Jump to content
Annons

Ljudisolering av studio


CarlLa (oregistrerad)

Recommended Posts

CarlLa (oregistrerad)

Hej! Håller på å bygger studio och har en fråga om vart man ska sätta akustikmatrialat någonstans. Jag har lyckats få tag på massa skumgummi plattor som ser ut som typ äggkartonger som man ljudisolerar replokaler med. Har sett att dom används i kameraväskor blandannat och är mycket billagare än proffsvarianterna som man hiottar hos jam och andra ställen. Nu undrar jag vart man ska sätta upp dom så att det blir så bra ljud som möjligt? En ljudtekniker som jag frågat sa att man kan sätta i hörnet för där bildas det hörs bas mest. Men var sätter jag resten. över hela väggrarna och i taket? På golvet har vi lagt ut heltäckningsmatta för att få bort de mesta av ekot i rummet.

MVH/Calle

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Till att börja med så ljudisolerar ni inte. Ni försöker akustikbehandla.

Klä inte in alla väggar och tak i rummet, det kommer låta skit eftersom ni med detta material endast dämpar diskant medan all bas och mellanregister fortsatt härjar fritt.

Detta material är tyvärr inget vidare för ändamålet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Calle! Precis som MrBluesman säger så går det inte att ljudisolera med den typ av matrial som du beskriver. Ljudisolering och akustikbehandling är två helt olika saker. Utan att förta er entusiasm så rekommenderar jag er att läsa på lite innan ni börjar bygga.Köp en bok i ämnet eller läs på nätet (detta forum, gearslutz etc.) om ni vill få ut maximalt av ert projekt. Använd sedan gärna forumet att ställa frågor på och då är det bra om ni mer detasljerat beskriver förutsättningarna och era mål. Att bygga studio är tyvärr inget man lär sig i en handvändning men det går att få till fantastiska resultat om man ger sig tid att förstå hur saker och ting hänger ihop.

Lycka till! / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt räcker det inte att behandla bara ett visst frekvensområde. Absorbenter av olika tjocklekar behövs, samt diffussorer och basfällor eller Helmholtz-resonatorer att absorbera basen. Och det stannar inte där. Det räcker tyvärr inte att bara smälla upp lite skumplast för att få till bra ljud i en studio.

EDIT: Kan rekommendera boken "Master Handbook of Acoustics" (Everest & Pohlmann)

Redigerat av Radiomorph
Link to comment
Dela på andra sajter

CarlLa (oregistrerad)

Det är inte ljudet som det är fel på. Det låter kanonbra!! Vi vill ljudisolera så inte vi stör grannarna som är frisersalong åvanför. Vad händer om vi sätter dubbla lager? Vi har förtroende för den vi fått rekomnetation att använda dom här plattorna!

Link to comment
Dela på andra sajter

CarlLa (oregistrerad)

Som jag sa så behöver vi inte akustikbehanla utan dämpa ljudet till grannarna och vi vill använda det vi köpt nu. Jag undrar bara om basen (för det är densom hörs mest upp) bara ska dämpas i hörnet eller på andra ställen också??

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte ljudet som det är fel på. Det låter kanonbra!! Vi vill ljudisolera så inte vi stör grannarna som är frisersalong åvanför. Vad händer om vi sätter dubbla lager? Vi har förtroende för den vi fått rekomnetation att använda dom här plattorna!

Googla ljudisolering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej CarlLa!

Plattorna kommer inte att dämpa ljudet upp till grannarna var ni än sätter dem tyvärr.

Om ni inte stoppar dem i öronen på grannarna såklart.

Tyvärr, men så är det.

Lycka till med studiobygget ändå.

Håller själv på och bygger!

Mvh DrHans

Redigerat av DrHans
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog ta det lite lugnt med plattorna!

Det bästa jag gjort var att jag tog hit en akustiker till studion.

Jag anlitade Matts Odemalm från Svanå Miljo teknik.

