Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan

Har en T-bone rb100 vars band Àr skadat. Eftersom det inte Àr frÄga om nÄn dyr mik sÄ tÀnkte jag försöka mig pÄ att byta band pÄ den. Men var sjutton fÄr jag tag pÄ sÄdana band?

NÄn som vet?

Annons
Postat (redigerat)

Rykten hÀvdar att folien kring cigarettpakaet funkar. Bara att klippa till och vecka. Fast det Àr inte bara, rÀtt pyssligt att fÄ rÀtt inspÀnning sÀgs det. Men Àr den trasig kan du ju prova.

// Gunnar

edit: förvirrat svar förbÀttrat, telefonen ringde mens jag höll pÄ

Redigerat av trombonisten
Postat

Jaha du? Ja, det kan ju vara vÀrt att pröva. Det var ett tag sedan jag rökte men vad jag kan minnas sÄ var den folien ganska tjock jÀmförelsevis, men, som sagt, jag förlorar inget pÄ att testa :rolleyes:

Tack för tipset.

Postat

Har gjort lite tester nu. Först letade jag upp ett tomt cigarettpaket och tog hand om folien. TyvÀrr sitter ju ett lager papper fast vid folien och det var inte möjligt att fÄ bort det pÄ ett lÀmpligt sÀtt (om nÄn har ett tips sÄ tages det tacksamt emot :rolleyes: ) sÄ den tanken föll tills vidare.

Försök 2: HushÄllsfolie. UngefÀr tio gÄnger tjockare Àn originalbandet, sÀ jag undrar det verkligen Àr/har varit nÄn slags standard. Kanske var banden i mickarna tjockare förr men Àrligt talat sÄ tvivlade jag pÄ att det skulle funka överhuvudtaget. Jag satte i alla fall igÄng med att med ett rakblad skÀra till en lagom bred remsa. Sedan rullade jag den runt korken pÄ dotterns d-vitaminflaska för att fÄ den veckad.

Sedan placerade jag den mellan magneterna, strÀckte den lite grand och skruvade sedan ihop micken,

Som ni kanske inser sÄ var jag inte sÀrskilt noggrann nÀr jag gjorde detta. Jag kunde t ex ha gjort bandet en aning bredare, veckat det betydligt noggrannare och jÀmnare och gjort rent för att se till att det var ordentlig kontakt.

Men jag kan meddela att det fungerade! Ljudet var inte fantastiskt och det fanns ett litet, knappt mÀrkbart, missljud men det lÀt mycket bÀttre Àn jag nÄgonsin kunnat förestÀlla mig. Det varma bandmikrofonljudet fanns dÀr med mullig bas och mjuk diskant och det ger mig verkligen hopp om den hÀr micken för framtiden.

Jag har nu bestÀllt aluminiumfolie som Àr 1 micron tunn, hÀlften sÄ tunn som originalbandet, och jag ska konstruera en bÀttre "bandveckare" av delar frÄn en pennvÀssare. Om allt gÄr som jag tÀnkt mig sÄ kommer ljudet att bli betydligt bÀttre, med en klarare diskant.

I sĂ„ fall ska jag byta transformator och göra om sjĂ€lva mikrofonhuset lite grand. Resultatet blir förhoppningsvis fantastiskt 🙂

Önska mig lycka till!

Postat (redigerat)

Grattis 😄 Lycka till i fortsĂ€ttningen med projektet

Och jag vet att man anvÀnde aluminiumband. Sa inget om hushÄllfolie

Redigerat av Shimmen
Postat

Detta Ă€r spĂ€nnande. Är spĂ€nd pĂ„ fortsĂ€ttning. Kan vi inte fĂ„ ett ljudprov?

Lycka till.

Vad Àr aluminiumband?

Postat

mrpimmy: Bandet i mikrofonen Àr ju av aluminium. Jag antar att det Àr vad Shimmen menar. Jag kan lÀgga upp lite ljudfiler sÄ smÄningom.

Shimmen: Vanlig aluminiumfolie som du nĂ€mnde i ditt första inlĂ€gg, Ă€r inte det samma som hushĂ„llsfolie? Om inte, sĂ„ har jag missat nĂ„t đŸ˜Č. Vad Ă€r det isĂ„ fall?

Postat

mrpimmy: Bandet i mikrofonen Àr ju av aluminium. Jag antar att det Àr vad Shimmen menar. Jag kan lÀgga upp lite ljudfiler sÄ smÄningom.

Shimmen: Vanlig aluminiumfolie som du nĂ€mnde i ditt första inlĂ€gg, Ă€r inte det samma som hushĂ„llsfolie? Om inte, sĂ„ har jag missat nĂ„t đŸ˜Č. Vad Ă€r det isĂ„ fall?

Jag lĂ€ste om dem för ett ljudarbete. DĂ„ stod det att bandet var gjort av aluminiumfolie. Dvs en folie av aluminium 😛

Postat

Jag lĂ€ste om dem för ett ljudarbete. DĂ„ stod det att bandet var gjort av aluminiumfolie. Dvs en folie av aluminium 😛

AAAhhhh, :rolleyes:

Postat

Folien som finns t.ex pÄ Prince eller Marlboro cigarettpaket Àr perfekt tjocklek.. Vanlig ugnsfolie Àr alldeles för tjock.. Ta försiktigt ut folien ur paketet och lÀgg den i t.ex etanol sÄ att allt pÄklistrat papper löses upp.. NÀr folien Àr helt ren vecka den i frugans culrtÄng.. Eller skaffa RCA foilvrecker-tool ser ut sÄ hÀr crimper.jpg

Postat

Aha, Etanol! Tack sĂ„ mycket för det tipset. Ska genast testas. Jag har sett den dĂ€r RCA-curlaren förut. Stilig 🙂 Fast som jag förstod det Ă€r den ett hemmabygge. Skulle gĂ€rna vilja ha den dock.

Postat (redigerat)

tÀnd eld pÄ cigarettfolien sÄ brinner papperet upp men inte folien men var försikig-det Àr tunn folie och gÄr lÀtt sönder..

rolleyes.gif

Redigerat av pxm
Postat

Följer denna trÄd med sÄdan otrolig spÀnning. Kan vi inte fÄ bilder pÄ projektet ocksÄ.

Postat

Följer denna trÄd med sÄdan otrolig spÀnning. Kan vi inte fÄ bilder pÄ projektet ocksÄ.

Jo jag borde vĂ€l fotografera, men jag glömmer hela tiden kameran....Kan tala om att jag testade med folien frĂ„n en chokladkaka som jag tyckte verkade lite tunnare Ă€n hushĂ„llsfolie. Jag har ocksĂ„ gjort en "veckare" av nĂ„gra legobitar, funkar sĂ„dĂ€r. Resultatet blev en helt tyst mikrofon đŸ˜Č

Hann inte sÀtta tillbaks hushÄllsfolien för att kolla om micken har gÄtt sönder eller om det var chokladfolien som inte var ledande. Jag Äterkommer....

Postat

tÀnd eld pÄ cigarettfolien sÄ brinner papperet upp men inte folien men var försikig-det Àr tunn folie och gÄr lÀtt sönder..

rolleyes.gif

Testade det. funkade inte sÄ bra. Blev en massa sot som var omöjligt att fÄ bort.

Postat

Jaha en liten uppdatering dÄ:

Jag beslutade mig för att gÄ pÄ Hegobalds idé och lösa upp limmet som hÄller fast pappret i cigarettpaketfolien med etanol. Sagt och gjort, efters lÀmning pÄ dagis började jag leta efter tomma cigarettpaket pÄ gatan (frÀscht) och tillskansade mig sÄlunda nÄgra foliepapper. Sedan in pÄ macken och inhandla en flaska T-röd (Ànnu frÀschare). Sedan direkt hem och lÀgga folien i blöt i etanolen.

Efter ca 20 minuter kollade jag om nÄt hade hÀnt. Det hade det inte pappret satt fast precis lika bra fortfarande. Efter ytterligare en halvtimme var lÀget fortfarande oförÀndrat. DÄ bestÀmde jag mig för att testa att elda, vilket jag redan gjort tidigare med dÄligt resultat, men att försöka vara mycket försiktigt den hÀr gÄngen.

Det visade sig att marlboropagetens folie verkar vara aluminiumpulver inbakat i papper. Allt löstes upp nÀr jag satte fyr pÄ det. Marlboro rekommenderas alltsÄ inte. Som tur var hade jag ocksÄ papper frÄn nÄt annat mÀrke, kommer dock inte ihÄg vilket, och dÀr satt folien ihop. Efter lite eldning och sedan tvÀt i etanolen fick jag fram följande:

post-26410-0-86093200-1304707684_thumb.jpg

Ur detta lyckades jag fÄ till en enda remsa, ca 3-4 mm bred och 4-5 cm lÄng. Denna skulle veckas i min hemmagjorda "veckare" gjord av lego som syns pÄ bilden ovan.

post-26410-0-79312900-1304707726_thumb.jpg

SÄ hÀr blev den:

[post-26410-0-21658600-1304707742_thumb.jpg

Dags att öppna micken

[post-26410-0-83845900-1304707766_thumb.jpg

Inget band

post-26410-0-86361400-1304707785_thumb.jpg

Nu börjar det bli krÄngligt. först försöka placera den pÄ ena Ànden

[post-26410-0-41898400-1304707818_thumb.jpg

sedan andra

post-26410-0-82041600-1304707837_thumb.jpg

Ja, nu sitter den dÀr. Lite snett tyvÀrr för det var vÀldigt pilligt och utan nÄgra marginaler.

post-26410-0-96949000-1304707863_thumb.jpg

Saker man inte bör göra nÀr man byter band pÄ en bandmikrofon. (lÀrda av egen erfarenhet :rolleyes: )

‱ Andas kraftigt

‱ FĂ„ ett nysanfall

‱ Äta jordnötter

‱ TĂ€nka pĂ„ nĂ„t roligt och börja skratta

‱ Bli tankspridd och tappa bort remsan och senare hitta den pĂ„ armbĂ„gen.

