Jump to content
Annons

Vilken kompressor före ljudkort?


berch

Recommended Posts

Har ett Line6 Toneport UX2 vilket jag brukar använda och gå förbi all mjukvara som följer med även då de mjukvarukompressorer som följer med i podfarm eller gearbox.

Spelade in lite kvinnlig sång och hon har bra lungor vilket märktes i dynamiken, fick distorsion på ett ställe vilket jag förstås märkte försent.

Vill ha tips på en bra och förstås billig kompressor att lägga före ljudkortet för att undvika ovan i framtiden. Eller ska jag helt enkelt använda kompressorn i mjukvaran som medföljer ljudkortet?

(Har inte använt den medföljande mjukvaran med preamps osv då jag vill ha en så ofärgad signal till DAWen som möjligt.)

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ljudkortet har: "1/4-inch guitar input (normal or pad), Two balanced XLR inputs with mic preamps, Phantom power, Two 1/4-inch line inputs, 1/4-inch stereo monitor input", ingen insert.

DBX tack för tipset! DBX 166XL verkar överkomligt prismässigt.

Verkar lite bökigt att använda kedjan kompresssor - preamp - ljudkort, vad tror du om mjukvarukompressorn i t ex podfarm 2,5 vid inspelning? UX2 är ju tydligen menat att användas så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill ha tips på en bra och förstås billig kompressor att lägga före ljudkortet för att undvika ovan i framtiden. Eller ska jag helt enkelt använda kompressorn i mjukvaran som medföljer ljudkortet?

Hej

Jag bara undrar vad för prisområde du tänker dig. För billig är vädigt olika från person till person.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle föreslå att du kör mjukvarukompressorn på en kanal och låter signalen vara helt ren på den andra. Detta är fult möjligt att göra på UX2 utan att du för den skull behöver två mikrofoner. Kolla runt lite i manualen så bör det stå där hur man gör. Tänk även på att den rena signalen inte behöver vara så förtvivlat het om man spelar in i 24 bitar. Låt dom högsta peakarna ligga på minus 6db eller till och med lägre. Du kommer i alla fall rent dynamiskt att ha tillräckligt att jobba med. Ibland kanske ändå det komprimerade spåret är bäst att använda men om det inte är det har du ju alltid det rena kvar.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

mickestrang: Billigt för mig under 2000:- sedan börjar min kvinna ha åsikter om vart pengarna ska gå.

DivineCo: Har inte tänkt på att jag kan göra som ovan och köra på två spår i Sonar, faktiskt en riktigt bra idé, alltid något som fungerar då om man får den "perfekta" tagningen.

Brukar spela in i 24 bitar. Ska se till att göra så här som standard fortsättningsvis. Får ju två tagningar i en!

Denna gång så ställde jag nivån bara en aning för stark, syntes inte ens i vågformen eller på displayen i ljudkortet. Men hördes gjorde det.

Enda sättet att rädda just den biten där det distade är att lägga på en effekt som "telefon" eller liknande och försöka få den att låta som om det ska vara så i mixen.

Tog förstås inte en eller två tagningar till på just den bit där det distade, annars så hade jag ju kunnat klippa och klistra lite och eventuellt räddat det den vägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar lite bökigt att använda kedjan kompresssor - preamp - ljudkort,

har ingen åsikt om podens interna kompressor

inte bara bökigt - kedjan måste börja med preampen annars får micken ingen fantommatning för att drivas

alltså kan du tyvärr inte sätta kompressorn först - den är tänkt att komma tvåa efter preamp före ljudkort (eller insertad i ljudkortet om det funnits möjlighet)

dbx har också preamps med både kompressor, dessser å enhancer inbyggt som isf kunde vara ett bra val

annars - testa dom interna mjukvarorna först

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudkortet har: "1/4-inch guitar input (normal or pad), Two balanced XLR inputs with mic preamps, Phantom power, Two 1/4-inch line inputs, 1/4-inch stereo monitor input", ingen insert.

DBX tack för tipset! DBX 166XL verkar överkomligt prismässigt.

Verkar lite bökigt att använda kedjan kompresssor - preamp - ljudkort, vad tror du om mjukvarukompressorn i t ex podfarm 2,5 vid inspelning? UX2 är ju tydligen menat att användas så.

Försök hitta 166 eller 166A begagnade. De sägs låta bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...