Jump to content
Annons

Cubase pitchar och kortar audio med lägre hz


Mr. Math

Recommended Posts

Jag försökte importera en sampling i form av audiospår i ett projekt, men programmet kör ljudet i uppskattningsvis dubbel hastighet och dubbel pitch (eftersom ljudet är i 22kz istället för projektets 44kz). Jag noterade att man kan välja resample på ljudet, men den enda skillnaden blir att det möjligtvis blir sämre ljud. Hur får jag Cubase att spela upp ljudet som det låter när man spelar upp det i vilket annat program som helst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Känns som det enda sättet är att sätta inställningarna till just 22 kHz i projektet.

Men nog ska det väl gå att ändra samplingsfrekvens på grejerna...men är för dålig för att veta vad som händer uppåt...som är fallet nu...

Link to comment
Dela på andra sajter

Waltzberger (oregistrerad)

jag har samma problem när jag importerar vissa ljudfiler. oftast när det gäller "referenslåtar" från andra projekt.

blir massa konstiga "blipp-ljud" och förvrängningar i alla möjliga former.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan inte blanda samplingsfrekvenser. Är projektet i 44.1kHz, så måste ljudfilerna man importerar också vara i 44.1kHz för att de ska spelas upp korrekt.

De enda DAW-program jag känner till som kan blanda samplingsfrekvenser, är Samplitude och Sequoia, men då går det förstås ut över prestandan, eftersom filerna måste konverteras i realtid under uppspelningen, så det är inte heller att rekommendera.

Omvandla alltså filerna till rätt samplingsfrekvens innan du importerar dem i ditt projekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan konvertera i Wavelab eller liknande editorer, men det finns antagligen många enklare och kanske rentav gratis omvandlare om man googlar på SRC eller Sample rate converter. 🙂

EDIT:

...och som på beställning så kom det ett inlägg idag från "Nyhetsroboten" i forumet, om en omvandlare som säkert kan göra jobbet: //forum.studio.se/index.php/topic/85166-svensk-konverterare-naar-version-11/page__view__findpost__p__1214439

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska man omvandla innan import? Cubase frågar ju själv om man vill konvertera.

Ok - då är det ju inga problem egentligen, utan det är bara att låta Cubase fixa det. Har inte råkat ut för problemet själv, eftersom jag alltid använder samma samplingsfrekvens.

En jämförelse HÄR, antyder dock att det kan vara smart att konvertera före import - men det beror förstås på hur kinkig man är. Det är inte säkert att konverteringsfelen hörs i slutänden ändå, men AWAVE verkar vara betydligt bättre än Cubase på den fronten, så det är kanske inte fel att testa... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

En jämförelse HÄR, antyder dock att det kan vara smart att konvertera före import - men det beror förstås på hur kinkig man är. Det är inte säkert att konverteringsfelen hörs i slutänden ändå, men AWAVE verkar vara betydligt bättre än Cubase på den fronten, så det är kanske inte fel att testa... 😉

Intressant! Har faktiskt aldrig reflekterat över det innan men det är ju å andra sidan väldigt sällan jag konverterar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag konverterade samplingsfrekvensen i audition, men inte fan fungerade det, cubase kör samma sak...vad som däremot funkar är att slänga in ljudet i en vst, i mitt fall groove *nånting* (har glömt vad den heter, steinbergs beatmaker) och spela ljudet därifrån. Omständigt men fungerar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...