Jump to content
Annons

Vad har ni för pluggar på master-regeln?


Gatansbarn

Recommended Posts

Man får ett separat installationsprogram på några kb som man sen laddar med en liten fil från tillverkaren.

Ursäkta att jag var otydlig. Jag tänkte på alternativen ett år eller livstid. Slutar pluggen fungera efter år? Vilken licens valde du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tycker det är ypperligt att ha en eq efter multiband....eller rättare sagt, en eq innan limiter.

Nu kör jag iofs en tre bands multi, så den blir något begränsad som eq, men jag tycker rent generellt att jag alltid vill ha en eq precis innan limiter. Sitter nästan alltid och finlirar med den ett tag.

Kedjan ser ofta ut typ:

Nån svag kompressor som tar nån db eller så

Hårdvaru multiband

Hårdvaru eq

(kan smyga sig in nån mjukvaru-eq här)

Ozone 5 limiter

Något jag ofta gör är att jag "läser" av spektrat från kända låtar som jag anser låter bra, i samma genre, och jämför med "min" låt...typ match-eq eller ozone 5-eq...kollar på kurvan och korrigerar sedan med en annan eq på de ställen jag anser relevanta. Oftast mkt mindre korrigeringar än vad tex match-eq föreslår, men ändå. Öronen avgör!

"Avläsnigen" sker efter limiter, då referenslåten är volympressad, men appliceringen av egen eq sker innan limiter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta att jag var otydlig. Jag tänkte på alternativen ett år eller livstid. Slutar pluggen fungera efter år? Vilken licens valde du?

Ingen aning, jag fick en NFR-licens (för pluggbloggen) så jag antar (hoppas) att den är på livstid.

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen aning, jag fick en NFR-licens (för pluggbloggen) så jag antar (hoppas) att den är på livstid.

Okej. Tack för svar.

PM'ade dig just med samma fråga. Hoppas du har överseende med det. 😉

Ursäkta allihop för OT!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inget på masterbussen när jag mixar.

När jag "fulmastrar" har använder jag (oftast);

- EQ som skär allt under 30Hz och allt över 18khz.

- Kompressor försiktigt inställd för att limma ihop mixen.

- Saturation/Tape om jag vill skita ner ljudet lite (väldigt, väldigt subtilt.)

- EQ för sista finjusteringarna, slutar oftast med en mild hängmatta....

- Limiter för att få upp volymen (relativt försiktigt, åt helvete med loudness war...!!)

Så brukar det se ut....

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu så har jag stirrat mig blind på Slate.

Kör först VTM (rullbandskompression/distorsion) sen en VCC Buss (analong mixerbordsimulering) och sist deras FG-X som är en masteringsplugg innehållande komp/limiter och ett par filter plus en masa småfinesser. Men man får vara försiktig, för det drar iväg lätt.🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu så har jag stirrat mig blind på Slate.

Kör först VTM (rullbandskompression/distorsion) sen en VCC Buss (analong mixerbordsimulering) och sist deras FG-X som är en masteringsplugg innehållande komp/limiter och ett par filter plus en masa småfinesser. Men man får vara försiktig, för det drar iväg lätt. 🙂

Akta sig var ordet sa Bill, akta sig var ordet sa Bull.

Inget ont om Slate eller andra emuleringspluggar, de har absolut sina användningsområden, men precis som du så säger ska man vara mycket försiktig när man använder dessa. Självklart handlar det om vilket sound man är ute efter, men det är lätt att gå i fällan "starkare låter bättre". Det räcker ju att man slänger på VTM, eller VCC på bussen så åker volymen upp 0.5db - 1db direkt. Det är av yttersta viktig att man gain-kompenserar och (gärna bounce ner två olika versioner) A/B testar. Jag vet inte hur många gånger jag lyckats lura mig själv 🙂

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som om du frågar två frågor i ett. På main out på enskilda låtar brukar jag ibland lägga en Sonic Maximizer för att få fram övertoner samt en Ultramaximizer för att pressa upp volymen lite.