Matts hittar du på Diffusor.com.

Matts har varit grymt hjälpsam, långt över vad man kan förvänta sig.

Jag är otroligt nöjd!

Så mitt starkaste tips. Plocka dit en akustiker innan ni bara börjar smälla upp skumgummi på väggarna.

Redigerat av DrHans
Link to comment
Dela på andra sajter

Läs gärna min lilla artikel om akustikbehandling, i Kontrollrummets Wiki, så får du åtminstone lite hum om det mest grundläggande: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling

För att ljudisolera behövs det som sagt helt andra saker och där hjälper akustikbehandlingen inte alls. En väldigt bra site när det gäller ljudisolering, är Green Glue's Technical Library: http://www.greengluecompany.com/technicallibrary.php

Link to comment
Dela på andra sajter

CarlLa (oregistrerad)

Jamen finns det inget mönster hur man sätter plattorna på? Jag tror inte vi behöver ha nån akustiker eftersom det låter bra. Hjälper fleralager?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jamen finns det inget mönster hur man sätter plattorna på? Jag tror inte vi behöver ha nån akustiker eftersom det låter bra. Hjälper fleralager?

Om du läser artikeln, så hittar du spegelmetoden, som är det vanligaste.

Flera lager gör att du kommer lite längre ner i frekvens och att du får lite kraftigare dämpning, men det påverkar fortfarande inte isoleringen mot grannen.

Hur tjockt är materialet som du har fått tag på? Tunna porösa absorbenter dämpar bara diskant. Tjockare kan gå ner i mellanregistret och ännu tjockare rentav till hög bas. Skumdämpare brukar dock dyka relativt snabbt under 300-400Hz någonstans, så om det finns problem i basen, så hjälper de inte alls, utan då krävs det andra åtgärder.

Link to comment
Dela på andra sajter

CarlLa (oregistrerad)

har läst artikeln och googlat och jag tror inte det låterbättre och blir mindra bas av gips. Vi kan inte skruva ivåra väggar eftsom dom är av betång. Jag såg att den del proffsstudios har en vinkel i hörnet. Skulle det hjälpa mot basen om vi gör så och sätter plattorna åvanpå det?

Link to comment
Dela på andra sajter

asså de folk försöker berätta är att skum och absorbenter inte hjälper mot ljudet ut ur rummet, de hjälper bara ljudet i rummet, som du själv säger låter bra så du är med andra ord ointresserad av det! Du behöver massa i väggarna och taken för att stänga ute eller inne ljudet, inte skum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudisolering brukar bli ganska komplext och här hjälper det inte med några små skumplattor. Om det är bas, och således även vibrationerna som brukar skapas av den, så lär du ju "frilägga" studion från betongen och få den flytande.

Skulle även rekommendera att du installerar någon form av spell-check i din webbläsare, du verkar behöva en...

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

CarlLa (oregistrerad)

Men hur ska man få mer massa när väggar och tak är utav betång?? jag tror knappast några lager med gips gör det mycket tyngre utan det kostar bara enmassa pengar. Hur är meningen att vi ska använda akustikplattorna i så fall? Det måste ju bli tystare än än innan eller är jag helt ute och cycklar???

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur ska man få mer massa när väggar och tak är utav betång?? jag tror knappast några lager med gips gör det mycket tyngre utan det kostar bara enmassa pengar. Hur är meningen att vi ska använda akustikplattorna i så fall? Det måste ju bli tystare än än innan eller är jag helt ute och cycklar???

Ja, du är ute och cyklar både vad det gäller ditt resonemang, din ovilja att ta in information från hyggliga forum-medlemmar som vill hjälpa dig samt sist men inte minst din attityd.

Link to comment
Dela på andra sajter

CarlLa (oregistrerad)

ljudet går antagligen uppåt i betångtaket till en frisersallong som är där. Fattar fortfarande inte varför ljudisolerplattorna inte skulle hjälpa något alls!!

