Jump to content
Annons

Peluso 22 251


stratsvante

Recommended Posts

Hej gott folk, jag är på jakt efter en sång mikrofon till mig själv och andra men främst mig själv. Har gjort lite sångtester och så med mickarna här i skolan och de jag har hemma hitils och kommit fram till att de som funkar bäst för mig är TLM 103, ialla fall i någon sorts prisklass jag är villig att betala.

Innan så har vi lyssnat på olika mickar här i skolan och den jag föll pladask för var en Telefunken E LAM 251E. Har läst lite på nätet och så och hittat John Pelusos linje av mickar och hans variant kostar ju "bara" 11 000 kr vilket passar rätt så bra in på min budget.

Tänkte bara kolla om nån har någon erfarenhet med den micken eller med andra Peluso mickar? Vore kul att höra!

Hatt gött!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Right you are my friend, det var efter neumann inte ville att telefunken skulle ha sin egna U47a så då blev dom tvungna att hitta en ny mick att sälja, så de licenserade c12 men med lite modifikationer så att de kunde sälja den själv. Har inte hört en C12 men det är dyrt det med, 414 eb har jag heller aldrig hört men jag har hört 414 XL2 vilket är 414 med CK-12 kapseln. Var inte helt övertygad om den... Lät bra men jag gillade XLS:n mer, XL2:an vart lite väl hypad i diskanten och en aning sibilant för min smak.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har hört 414 XL2 vilket är 414 med CK-12 kapseln. Var inte helt övertygad om den... Lät bra men jag gillade XLS:n mer, XL2:an vart lite väl hypad i diskanten och en aning sibilant för min smak.

Håller med. XLII är lite väl hård. Jag använder två restaurerade C414 EB i studion. Funkar inte på allt, men till just sång tycker jag dom funkar bra om man är ute efter ett lyxigt old school krisp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo den suktar jag också efter... Känns som just p12 och 251 är riktigt prisvärda pjäser.. Skulle verkligen vilja testa de nånstans men de är ju inte riktigt de vanligaste mickarna.

2247 se finns ju också i närliggande klass men jag vart inte lika kär i u47 soundet som jag blev i E LAM och C12 soundet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...