Jump to content
Annons

Edit


Soxic

Recommended Posts

Men det går som sagt inte jämföra en plugg med riktig trummis, hur bra än pluggen må vara!

Jag antar att du då åsyftar riktiga trummor (spelade av "en riktig trummis")?

För det går ju som bekant att vara en riktig trummis och spela pluggen, vilket jag även deklarerat i några inlägg ovan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Varför rör sig inte fler mot den gyllene medelvägen att spela pluggen med digitala set? Då får du gjutna ljud, men med en trummis touch. Förvisso utan tidigare gnäll/gnissel från hårdvara, men med ett svinbra ljud i produktionen som ändå låter trovärdigt.

Du är trummis, va?

@ Soxic:

Personligen föredrar jag att jobba med bra pluggar framför riktiga (akustiska) set. Jag HATAR att mixa akustiska trummor (näst efter att mixa/leta efter bra gitarrljud). Inte för att det är svårare, snarare mer tidsödande; det tar längre tid att nå det ljud man vill nå med ett akustiskt set. Nedan i min signatur finns länkar till produktioner vars trummor består av en "riktig" trummis, ett Roland TD6-set, kört genom Addictive Drums! Det blir skitbra! Det finns till och med människor som jag har stort förtroende för inom ljudteknik som säger "om du skiter i att tala om för folk [musiker] att det där kommer från en plugg, så är det inget de nödvändigtvis lägger märke till".

Och sedan kan man ju fråga sig: Så vaddå, om det "märks"? Big fucking deal!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är trummis, va?

Valle - din perception känner inga gränser.

@ Soxic:

"om du skiter i att tala om för folk [musiker] att det där kommer från en plugg, så är det inget de nödvändigtvis lägger märke till".

Där håller jag helt med.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är lite av en klassisk grej som många nybörjare lever efter. Man tror att bara för att trummorna är inspelade "på riktigt" så får man genast ett proffsigt sound. Och så fort man hör ordet kvantisera så associerar man det som något dåligt och oäkta som tar bort allt liv i en produktion.

Med trumpluggarna som finns idag så skulle jag säga att det inte finns några som helst gränser. Den enda anledningen som jag kan se till att spela in ett riktigt trumset är om man vill ha soundet från just det trumsetet. Eller om man vill ha soundet från ett speciellt rum som inte finns återskapat i en plugin.

Mycket handlar ju om vad man är ute efter. Söker man ett lo-fi garagesound så funkar säkert en hemmainspelning kanon. Men jobbar man med en kommersiell rocklåt så behöver man viss kvalite och ett visst sound som är galet svårt att få till i en hemmainspelning.

Sen är det en hel annan fråga om själva spelandet. Ibland vill man ha en viss vibe. Och då kan det passa bättre att spela in ett riktigt trumset.

Framförallt är ju dessa trumplugins en STOR tidssparare!

Link to comment
Dela på andra sajter

som jag sa innan... Det sitter i överhänget. Du får aldrig till ett sådant "verkligt" överhäng med en trummplugg. Du har cymbal läck, och ett samspel när du spelar in en riktig trummis, även då om du i slutändan använder samples, kvantiserar etc

Link to comment
Dela på andra sajter

som jag sa innan... Det sitter i överhänget. Du får aldrig till ett sådant "verkligt" överhäng med en trummplugg. Du har cymbal läck, och ett samspel när du spelar in en riktig trummis, även då om du i slutändan använder samples, kvantiserar etc

Nu blir jag ju sådär himla sugen på att fråga (utan att på något sätt förringa) om du hade kunnat höra skillnad i en färdig produktion, huruvida det är ett "verkligt" överhäng eller "emulerat" dito.

Hade du det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade du det?

nä det hade han inte

men ibland är känslan hos dom som varit med viktigare - inte för att just "äkta" överhäng är ett särskilt bra exempel (det är tom urkass men ändå)

äkta eller autotunad sång kan göra stor skillnad i självkänslan å stoltheten hos utövaren

Link to comment
Dela på andra sajter

men ibland är känslan hos dom som varit med viktigare

Jag kan absolut förstå det. Men då är det ju det som ska vara skälet till att man väljer – eller rekommenderar andra att välja – "verkligt" framför "emulerat" eller omvänt: att det känns viktigast för utövaren/producenten (och att det rimligen också innebär ett bättre resultat). Inte som i många fall att det med inbillad säkerhet skulle "låta verkligare".

(OBS! det där var ingen känga till dig, crillemannen.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan absolut förstå det. Men då är det ju det som ska vara skälet till att man väljer – eller rekommenderar andra att välja – "verkligt" framför "emulerat" eller omvänt: att det känns viktigast för utövaren/producenten (och att det rimligen också innebär ett bättre resultat). Inte som i många fall att det med inbillad säkerhet skulle "låta verkligare".

rätt

men det skulle nog också låta verkligare

även om man i en produktion inte skulle höra det

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar in riktiga trummor främst av en orsak: jag tycker att det är kul att spela trummor! 🙂 Jag är ingen trummis egentligen utan självlärd sedan tio år tillbaka, men när jag köpte mitt trumset för ett år sedan gjorde jag det för låtskrivarprocessens skull. Jag pallar verkligen inte att klicka in något, och för mig ger det en helt annan känsla om det man slår på är det som ger ljudet (akustiskt vs. digitalset). Jag kan verkligen få en kick (höhö, kul vits) av att komponera trummor till en ösig rocklåt vid ett akustiskt set, där svarar sömlöst och steglöst på mitt spelsätt. Du kommer ju aldrig kunna spela så nyanserat på ett digitaltrumset som på ett akustiskt. När du sitter vid ett akustiskt set så har du ju inga begränsningar! Slå var du vill, hur du vill, vänd på stockarna, dämpa cymbaler och trummor med händerna, förändra pitchen på trummorna tillfälligt genom att trycka på skinnen med ena trumstocken, m.m. Jaja, utvecklingen inom digitalset har kommit väldigt långt med oerhört många velocities på trummorna, nätskinn, kantslag, olika cymbal-triggpunkter...men det är ju fortfarande så långt kvar tills man kan göra ALLT liksom... Jag tänker väl mest på cymbalerna, men också att spela med vispar och liknande, o.s.v. o.s.v.

Visst är det jättesvårt att mixa akustiska trummor bra, men så länge jag gör demos (bara åt mig själv än så länge...) så kan jag nöja mig med att det inte låter som världens fläskigaste trummor (sen att jag inte är såpass bra på att mixa så att jag kan få dem att låta så är en annan sak 🙂). Och jag tänker att varje gång jag gör den där snabbmixen på trummorna så att de åtminstone hörs i ljudbilden, så blir jag lite bättre på trum-mix...så att när man uppgraderar utrustning och lokaler kan få soundet och mixen att växa med, till den dag då man inte behöver gå till andra aktörer när det blir dags att göra de vassa inspelningarna - den dag då ens demos låter lika bra! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir jag ju sådär himla sugen på att fråga (utan att på något sätt förringa) om du hade kunnat höra skillnad i en färdig produktion, huruvida det är ett "verkligt" överhäng eller "emulerat" dito.

Hade du det?

Nej troligtvis inte om det är riktigt bra proddat 🙂 Och som sagt det spelar inte så stor roll igentligen men det känns mer som att om man skall göra en riktig produktion så vill man ha inspelade trummor.

Hihaten är väll det som brukar avslöja digitala trummor, cymbaler kommer man lättare undan med

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...