Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vad blir det för skillnader tex vid inspelning av sÄng el instrument. vilken ska jag köpa om jag ska ha den till sÄng, akustisk gitarr och pÄ nybörjarnivÄ ?

Annons
Postat

SvÄrt att sÀga dÄ mikrofoner skiljer sig Ät mycket frÄn mick till mick, MEN i regel sÄ tar en kondensator upp mer av rummet och brukar ha lite högre register.

Postat

SvÄrt att sÀga dÄ mikrofoner skiljer sig Ät mycket frÄn mick till mick, MEN i regel sÄ tar en kondensator upp mer av rummet och brukar ha lite högre register.

Vad tror du Àr att föredra om man Àr lite ovan med att sjunga i mic ?

Postat

Ska du spela in sÄng sÄ ska du generellt ha en stormembranare (kondensator) att spela in med. Men om du har en vÀldigt begrÀnsad budget sÄ vet i fasen om det inte Àr bÀttre att köpa den gamla hederliga SM58:an istÀllet för nÄgon halvtaskig kinatillverkad konding. Plus att du kan ha med den nÀr/om du spelar live.

För inspelning av acke sÄ Àr det dock kanske inte den bÀsta mikrofonen, blir ganska sÄ bumligt...

Postat
MEN i regel sÄ tar en kondensator upp mer av rummet

enl vilken regel dÄ?

@mrs8: för det du nÀmner Àr en kondensator av typen stormembranare bÀsta köpet

jag skulle inte nÀmna sp B1 men det skulle claes - kolla in röde nt1a eller nt2a

kondensatormickar tar ofta upp transienter bÀttre (den Àr snabbare kan man sÀga) Àn dynamiska som dels har en viss tröghet och oftast jobbar bÀttre med ljudkÀllor som har högre ljudtryck

du har alltsÄ chansen att fÄ ett mer detaljrikt ljud pÄ sÄng Ä akustiska instrument - glöm inte popskydd bara nÀr du sjunger

Postat
sÄ vet i fasen om det inte Àr bÀttre att köpa den gamla hederliga SM58:an istÀllet

jag frÄgade fasen Ä han sa nej

Postat

vad menar du i mickens konstruktion ger den effekten - enl din erfarenhet?

dom flesta dynamiska mickar som jag Àger Àr kardioida, medan alla mina kondensator Àr Ättor heller rundupptagande.

Postat

jag frÄgade fasen Ä han sa nej

Hahaha! Det kanske stĂ€mmer. Är bara sĂ„ trött pĂ„ alla billighetsstormembranare som enligt tillverkaren Ă€r "minst lika bra som U87"...

Postat (redigerat)
medan alla mina kondensator Àr Ättor heller rundupptagande.

dÄ Àr det ju det som Àr orsaken och inte att det rÄkar vara kondingar

en rundupptagande dynamisk tar ju upp mycket mer rum Àn en kondensator cardioid

och för den som aldrig sett en dynamisk rundupptagande och dÀrför lever i villfarelsen att dom dÀrför ej kan existera sÄ finns ett litet exempel att beskÄda hos en av dom vanligare tillverkarna: http://www.shure.com/europe/products/microphones/all/index.htm?PageNumber=1&shApplication=&shMicType=shDynamic&shFormFactor=&shPolarPattern=shOmnidirectional&shModelLine=

dÀr kan man ocksÄ botanisera lite mellan olika karakteristiker och typer

Redigerat av Demonproducenten
Postat

dÄ Àr det ju det som Àr orsaken och inte att det rÄkar vara kondingar

en rundupptagande dynamisk tar ju upp mycket mer rum Àn en kondensator cardioid

a, men i regel sÄ Àr dynamiska kardiod och kondensator rundupptagande.

Postat

a, men i regel sÄ Àr dynamiska kardiod och kondensator rundupptagande.

Nej, det Àr de inte. Var har du fÄtt det ifrÄn?

• Gilla 1
Postat

Nej, det Àr de inte. Var har du fÄtt det ifrÄn?

Ja? De rundupptagande Àr ju de dyrare med dubbla membran. Har du sjungit pÄ baksidan kanske, och pga det fÄtt med mycket rum?

NT1-A tror jag Àr ett mkt bra allroundval. Och den Àr den minst brusande micken av alla! Jag har testat andra lite dyrare som brusat och surrat mer, det har varit otroligt irriterande nÀr jag en gÄng testat en sÄ tyst mick som NT1-A.

• Gilla 1
Postat

Återigen bara erfarenhet frĂ„n dom 40+ mickarna vi har.

