Jump to content
Annons

Funderar på en MacBook Pro...men...


MrFlexx

Recommended Posts

Jag går nu i valet och kvalet om jag ska skaffa mig en MacBook Pro. Jag kör PC idag, men har sneglat lite åt Mac ett bra tag och nu står valet i att uppdatera min stationära PC

eller skaffa en MacBook Pro istället. Då jag inte är så insatt i Mac så har jag givetvis lite frågor kring detta.

Kommer jag att klara mig på följande:

2,7 GHz Dual-Core Intel Core i7

8 GB 1333 MHz

500 GB (5400 varv/minut)

eller måste jag gå på en:

2,0 GHz Quad-Core

Intel Core i7

8 GB 1333 MHz

500 GB (7200 varv/minut)

Jag kör följande program och pluggar:

Cubase 5 (kommer att uppgradera till Cubase 6)

Superior Drums 2.0

Omnisphere

Trilian

Stylus RMX

Ivory

East West Symphonic Orchestra Gold

Waves Platinum Bundle

Waves SSL 4000

När jag spelar in audio så är det bara gitarr och sång. Kör en del mastering när alla miditracks är klara i audio.

Klarar dessa 2 MacBook Pro det jag är ute efter, eller ska jag hellre uppdatera min PC? Kan ju få sjukt bra grejer till

PC för samma pengar som en MacBook Pro. Vad göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Superior Drums 2.0

Omnisphere

[...]

Ivory

Det kommer att krävas riktigt hög trafik från hårddisken ser jag, men du har förhoppningsvis tänkt skaffa en snabb extern hårddisk för att lägga ljudbibliotek/inspelningar på?
Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga, varför jämför du stationär PC och bärbar Mac? Om du inte måste vara bärbar, och har tid att vänta in nästa modell av iMac så skulle jag rekommendera den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte den minsta macbook pron.

Andra dagen jag har den idag, nu arbetar jag inte proffessionellt som producent och har inte testat någon musikprogram ännu. annars verkar det iallafall vara en stabil dator.

Lycka till iallafall!

/Christoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det kommer att krävas riktigt hög trafik från hårddisken ser jag, men du har förhoppningsvis tänkt skaffa en snabb extern hårddisk för att lägga ljudbibliotek/inspelningar på?

Tanken är att ljudbiblioteken ska ligga på den interna disken och att jag använder en extern för audio

En fråga, varför jämför du stationär PC och bärbar Mac? Om du inte måste vara bärbar, och har tid att vänta in nästa modell av iMac så skulle jag rekommendera den.

Jag jämför eftersom jag funderar på att jag lika gärna kan vara mobil om nu MacBook Pro räcker till för mina behov. Om den inte räcker till så vet jag inte om en iMac är intressant eller inte.

Vad är det för fördelar med den nya iMac jämfört med den om är ute nu...och även gentemot en vass PC? Har funderat på att kanske uppgradera min PC till en i7 Quad-core med 16gb ram. Men kanske

en iMac eller MacBook Pro fungerar lika bra eller kanske t.o.m. bättre? Blir dyrare om inget annat...

Redigerat av MrFlexx
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bra krut i de nya modellerna av Macbook Pro iom att de slängde i Sandy Bridge-modellen av processor i dem. Antagligen kommer det likadana i nästa iMac.

Det gyllene ordet i det här fallet är nog kompromiss. Om du inte behöver en skärm som säkert är värd en 8000 kr bara den så skulle jag nog ta en PC istället för iMac om valet står mellan dem.

Ska du ha bärbart så är det väl med frågan om...en bärbar som är "ren" och inte behöver ut på nätet med i5 eller i7 i funkar nog ypperligt för ändamålet och vill du ha OS X och lite mer design så väljer du Apples grejer.

Svårt att säga om du "klarar" dig eller inte... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bra krut i de nya modellerna av Macbook Pro iom att de slängde i Sandy Bridge-modellen av processor i dem. Antagligen kommer det likadana i nästa iMac.

Det gyllene ordet i det här fallet är nog kompromiss. Om du inte behöver en skärm som säkert är värd en 8000 kr bara den så skulle jag nog ta en PC istället för iMac om valet står mellan dem.

Ska du ha bärbart så är det väl med frågan om...en bärbar som är "ren" och inte behöver ut på nätet med i5 eller i7 i funkar nog ypperligt för ändamålet och vill du ha OS X och lite mer design så väljer du Apples grejer.

Svårt att säga om du "klarar" dig eller inte... :rolleyes:

Har iofs även funderat på en bärbar PC och denna kanske är bra till musik?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=629064

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska gå på en Macbook Pro så är det Quad 2.0 som gäller. Jag satt tidigare med en iMac 2.7ghz Quad och Macbooken är minst lika bra prestandamässigt. Saknar dock 27" skärmen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...