Ovan anser jag vara mer av en pre-master. Skulle jag mastra (vilket jag allra helst lejer bort) skulle jag lägga alla låtarna i samma projekt och sedan lägga multibandskompressor på main out samt även här justera den inbördes volymen (samt eventuellt höja på helheten om behövligt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Akta sig var ordet sa Bill, akta sig var ordet sa Bull.

Inget ont om Slate eller andra emuleringspluggar, de har absolut sina användningsområden, men precis som du så säger ska man vara mycket försiktig när man använder dessa. Självklart handlar det om vilket sound man är ute efter, men det är lätt att gå i fällan "starkare låter bättre". Det räcker ju att man slänger på VTM, eller VCC på bussen så åker volymen upp 0.5db - 1db direkt. Det är av yttersta viktig att man gain-kompenserar och (gärna bounce ner två olika versioner) A/B testar. Jag vet inte hur många gånger jag lyckats lura mig själv 🙂

mvh Jon

Jo då, jag är allt försiktig med gainen. Allt som kommer till masterbussen kommer med låg signal så att jag har massor med headroom i VTM i defaultläge. Rör den inte alls. Sen på med VCC. Samma där, rör inget, ser till att det inte går in på rött. Men är jag redan på banan med VTM så är det sen heller inga problem med VCC. Sen på med FG-X och den har som tur är "Constant gain monitoring" som jag har på.

Sen har jag alla tre pluggarna öppna och jobbar från det. Gäller att bolla med FG-X EQ och VCC's olika konsoler. Neve lägger till vansinnigt mkt botten och då får man ju backa på FG-X och tvärtom. Gillar att VTM har konstant nivå ut oavsett hur mkt man vill att den ska hosta och kräkas.

Sen när jag tycker jag har hittat en balans så kommar jag hur mkt kräm jag vill ha ut ur mixen. Där är ju VU-metrarna kanon i FG-X.

Det jag gillar med Slate är att det inte behövs mkt för att det ska bli bra. Små små finjusteringar och man är i hamn. Så länge grundmatrealet och mixen låter bra ska tilläggas. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo då, jag är allt försiktig med gainen. Allt som kommer till masterbussen kommer med låg signal så att jag har massor med headroom i VTM i defaultläge. Rör den inte alls. Sen på med VCC. Samma där, rör inget, ser till att det inte går in på rött. Men är jag redan på banan med VTM så är det sen heller inga problem med VCC. Sen på med FG-X och den har som tur är "Constant gain monitoring" som jag har på.

Sen har jag alla tre pluggarna öppna och jobbar från det. Gäller att bolla med FG-X EQ och VCC's olika konsoler. Neve lägger till vansinnigt mkt botten och då får man ju backa på FG-X och tvärtom. Gillar att VTM har konstant nivå ut oavsett hur mkt man vill att den ska hosta och kräkas.

Sen när jag tycker jag har hittat en balans så kommar jag hur mkt kräm jag vill ha ut ur mixen. Där är ju VU-metrarna kanon i FG-X.

Det jag gillar med Slate är att det inte behövs mkt för att det ska bli bra. Små små finjusteringar och man är i hamn. Så länge grundmatrealet och mixen låter bra ska tilläggas. 🙂

Om de går på "rött" eller inte spelar ingen roll egentligen, det är ju mer hur mycket de mättar/distar ljudet. Även om din mix ligger på 25 rms och peakar på -12dbfs så blir det ändå en volymökning. Men jag är säker på att du gör rätt i vilket fall om du "mixar in i dem" snarare än att "slappa" på efterhand.

Jag har länge förespråkat att mixa med saker på 2bussen, men testar för tillfället att få det att låta så bra jag bara kan helt rent. När jag sedan känner att jag inte kan ta mixen längre, slänger ja på tex VTM, VCC, Nebula eller nåt annat som jag vet att jag gillar, gainkompenserar och ser om det blir bättre. Ofta är fallet, nej 🙂 Däremot använder jag VTM på vissa spår när jag mixar och alla mina spår går ofta genom nebula rullband innan jag ens börjar mixa.

