Jump to content
Annons

effekt i cubase 5?


kr002

Recommended Posts

Hejsan!

Jag är 100% nybörjare på att redigera musik! Jag har länge försök få effekten att det ska låta som man sitter nästan bredvid gitarren. Men mina resultat har bara blivit att gitarren och sången ja spelat in låter som om det kommer väldigt långt bort ifrån.

Ungefär det har resultatet har jag försökt att nå:

Vilka effekter eller plugins måste man använda?

Jag skulle värkligen uppskatta hjälp med den här delen! 🙂

Skriv bara ifall det e något som ni inte förstår!

MvH:kasper

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej

Det finns olika gitarr plugins tex amplitube, guitar rig, pod farm, och waves gtr med mera. Du kan söka på google för att lära dig mer om dessa program! Är det sedan en speciell artist/grupps ljudbild du är ute efter, får du kolla upp vad dom hade för instrument mickar förstärkare osv vid just den inspelningen.

Sen har ju tidningen studio ett special nummer som heter inspelning och mixing, och där kan du få lite tips på hur du spelar in gitarr med mic etc, det viktigaste är att prova sig fram och ha tålamod. För i slutändan är det bara du och dina öron som vet vilket ljud du är efter.

Sen finns det även ezmix från toontrack, som förbättrar ljudbilden avsevärt. Men det är ett rent mixing verktyg, och det finns i olika varianter

Mvh

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej tack för tipsen! 🙂 Det kommer ta lång tid innan jag fattar allt! men när jag väl gör det blir det nog bra! Tack tack! 🙂

Ta den tid du behöver, då brukar resultatet bli bäst. Jag använder själv cubase och även om allt står hur man skall göra i manualen, så finns det massor av filmer på youtube som kan vara till stor hjälp!

Lycka till med allt

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej