Jump to content
Annons

Tips för att få vitt betalt


DisasterBastard

Recommended Posts

Hallå gott folk,

Mitt band har äntligen några gig på gång och det är vita pengar inblandade. Min stilla undran är om ngn har tips på hur man smartast kan ta emot dessa pengar på ett laglydigt och korrekt sätt om man inte ännu har ngn i bandet som har eget ftg och ej heller har startat gemensam förening el dyl?

Alla tips är grymma!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skriva vanligt kvitto. Beroende på summan blir det ju skatt såklart.

Största frågan är ju oftast dock hur man undviker skatt på inspelade pengar =) Men det är en annan fråga...

Ett annat alternativ kan vara att anlita ett "arbetsgivare-företag" dvs ett företag som fakturerar kunder, anställer er och betalar ut lön.

När jag tittade på detta alternativ så blev slutresultatet 2.66 gånger dyrare för att få ut samma pengar svart ...

Alltså den som bokar bandet behöver ju betala 2,6 gånger mer än om de skulle betala svart.

När spelade så skickade vi dock personlig räkning som sedan deklareras i din deklaration.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skriva vanligt kvitto. Beroende på summan blir det ju skatt såklart.

Största frågan är ju oftast dock hur man undviker skatt på inspelade pengar =) Men det är en annan fråga...

Ett annat alternativ kan vara att anlita ett "arbetsgivare-företag" dvs ett företag som fakturerar kunder, anställer er och betalar ut lön.

När jag tittade på detta alternativ så blev slutresultatet 2.66 gånger dyrare för att få ut samma pengar svart ...

Alltså den som bokar bandet behöver ju betala 2,6 gånger mer än om de skulle betala svart.

När spelade så skickade vi dock personlig räkning som sedan deklareras i din deklaration.

Det blir inte 2,66 ggr dyrare att anlita t.ex. frilansfinans. Momsen drar arrangören av alternativt är den fakturan momsfri.

I normalfallet blir det då 2.01 och då är skatter, arbetsgivaravgifter samt deras provision (6%) inräknat.

Om man är under 26 så gäller särskild skatterabatt för ungdom så då är det 1.77 och för artister 1.7.

Om man inte kommer tjäna mer än 17400:- på ett år behöver man inte dra någon A-skatt och då är det 1.41 (normalt) respektive 1.24 (under 26).

Skattefria utgifter som traktamente och reseersättning (18,50/mil) kan dras av innan man drar skatt

Exempel

Arrangören kan erbjuda 5000:- på faktura för en spelning och ni är 4 st och alla är under 26 år

5000/1,7 = 2941:-

2941/4 = 735:- per person skattat och klart

Läs mer här

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir inte 2,66 ggr dyrare att anlita t.ex. frilansfinans. Momsen drar arrangören av alternativt är den fakturan momsfri.

I normalfallet blir det då 2.01 och då är skatter, arbetsgivaravgifter samt deras provision (6%) inräknat.

Om man är under 26 så gäller särskild skatterabatt för ungdom så då är det 1.77 och för artister 1.7.

Om man inte kommer tjäna mer än 17400:- på ett år behöver man inte dra någon A-skatt och då är det 1.41 (normalt) respektive 1.24 (under 26).

Skattefria utgifter som traktamente och reseersättning (18,50/mil) kan dras av innan man drar skatt

Exempel

Arrangören kan erbjuda 5000:- på faktura för en spelning och ni är 4 st och alla är under 26 år

5000/1,7 = 2941:-

2941/4 = 735:- per person skattat och klart

Läs mer här

Det ser bra ut och bra räkneexempel.

Vi satt i denna sits år 2007. När jag tittade på det då och räknade ihop med företaget som skulle fakturera så blev det 2.66 från netto till brutto belopp. Så detta verkar vara ett billigare/bättre alternativ!

kan du förklara varför en arrangör behöver debiteras moms men inte en privatperson?

//Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Du kan inte skicka en faktura med moms som privatperson om du inte har f-skattsedel.

