Jump to content
Annons

effekt i cubase 5?


kr002

Recommended Posts

Hejsan!

Jag är 100% nybörjare på att redigera musik! Jag har länge försök få effekten att det ska låta som man sitter nästan bredvid gitarren. Men mina resultat har bara blivit att gitarren och sången ja spelat in låter som om det kommer väldigt långt bort ifrån.

Ungefär det har resultatet har jag försökt att nå:

Vilka effekter eller plugins måste man använda?

Jag skulle värkligen uppskatta hjälp med den här delen! 🙂

Skriv bara ifall det e något som ni inte förstår!

MvH:kasper

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej

Det finns olika gitarr plugins tex amplitube, guitar rig, pod farm, och waves gtr med mera. Du kan söka på google för att lära dig mer om dessa program! Är det sedan en speciell artist/grupps ljudbild du är ute efter, får du kolla upp vad dom hade för instrument mickar förstärkare osv vid just den inspelningen.

Sen har ju tidningen studio ett special nummer som heter inspelning och mixing, och där kan du få lite tips på hur du spelar in gitarr med mic etc, det viktigaste är att prova sig fram och ha tålamod. För i slutändan är det bara du och dina öron som vet vilket ljud du är efter.

Sen finns det även ezmix från toontrack, som förbättrar ljudbilden avsevärt. Men det är ett rent mixing verktyg, och det finns i olika varianter

Mvh

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej tack för tipsen! 🙂 Det kommer ta lång tid innan jag fattar allt! men när jag väl gör det blir det nog bra! Tack tack! 🙂

Ta den tid du behöver, då brukar resultatet bli bäst. Jag använder själv cubase och även om allt står hur man skall göra i manualen, så finns det massor av filmer på youtube som kan vara till stor hjälp!

Lycka till med allt

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det finns olika gitarr plugins tex amplitube, guitar rig, pod farm, och waves gtr med mera. Du kan söka på google för att lära dig mer om dessa program! Är det sedan en speciell artist/grupps ljudbild du är ute efter, får du kolla upp vad dom hade för instrument mickar förstärkare osv vid just den inspelningen.

Sen har ju tidningen studio ett special nummer som heter inspelning och mixing, och där kan du få lite tips på hur du spelar in gitarr med mic etc, det viktigaste är att prova sig fram och ha tålamod. För i slutändan är det bara du och dina öron som vet vilket ljud du är efter.

Sen finns det även ezmix från toontrack, som förbättrar ljudbilden avsevärt. Men det är ett rent mixing verktyg, och det finns i olika varianter

Mvh

Varför tipsar du om massa förstärkarpluggar när det enda instrumentet i videon är en akustisk gitarr?

Tips: Sjunger du nära mikrofonen får du mer närhet ("in-your-face") i rösten. Använd inga stora reverb utan kör ganska lika, korta reverb på både gitarren och sången så det känns som att det är inspelat samtidigt i samma rum. Kom såklart ihåg att lägga kompressor på sången för att jämna ut nivåerna. Kan du lägga upp ett ljudexempel på det du menar med att det låter "långt bort" så är det enklare att hjälpa!

Edit:

I låten du länkade till så har de lagt lite reverb och delay på sången och skulle tro lite rum på gitarren också, fast ett väldigt diskret. Sången är lite autotunad fast inte på ett dåligt sätt.

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför tipsar du om massa förstärkarpluggar när det enda instrumentet i videon är en akustisk gitarr?

Tips: Sjunger du nära mikrofonen får du mer närhet ("in-your-face") i rösten. Använd inga stora reverb utan kör ganska lika, korta reverb på både gitarren och sången så det känns som att det är inspelat samtidigt i samma rum. Kom såklart ihåg att lägga kompressor på sången för att jämna ut nivåerna. Kan du lägga upp ett ljudexempel på det du menar med att det låter "långt bort" så är det enklare att hjälpa!

Edit:

I låten du länkade till så har de lagt lite reverb och delay på sången och skulle tro lite rum på gitarren också, fast ett väldigt diskret. Sången är lite autotunad fast inte på ett dåligt sätt.

Därför att i dom programmen kan du göra ditt eget akustiska gitarr sound och lägga på reverb och delay osv , så det påminner om det som lät i videon

Så jag förstår inte varför mitt tips var så fel??

Här är ett exempel på guitar rig från ni, han som starta tråden skriver inte om han använder akustisk eller vanlig el gura!!

Och vill du ha hjälp med sången, får du använda melodyne editor eller antares auto tune.

Mvh

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Han länkade till en video med en akustisk gitarr + sång, då tolkade jag det som att det är akustisk gitarr + sång det handlar om. Att fråga om det och sen sitta med bara en elgitarr är ju bara korkat.

Inga förstärkarsimulatorer behövs för att uppnå soundet i videon så det känns ju ganska irrelevant att säga åt honom att googla efter information om alla pluggarna nu nämnde. Alla pluggar han behöver finns inbyggda i Cubase 5 inkl autotune (Pitch correction heter pluggen). Det är snarare uppmickningen han behöver hjälp med. Kanske är det för mycket rum på inspelningarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han länkade till en video med en akustisk gitarr + sång, då tolkade jag det som att det är akustisk gitarr + sång det handlar om. Att fråga om det och sen sitta med bara en elgitarr är ju bara korkat.

Inga förstärkarsimulatorer behövs för att uppnå soundet i videon så det känns ju ganska irrelevant att säga åt honom att googla efter information om alla pluggarna nu nämnde. Alla pluggar han behöver finns inbyggda i Cubase 5 inkl autotune (Pitch correction heter pluggen). Det är snarare uppmickningen han behöver hjälp med. Kanske är det för mycket rum på inspelningarna.

Det positiva är att han nu har flera vägar att gå 🙂 för att nå sitt mål

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Han länkade till en video med en akustisk gitarr + sång, då tolkade jag det som att det är akustisk gitarr + sång det handlar om. Att fråga om det och sen sitta med bara en elgitarr är ju bara korkat.

Inga förstärkarsimulatorer behövs för att uppnå soundet i videon så det känns ju ganska irrelevant att säga åt honom att googla efter information om alla pluggarna nu nämnde. Alla pluggar han behöver finns inbyggda i Cubase 5 inkl autotune (Pitch correction heter pluggen). Det är snarare uppmickningen han behöver hjälp med. Kanske är det för mycket rum på inspelningarna.

Tack för det positiva svaret! Ja det va det ja menade att få det ljudet på acustisk gitarr 🙂 men mycket tack för svaren! jag tar in allt jag får svar på och använder det vid inspelning ! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...