Jag tycker att det Àr viktigt att vi skiljer pÄ kondensatormikrofoner och stormembranare (vilket jag tror du pratar om, rÀtta mig gÀrna). Jag menar, en Neumann KM184 Àr ocksÄ en kondensator men knappast rundtagande. Om vi dÀremot uteslutande menar stormembranare sÄ Àr det sÄklart vanligt med multikaraktÀrer. SjÀlv gillar jag mycket att spela in med Ättan dÄ jag tycker man fÄngar rummet snyggt.

Dock sÄ vill jag vidhÄlla att det inte Àr vanligast med rundtagande kondensatormikrofoner utifrÄn mitt resonemang ovan.

Postat

DÄ Àr frÄgan, Àr inte dom flesta kondensator-mickar stormembran ?

Kanske nÄn kan ta och rÀkna bÄde stor och smÄmembranarna hos tex Thomann. Det finns rejÀlt mÄnga olika smÄmembrans kondingar med.

• 5 mĂ„nader senare...
Postat

En dynamisk mic tar ju inte upp ljud lika bra, om man sjunger en bit ifrÄn. Precis som nÀr man sjunger med en sÄdan live (etc. Shure beta58), sÄ Àr ljudet bÀst nÀr man har munnen vÀldigt nÀra. Direkt nÀr man hamnar lite lÀngre ifrÄn, förloras mycket av rösten och ljudet.

En kondensator mic Àr, som de sÀger hÀr uppe, en sÄdan mic som tar upp mer ljud, uppfÄngar ljud frÄn rummet. Om nÄgot stampar med foten i golvet, kan man uppfatta det tydligare i en kondensator Àn i en dynamisk.

Kondensatormic kan vara dyrare, och eftersom du Àr nybörjare kanske en dynamisk Àr bÀttre. Det funkar till sÄng bara man tÀnker att vara nÀra, och Àven till gitarr probably.

Som de sÀger hÀr, sÄ kan man Àven anvÀnda en sÄdan till liveframtrÀdanden ocksÄ, och det Àr ju bra.

Om du nÄgon gÄng tÀnker pÄ en kondensatormic som ska funka till live, sÄ vÀlj en Neumann KMS 105 (Y).

Postat

glöm inte popskydd bara nÀr du sjunger

Men om det Àr pop som han ska spela in dÄ?

Äh, den var för dĂ„lig, jag ber om ursĂ€kt 😊

Postat

Mitt i alla mikfunderingar: Har du tÀnkt spela in sÄng och gitarr samtidigt? Det pÄverkar mikrofonvalet en hel del om det bara Àr en mik det gÀller.

Postat

Hmmm dags för lite schooling hÀr hör jag:

Dynamiska mikrofoner Àr i min vetskap alltid kardioid/njure och har en bra avskÀrmning mot ljud frÄn sidan och bakom, tex SM57/58 eller Ànnu bÀttre MD421 som jag tycker du skall testa att skaffa pÄ ebay.de dÀr dom Àr billigast*

Kondensatormikrofoner Àr inte alls oftast 8 eller omni utan kardioid de med i grundutförande men mÄnga modeller har antingen utbytbara kapslar eller en liten knapp dÀr man kan vÀlja karakteristik, rena omnimikrofoner Àr mer ovanliga och dyrare dÄ dessa typ DPA Àr av mkt hög kvalitet för speciella ÀndamÄl.

Bandmikrofoner har alltid 8.karaktÀristik och inget annat...

Postat

Hej DĂ„ssenten kul att se dig vaken sĂ„hĂ€r tidigt 🙂 beyer160 Ă€r hypercardioid de övriga och relativt udda ej ofta förekommande mikrofonerna Ă€r omni...om det var en point du ville infoga 😉

Postat (redigerat)
beyer160 Àr hypercardioid

i know 🙂

den Àr ocksÄ en form av bandmick

och visst Àr det precis som du sÀger exempel pÄ undantag frÄn det man kan kalla det generella idag

men generellt Àr inte detsamma som alltid eller aldrig

poÀngen Àr i vilket fall att det inte Àr som vissa tror typen av mick som avgör hur den riktningsmÀssigt tar upp ljudet

Redigerat av Demonproducenten
Postat

i know 🙂

den Àr ocksÄ en form av bandmick

och visst Àr det precis som du sÀger exempel pÄ undantag frÄn det man kan kalla det generella idag

men generellt Àr inte detsamma som alltid eller aldrig

poÀngen Àr i vilket fall att det inte Àr som vissa tror typen av mick som avgör hur den riktningsmÀssigt tar upp ljudet

absolut precis ;-)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.