofta i film, tv och reklam måste bevaka själv användningen då väldigt många är slarviga med rapporteringen.

För att få in sin musik i denna branch behöver man antingen ett förlag som jobbar på det åt en eller ett "library" som anlitas av bransch-folk för att köpa musik.

Det finns förstås många andra sätt att pitcha sin musik på.

Det finns sjukt mycket "music libraries" och det är väldigt svårt att veta vilka man ska satsa på. Det finns galet många som pitchar sin musik genom dem världen över och många av dem är sjukt bra så konkurrensen är helt vansinnig.

Men om man inte spelar så kan man inte vinna, så kör hårt och prova dig runt.

Jag har min musik på och rekommenderar bl a http://www.musicdealers.com , http://www.pumpaudio.com och http://www.actionmediamusic.com (ett litet svenskt företag).

Redigerat av lonewind
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan tjäna jävligt gött på det. Priset på originalmusik för en TV-reklam brukar ligga på 10-30 000 kr, beroende på längd, men de absolut största företagen kan punga ut upp mot 60 000. Ganska nice för 1 minut musik. 🙂 Hur priserna är för licensmusik vet jag tyvärr inte men jag skulle tro att det är nåt liknande i pris och att det kanske inte är några royalties inblandade. Så inget STIM eller liknande, de köper en licens att få använda musiken i reklamen si och så länge. Men som sagt har jag inte riktigt koll på den sidan.

Edit:

Angående konkurransen så är den hård. Speciellt när det är en reklam i USA. Tänk dig att en reklambyrå i USA ska göra en film till Mercedes. De ringer ett musikhus (ett gäng producenter som sitter och gör musik hela dagarna och tjänar fätt mä cäsh) de brukar jobba med, som i sin tur kanske ringer ett mindre musikhus som ringer dig. Det du inte vet är att reklambyrån också ringde tre andra musikhus för att ha mycket att välja mellan så du kan sitta och konkurrera mot hur många som helst som får samma uppdrag. Så att tjäna pengar är svårt som fan, men förr eller senare går det säkert om man är duktig.

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

Just det... glömde en länk. Om man vill ge sig faen på att tjäna pengar på detta är denna sida en ovärderlig hjälp: http://www.musiclibraryreport.com

Där lämnar kompositörer och artister betyg och feedback på förlag och bibliotek.

Här kan man få hjälp av andra som jobbar med att sälja sin musik och man kan dela erfarenheter av många slag.

Som sagt, mycket värt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...