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar ha en brickwall limiter typ -0.3dB, för att fånga nån eventuell friflygande spik, men i övrigt inga ljudförändrande grejor. På min master ut ligger en jäkla massa arbetsverktyg mest, som mätare, grejor för att jämföra ljud, omkopplare för att lyssna ur olika perspektiv osv. Det ligger en kompressor och EQ där, i bypassläge, redo att användas, men det är nästan bara för att ha snabb tillgång ifall man känner man vill snabbt testa en viss aspekt av ljudet eller så.

Tror många springer på, eller kommer på, idén om en slags filtrerande kedja på mastern som ser till att saker håller sig inom rimliga gränser, lite som analogt gjorde per automatik förr i världen. Som liksom slätar ut det som sticker ut och av nån svårförklarlig anledning bara får allt att låta bättre. Tror det är lättare att tilltalas av det sättet om man börjar på digitalt. På analog-tiden fanns inte riktigt dom möjligheterna (i mindre studio i alla fall) så då hamnade man inte i det, så när man gick över till digitalt så gjorde man inget sånt heller.

Sällar mig också till skaran som går in så mycket i detaljerna att man vill inte ha nåt på mastern som förändrar ljudet på ett sätt man inte har exakt koll/kontroll över. Att laga en maträtt är ju att krydda och tillaga varje enskild liten del för att forma allians med alla andra små delar och i slutändan bilda en enhetlig maträtt. Att använda saker på mastern känns för mig lite som att peppra/salta hela rätten när den är tillagad. Men kan definitivt förstå dom som testar och gillar det. Det beror lite på hur man vill jobba, och små detaljer man känner att man orkar bry sig i, innan motivationen för musiken börjar tryta.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag brukar slänga på en gainplugg och sänka några db om jag mixat lite för högt

Men då är ju "skadan" redan skedd 😳 . Mycket bättre att ställa lagom nivå på de enskilda kanalerna redan från början (det börjar redan i inspelningen). Det råder visserligen delade meningar om hurvida det är viktigt med "gain staging". Men enligt mig så låter det ofta bättre om man inte driver masterregeln så hårt. Mina mixar brukar peaka runt -10db i starkaste partiet, och då har jag i stort sett alla reglar på 0:an i 24/44, självklart är vissa lägre. Eftersträvar alltid att spela in mina spår runt 18dbfs = 0vu = Att de enskilda kanalerna peakar någonstans mellan -12 och -6 db.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Men då är ju "skadan" redan skedd 😳 . Mycket bättre att ställa lagom nivå på de enskilda kanalerna redan från början (det börjar redan i inspelningen). Det råder visserligen delade meningar om hurvida det är viktigt med "gain staging". Men enligt mig så låter det ofta bättre om man inte driver masterregeln så hårt. Mina mixar brukar peaka runt -10db i starkaste partiet, och då har jag i stort sett alla reglar på 0:an i 24/44, självklart är vissa lägre. Eftersträvar alltid att spela in mina spår runt 18dbfs = 0vu = Att de enskilda kanalerna peakar någonstans mellan -12 och -6 db.

mvh Jon

du har påpekat det några ggr nu men ingen av ggrna påvisat att det stämmer

off topic: nämner du i dina pluggrecensioner att du får pluggarna av tillverkarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

du har påpekat det några ggr nu men ingen av ggrna påvisat att det stämmer

off topic: nämner du i dina pluggrecensioner att du får pluggarna av tillverkarna?

Jag recenserar inte alla pluggar jag får, bara de jag gillar, vissa köper jag, några är gratis. Gällande gainstaging är det min egen erfarenhet jag talar om, det är fritt fram att göra precis som man vill. Det passar mig bra att jobba så, någon annan tycker annorlunda och det är också ok. Det viktiga är att det låter bra i slutändan.

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Använde inte så mycket förr. Idag kör jag en del på mastern innan Mastering, men allt beror ju på hur man mixar.