Vill du ha 1000 spänn i näven vitt så måste du lägga på moms 25% = 1250 sedan lägga på avgifter så det torde snarare handla om ca 1700 spänn än 2600.

ÖÖö Edit: Glömde din skatt... så det blir 2400... beroende på din egen årsinkomst. Ringrostig...

EDIT rättade till min totala förvirring.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

nu är jag inte riktigt med hur du menar?

Du 'är arbetsgivare i detta exempel. Så du är skyldig att kolla om det finns F-skattsedel annars åker du på att betala alla avgifter ovan på "fakturan".

Återigen, lite ringrostig på skatteregler....

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan inte skicka en faktura med moms till en privatperson som inte har f-skattsedel. Då blir du tvungen att dra arbetsgivaravgifter och momsen direkt på beloppet.

Vill du ha 1000 spänn i näven vitt så måste du lägga på moms 25% = 1250 sedan lägga på avgifter så det torde snarare handla om ca 1700 spänn än 2600.

ÖÖö Edit: Glömde din skatt... så det blir 2400... beroende på din egen årsinkomst. Ringrostig...

Kan det vara så att du menar "en privatperson som inte har f-skattsedel kan inte skicka en faktura med moms"? Tror inte man behöver f-skattsedel för att betala fakturor. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kan det vara så att du menar "en privatperson som inte har f-skattsedel kan inte skicka en faktura med moms"? Tror inte man behöver f-skattsedel för att betala fakturor. 😉

Precis, inte bara skattereglerna är sudddiga. Förvirringen är total...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tips, även om detta känns förbannat rörigt på sina håll. Hur gör folk härinne som som gigar mkt? Eget ftg? Vi kör väl annan variant i början nu, men om och när det blir rull vill man ju bara att det ska vara smidigt och att man får någonting i fickan iaf 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

"en privatperson som inte har f-skattsedel kan inte skicka en faktura med moms"?

http://www.skattever...6168000372.html

http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/inkomster/hobby.4.58d555751259e4d661680003940.html

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå gott folk,

Mitt band har äntligen några gig på gång och det är vita pengar inblandade. Min stilla undran är om ngn har tips på hur man smartast kan ta emot dessa pengar på ett laglydigt och korrekt sätt om man inte ännu har ngn i bandet som har eget ftg och ej heller har startat gemensam förening el dyl?

Alla tips är grymma!

Du kan ta emot hur mycket pengar som helst utan företag också, sätt det under "Övriga inkomster" i deklarationen, för att skatta på dem.

Många gånger kan det te sig mer professionellt att registrera eget företag dock. Helst om detta skulle bli en vana.

//Civ ek, godk revisor

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ta emot hur mycket pengar som helst utan företag också, sätt det under "Övriga inkomster" i deklarationen, för att skatta på dem.

Många gånger kan det te sig mer professionellt att registrera eget företag dock. Helst om detta skulle bli en vana.

//Civ ek, godk revisor

OK, tack. Då skattar man enligt engångstabell när man tar emot pengarna, va?

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, tack. Då skattar man enligt engångstabell när man tar emot pengarna, va?

Inkomsten för dessa enstaka spelningar läggs till de andra inkomsterna ni har, för jag antar att ni inte lever av spelningarna enbart

utan att det ni får in är en mindre del, kanske en bråkdel av era andra inkomster från annat arbete? Beskattningen av inkomsterna från

spelningarna justeras i samband med deklarationen. Se till att få ett papper från arrangör på vad ni mottagit för pengar, dvs. var, vem,

när och för vad samt belopp räcker. Så som du presenterat det här så ser jag det som en "extrainkomst" på sin höjd. Var och en tar

lämpligen upp sin andel i sin privata deklaration, nu när ni inte har näring, Om ni är 5 i bandet, 20% var, som exempel. Specificera det skriftligen er emellan. Ni kan även ta upp det som Hobbyverksamhet, skatta en gång om året, i samband med deklaration.