Jag kommer nog att bestÀlla ett ark aluminiumfolie med rÀtt tjocklek frÄn USA till en kostnad av en hundring. Det Àr lite för jobbigt att leta efter tomma ciggpaket och leka eldsvÄda för att sedan inte var sÀker pÄ att man fÄr ut nÄt av det ÀndÄ.

Ljudfiler kommer ocksÄ...

• Gilla 3
Postat

spÀnnande -ser fram emot ljudfilen

(och vilket bra jobb du har gjort.-kul med foton.)

mvh

rolleyes.gif

Postat (redigerat)

Bara en kort talad text av Karin Boye. Detta Àr med folien frÄn ett cigarettpaket. Högpassfilter upp till 112hz.

cigarettfolie.wav

Redigerat av mucko
Postat (redigerat)

...Jaha, nu har jag börjat fatta det hĂ€r med bandmikrofoner lite bĂ€ttre och fĂ„tt blodad tand. NĂ€sta steg blir att göra om mikrofonhuset sĂ„ att ljudvĂ„gorna kan flöda friare och jag kommer ocksĂ„ att placera dĂ€mpning pĂ„ nĂ„gra stĂ€llen. Just nu kĂ€nns hela mickhuset som en resonanslĂ„da. Det ska jag fĂ„ fason pĂ„ 🙂

Nu ska jag ut och skaffa en lÀmplig bÄgfil!

Redigerat av mucko
  • Gilla 1
Postat

SÄ trevligt och roligt med ljudprov och bilder. FortsÀtt med det bra jobbet!

Tack. NÀr jag tag pÄ nÄt lÀmpligt verktyg för att sÄga lite i mikrofonhuset sÄ kommer fler bilder med uppdateringar.

Planen för mikrofonen Àr följande:

‱Modifiera mikrofonhuset sĂ„ att jag tar bort tvĂ€rbalkarna framför bandmotorn och eventuellt ett nytt nĂ€t ocksĂ„.

‱Gummiringar dĂ€r micken ska skruvas ihop för att undvika vibrationer.

‱ SilikondĂ€mpning pĂ„ valda stĂ€llen.

‱ Byta transformator till en Lundahl.

‱ Byta bandet ytterligare en gĂ„ng och denna gĂ„ng till 1,8 micron "proffs"-folie som jag ska skicka bestĂ€llning pĂ„ idag.

NÀr detta Àr gjort sÄ hoppas och tror jag att micken kommer att vara betydligt bÀttre, kanske rentav i klass med de dyrare modellerna. Vi fÄr se....

• Gilla 2
Postat

Inspirerande och roligt att följa ditt projekt. Helt klart imponerande hur du gÄr till botten med detta och jag hoppas du fÄr ordning pÄ micken!

Keep up the good work!

Ps! HĂ€rlig humor du har ( leta ciggpaket etc. :-))

• 2 mĂ„nader senare...
Postat

SpÀnnande. Nyfiken pÄ hur det har gÄtt?

Funderar sjÀlv pÄ att modda en bandmik. Forskat lite och materialet som föreslÄs pÄ lkmusik.co.nz "imitation silver leaf" tror jag heter slagaluminium.

http://www.abcfargekonomi.se/ (kolla prislista) och http://www.slojddetaljer.se/product.aspx?productid=1123

Den senare Àr 1/1000 och kanske Àr för tunnt. Om inte annat svÄrjobbat.

Mvh

• 2 veckor senare...
Postat

SpÀnnande. Nyfiken pÄ hur det har gÄtt?

Funderar sjÀlv pÄ att modda en bandmik. Forskat lite och materialet som föreslÄs pÄ lkmusik.co.nz "imitation silver leaf" tror jag heter slagaluminium.

http://www.abcfargekonomi.se/ (kolla prislista) och http://www.slojddetaljer.se/product.aspx?productid=1123

Den senare Àr 1/1000 och kanske Àr för tunnt. Om inte annat svÄrjobbat.

Mvh

Jo, jag köpte sÄnt och har anvÀnt det men det Àr ,som du skriver, mycket svÄrjobbat. SvÄrt att fÄ vecken att sitta kvar och dessutom vill det flyga omkring överallt.

Jag har för övrigt köpt en till likadan mikrofon sÄ nÀr jag fÄr tummen ur ska jag göra en shotout mellan min moddade och originalet....

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.