Dom pluggar jag kör är:

Psp vintage warmer. Alltid max -2db GR. Rör bara knee. Inget annat.

Sonalksis eq, kommer inte på vad den heter. Bostar lite i toppen, oftast max 2db. Bostar 1,5db runt 1khz och runt 2-2,5khz för att lyfta fram lite tydlighet.

Waves API 2500 alternativt SSL bus kompressor beroende på materialet. Alltid max. 3-4db GR

Waves L2. Max 4.5db GR.

Link to comment
Dela på andra sajter

Plockar bort limitern och tar bort boosten i toppen på ep'n när jag skickar till Cutting Room. Behåller allt annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men då är ju "skadan" redan skedd 😳 . Mycket bättre att ställa lagom nivå på de enskilda kanalerna redan från början (det börjar redan i inspelningen). Det råder visserligen delade meningar om hurvida det är viktigt med "gain staging". Men enligt mig så låter det ofta bättre om man inte driver masterregeln så hårt.

En av poängerna med DAW är att signalbehandlingen är helt linjär upp till taket. Externt är taket detsamma som 0 dBFS men internt jobbar programmet (i de flesta fall) med 32 bitar flyttal vilket ger oss ett fantastiskt headroom.

Kort sagt, så länge man ser till att signalerna håller sig under nollan på utgången är ingen skada skedd.

Det som kan göra skillnad är om man använder sig av distorsion, bandemulatorer etc som är konstruerade för att efterlikna sina analoga förlagor i så stor utrsträckning som möjligt och därför har någon slags icke-linjäritet inbyggd. De kanske är kalibrerade för en viss signalnivå (bandemulatorer) eller lägger till en ökande grad av harmonisk distorsion i takt med att signalnivån ökar.

Många pluggar har sin egen input gain eller motsvarande vilket gör att man kan justera/kalibrera nivåerna direkt. Men för pluggar som saknar det är det bra att lägga en gainplugg först i insertkedjan som justerar till optimal nivå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sonalksis eq, kommer inte på vad den heter. Bostar lite i toppen, oftast max 2db. Bostar 1,5db runt 1khz och runt 2-2,5khz för att lyfta fram lite tydlighet.

... tar bort boosten i toppen på ep'n när jag skickar till Cutting Room.

Spännande idé. EQa för bättre lyssning ..

Är det en idé som växt fram för dig, eller är det mer en inspiration från folk du läst om/kommit i kontakt med? Lust att utveckla lite mer om eventuella tankar - mer eller minde konkreta - bakom det här? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Många pluggar har sin egen input gain eller motsvarande vilket gör att man kan justera/kalibrera nivåerna direkt. Men för pluggar som saknar det är det bra att lägga en gainplugg först i insertkedjan som justerar till optimal nivå.

Precis. Jag vill också understryka att jag även talar om själva inspelningen, där ljudkort/preamps optimala nivå ofta INTE ligger på 0dbfs - utan närmare -18dbfs för att jobba optimalt. Vilket då ofta blir runt -6 -12db i peak i ditt DAW, vilket i sin tur innebär att man inte riskerar att överbelasta mixbussen. Och man slipper också sitta och pilla med reglar runt -12-30 osv, dvs ditt arbetsflöde blir enklare.

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Använde inte så mycket förr. Idag kör jag en del på mastern innan Mastering, men allt beror ju på hur man mixar.

Dom pluggar jag kör är:

Psp vintage warmer. Alltid max -2db GR. Rör bara knee. Inget annat.

Sonalksis eq, kommer inte på vad den heter. Bostar lite i toppen, oftast max 2db. Bostar 1,5db runt 1khz och runt 2-2,5khz för att lyfta fram lite tydlighet.

Waves API 2500 alternativt SSL bus kompressor beroende på materialet. Alltid max. 3-4db GR

Waves L2. Max 4.5db GR.

När använder du API och när använder du SSL, typ till vilken sorts musik? Bara lite kul att veta.

