Jump to content
Annons

Vilket ljudkort ska jag välja?


Frantic

Recommended Posts

Så, nu har det kommit till mitt första inköp av ett ljudkort.

Sitter på en MacBook Pro (early 2011, i7 2.7Ghz, 4gb minne, 13") och kör Logic Studio på den. Fungerar rätt smooth! Men har funderat på att byta upp mig vad det gället ljudkort, idag sitter jag med ett Line6 KB37 med klaviatur och en del ingångar.

Min plan är att köpa ett ljudkort som tillfredställer mina krav och som gör det det ska helt enkelt. Jag spelar in själv, ett instrument i taget (Gitarr, bas samt sång), dock ej trummor, detta kör jag via trum-maskin/Superior Drummer 2.0.

Jag spelar in Rock/Metal samt leker runt ibland och gör lite halvkass disco-anda alá Lady Gaga.

Sitter för övrigt med ett par Yamaha HS50 som monitorer om detta nu spelar någon större roll då jag är väldigt ny när det kommer till studioutrustning osv.

Har kollat runt lite och har hittat följande ljudkort som har lockat mitt intresse:

Native Instruments Komplete Audio 6

Pris: 2595:-

Focusrite Saffire Pro 14

Pris: 1995:-

Alternativt storebor Focusrite Saffire Pro 24

Pris: 2395:-

Som ni ser så ligger dessa ljudkort i samma prisklass, vilket hade ni valt, och förklara gärna varför!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Varför vill du byta upp dig?

Ett intressant ljudkort som jag fick rekommendationer om tidigare i dag, är MOTU Audio Express. Själv vill jag byta för att mitt EMU 0404 inte fungerar på min Macbook Pro. (Kassa drivers)

MOTU dock verkar vara väldigt inne vad gäller drivrutiner och kvalité, så jag beställde faktiskt ett sådant. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör själv på ett Saffire 56 och det är helt otroligt bra, främst är det mjukvaran som lockar tycker jag! Preampsen låter bra och korten är lättarbetade!

Komplete Audio 6 verkar vara ett bra kort, har ingen uppfattning om dem så men det jag inte gillar är att det inte har någon optisk ingång och att det drivs av USB.

Tycker det såg väldigt välbyggt ut annars och det är väl invändningen jag kan ha mot Saffire korten som känns lite plastiga!

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag ju inte hur Focusrite fungerar mot Mac men mitt Saffire Pro 40 har fungerat som en klocka i tre år nu. Innan mitt Pro 40-köp läste jag in mig rejält och frågade runt vad som skulle passa mig. Det landade till sist på det kortet jag har ju, Saffire Pro 40 Stabilt, bra support och trevlig routingmjukvara. Alltså, survey says: Focusrite FTW 😄

Hoppas att du hittar rätt i ljudkortsdjungeln.

Vänligen,

/CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...