Link to comment
Dela på andra sajter

ljudet går antagligen uppåt i betångtaket till en frisersallong som är där. Fattar fortfarande inte varför ljudisolerplattorna inte skulle hjälpa något alls!!

Liiite hjälper de väl. Men som sagt mest i högre frekvenser, basen lär inte påverkas direkt.

Har ni inte råd att göra den rejäla ljudisolering som verkar krävas kanske ni får planera ert arbete. De högljudda aktiviteterna får ni köra då frisören har stängt. Så kan ni mixa, spela in sång, programmera trummor etc då frisören har öppet.

Link to comment
Dela på andra sajter

ljudet går antagligen uppåt i betångtaket till en frisersallong som är där. Fattar fortfarande inte varför ljudisolerplattorna inte skulle hjälpa något alls!!

det bror på att skumm absorbenterna är otäta(ike lufttät) och absorberar bara ner till ca 800 hz medans en ljudisolering ska ha istort sätt ingen resonans ner till 10hz och vara 100% luft/ljud tät och vibrations-avisolerad från de rum den är byggd i.

med andra ord(mer begripliga) så är skummabsorbenter helt ljudtransparenta i lägre mellanregister och bas.

tjockare skumabsorbeter absorber dock lägre frekvenser men fortfarande ingnen ljudisolering.

så här ser det ut om man ska ljudisolera:

http://www.vibratec.se/data_sheets/new_datasheets/ISO-BOX-eng.pdf

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

det bror på att skumm absorbenterna är otäta(ike lufttät) och absorberar bara ner till ca 800 hz medans en ljudisolering ska ha istort sätt ingen resonans ner till 10hz och vara 100% luft/ljud tät och vibrations-avisolerad från de rum den är byggd i.

med andra ord(mer begripliga) så är skummabsorbenter helt ljudtransparenta i lägre mellanregister och bas.

tjockare skumabsorbeter absorber dock lägre frekvenser men fortfarande ingnen ljudisolering.

så här ser det ut om man ska ljudisolera:

http://www.vibratec.se/data_sheets/new_datasheets/ISO-BOX-eng.pdf

Bra inlägg och förklaring adrumdrum!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur ska man få mer massa när väggar och tak är utav betång?? jag tror knappast några lager med gips gör det mycket tyngre utan det kostar bara enmassa pengar. Hur är meningen att vi ska använda akustikplattorna i så fall? Det måste ju bli tystare än än innan eller är jag helt ute och cycklar???

Akustikplattorna gör ju ingen skillnad när det gäller isolering till/från rummet, utan de kommer som sagt bara att reducera ljud i rummet. Även om de skulle ha viss effekt, så är det bara på höga frekvenser, men eftersom det alltid är basfrekvenserna som går igenom väggar och stör, så är den eventuella dämpande effekten i diskanten helt ointressant i sammanhanget. För att få en ljuddämpning måste man blockera ljudet genom att bygga en extra vägg med både stenull och luftspalt - och reglar som är isolerade från originalväggen. Väggen måste också vara lufttät (silikon i alla skarvar) för att den ska ha avsedd effekt. När det gäller ljudisolering så blir det inte bättre än den svagaste punkten, så om man missar någonstans i konstruktionen, så kommer isoleringen ändå att ha minimal effekt. Problemet är att det dessutom kommer stomljud via golvet och andra väggar, så egentligen hjälper det inte så mycket som man önskar förrän man har byggt ett flytande rum i rummet.

Läs som sagt bland Green Glue-sidorna, så blir det ganska tydligt hur det fungerar i praktiken. När alla i tråden säger emot dig, så är det lite smartare att lyssna på dem än att du gissar dig fram till något som enligt både teori och andras praktiska erfarenhet inte har effekt. Det är ju ganska meningslöst att göra om samma misstag som andra redan har gjort, eller hur...?

Redigerat av Claes
  • Gilla 7
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...