Det är inte meningen att man omedelbart ska vara tvungen att registrera eget företag för varje liten grej man drar in några kronor på.

Framöver kanske det dock är den modell som blir smidigast och mest professionell till sitt yttre för er som band. Särskilt om detta

med spelningar och dylikt blir något regelbundet återkommande varaktigt, med ett uttalat vinstintresse. Möjligheterna att göra avdrag

för intäkternas förvärvande blir tydligare.

Släng gärna några ord med just ditt lokala skattekontor också om du känner för det.

De är servicefolk och till för just er.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du.. efter svensk skatt blir det inte många slantar kvar. Jobbade svart på ett företag förut då dom inte hade råd att anställa mer vit personal. 25% arbetsgivaravgift, 25% moms, 31% skatt ^^, 19% av alla månadens arbeten går till riktiga pengar. Nä shit, skattefritt is the shit om man skiter i sin pension (när jag jobbat svart så brukar jag dessutom få dubbel lön mot vad jag skulle tjäna vitt (efter skatt alltså) på de företag jag jobbat på, yaiks!)

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du.. efter svensk skatt blir det inte många slantar kvar. Jobbade svart på ett företag förut då dom inte hade råd att anställa mer vit personal. 25% arbetsgivaravgift, 25% moms, 31% skatt ^^, 19% av alla månadens arbeten går till riktiga pengar. Nä shit, skattefritt is the shit om man skiter i sin pension (när jag jobbat svart så brukar jag dessutom få dubbel lön mot vad jag skulle tjäna vitt (efter skatt alltså) på de företag jag jobbat på, yaiks!)

intressant

la dom 25% moms på din lön menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

intressant

la dom 25% moms på din lön menar du?

Nej men av dom pengar jag skulle kunna tjäna. För små företag (2-4 anställda) så blir ju lönen lägre eftersom att företaget får in mindre pengar. Får företaget 20 000 så kan dom ge mer lön än om dom tjänar 15 000 kr.

Valle: du tycker det är konstigt att småföretag har svårt att anställa om dom tjänar in mindre pengar? Många enmannaföretag skulle kunna bli tvåmanna företag med lägre arbetsgivaravgift.

Synd att staten straffar företag för att dom har anställda.

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Valle: du tycker det är konstigt att småföretag har svårt att anställa om dom tjänar in mindre pengar? Många enmannaföretag skulle kunna bli tvåmanna företag med lägre arbetsgivaravgift.

Det var nog mer en reflektion över att svarta hade lägre lön.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var nog mer en reflektion över att svarta hade lägre lön.

Haha! ^^ jag syftade inte på ras (det är roligare att säga det än hudfärg, då retar man upp mer människor!) utan på svart respektive vit anställning. Man får i princip alltid mer lön om man jobbar svart än vitt, oavsett bransch och yrke. Jäklar var mycket svartjobb som råder i Sverige, i hantverkarsvängen (el, bygg, vvs osv) så är nog 25% av alla pengar som dras in svart, minst alltså, haha i vissa fall dras mer pengar in svart än vitt. Arbetarklassen vill också ha stålar för att ta med ungarna på semester och ägna sig åt materialism.

en intressant synvinkel på materialism:

”Många av oss är fast i en cirkel där vi spenderar pengar som vi inte har på grejor vi inte behöver, för att göra intryck som inte är bestående på människor som vi inte bryr oss om” - Tim Jackson

Link to comment
Dela på andra sajter

ang moms

Nej men av dom pengar jag skulle kunna tjäna. För små företag (2-4 anställda) så blir ju lönen lägre eftersom att företaget får in mindre pengar. Får företaget 20 000 så kan dom ge mer lön än om dom tjänar 15 000 kr.

?

jag fattar fortfarande inte vad du menar

det blev klart otydligare nu

Link to comment
Dela på andra sajter

MusoTobbe (oregistrerad)

Gå med i musikerförbundet. använd AMA all music agency för fakturorna. Vi gör det och det funkar skit bra. dom tar 2%

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...