Det jag har läst är väl att SSL inte funkar så bra på trasientrikt material såsom dansmusik och liknande men det kanske är olika beroende på vem som sitter vid datorn...men det har jag läst vet jag.

Har inga SSL-grejer alls, inte ens The Glue men API:n brukar tajta till allt från en kick till en hel bus med trummor ganska bra, en del skit liksom försvinner och så känns det som men har inte använt den på något direkt än, bara hunnit testa lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spännande idé. EQa för bättre lyssning ..

Är det en idé som växt fram för dig, eller är det mer en inspiration från folk du läst om/kommit i kontakt med? Lust att utveckla lite mer om eventuella tankar - mer eller minde konkreta - bakom det här? 🙂

Nä, jag kanske missförstod något här. Har alltså inte på någon eq under mix för bättre lyssning. Utan när mixen i stort sett är klar, så lägger jag på den här kedjan. Ibland har jag med PSP Vintage Warmer från ca halva tiden in i mix.

Jag har alltså denna kedja för att jag vill ha kontroll över min egen mastering. Det masteringsfirman (Typ Cutting Room) behöver göra då är i stort sett bara eq fram lite topp, lyfta lite botten och limitering.

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

När använder du API och när använder du SSL, typ till vilken sorts musik? Bara lite kul att veta.

Det jag har läst är väl att SSL inte funkar så bra på trasientrikt material såsom dansmusik och liknande men det kanske är olika beroende på vem som sitter vid datorn...men det har jag läst vet jag.

Har inga SSL-grejer alls, inte ens The Glue men API:n brukar tajta till allt från en kick till en hel bus med trummor ganska bra, en del skit liksom försvinner och så känns det som men har inte använt den på något direkt än, bara hunnit testa lite.

Det stämmer nog det du säger. Har inte läst det själv, men har upplevt att Waves SSL kopian trasar sönder transienter. Tycker inte heller att den tajtar till ljudet som jag vill. Så vi kan väl stryka SSL'n då. Använder den ytterst sällan. API'n kör jag på allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stämmer nog det du säger. Har inte läst det själv, men har upplevt att Waves SSL kopian trasar sönder transienter. Tycker inte heller att den tajtar till ljudet som jag vill. Så vi kan väl stryka SSL'n då. Använder den ytterst sällan. API'n kör jag på allt.

Jag har kanske inte EGENTLIGEN någon nytta av det paketet än för jag köpte hela API-bundlen men jag tror inte jag gjorde bort mig när jag köpte det. Har läst lite om API vs SSL och det är lite svårt att säga vad som är "bäst" liksom...de som hyllar den ena gör det från tårna och likaså med den andra så det är antingen eller. Jag har PSP:s vad den nu heter som ska vara lite som en SSL-klon som har en vanlig och en ME-edition liksom så det funkar väl så länge om man behöver. Men hittills så tror jag det funkar med APIs kompressor. EQ:na som följde med tycker jag är bra både att kapa och lägga till med. Låter inte illa fast man höjer en del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, jag kanske missförstod något här. Har alltså inte på någon eq under mix för bättre lyssning. Utan när mixen i stort sett är klar, så lägger jag på den här kedjan. Ibland har jag med PSP Vintage Warmer från ca halva tiden in i mix.

Jag har alltså denna kedja för att jag vill ha kontroll över min egen mastering. Det masteringsfirman (Typ Cutting Room) behöver göra då är i stort sett bara eq fram lite topp, lyfta lite botten och limitering.

Aha. Du skrev du tog bort EQn innan du skickade för mastring, så jag fick intrycket att du mixade med EQn på hela vägen. Det du menade var alltså att du lägger till lite EQ på master ut när mixen är- eller börjar bli klar, för att uppskatta hur du tror mastringen kommer bli, och kanske skickar med dina förslag till mastraren med. Sen tar du bort den, exporterar ut och skickar iväg.
Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, jag behåller eq'n. Det enda jag tar bort är boosten i toppen. Den gör dom bättre, samt limitering. Jag har som sagt kvar nästan hela min masteringskedja när jag skockar iväg den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...