Jump to content
Annons

Renovering av broadcast-bord. Tips?


Ridpojken

Recommended Posts

Tjenare kära Studio forum!

Räddade nyligen två stycken Soundcraft mbi Series 5 broadcast/radiomixrar undan en stilla död. De har använts på mediegymnasium och har fått utstått mycket blyerts, sockerhaltig vätska och säkert en hel del annat.

Dock så fungerar de hyfsat bra ändå, det är reglar som är tröga och "ojämna" samt pottar och monitorsektioner som sprakar lite här och var samt att på några reglar så skickar den startimpuls när regeln är i botten (glapp?).

Så, nu är frågan vad jag skall göra åt detta. Är ganska novis vad det gäller detta. Skruva isär hela skiten och doppa det i kontaktspray? :rolleyes: Går det på något annat sätt att få reglarna "smooth" igen eller måste man skaffa fram nya?

Tack på förhand!

PS. Om det är någon som har ett extra PSU (Soundcraft CPS150) till övers så kan ni ju skicka ett PM!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag börjar med att varna för min egen okunskap, men jag vill också lära mig mer inom ämnet.

Vad gäller tröga reglar så skall man försöka rengöra dessa, topps å elektro-rengörings sprej, har inga tips på specifika märken dock. Men om reglarnas "fade" är ojämnt eller släpper igenom signal efter rengöring är antagligen kolbanan nedsliten mao kass. Samma sak gäller pottar som sprakar, man kan ofta få tyst på dem med hjälp av elektroniksprej men problemen kommer ofta tillbaka då är det bara att byta som gäller. Jag skulle i alla fall börja med en ordentlig rengöring av bordet. Akta dig för statisk elektricitet bara när du pillar på kretskorten, om du jordar dig själv i chassit med en jordklämma så undviker du detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är tämligen säker på att det finns olika sprejer för rengöring och för förebyggande "service". Vanlig elektrosprej rengör visserligen till viss del, men när det är ordentligt skitigt så bör man ta till lite starkare grejer. Har haft namn på dessa produkter ned skrivna någonstans men jag hittar dem inte nu...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...