Jump to content
Annons

Problem med internminne!


Maximiliam

Recommended Posts

Hallå där!

Jag tror jag har klantat till det rejält nu, genom att inte vara tillräckligt påläst inför mitt första bygge.

Jag har ett GA-X58A-UD3R-moderkort som har stöd för "6x1.5V DDR3 DIMM sockets supporting up to 24GB of system memory). Till det har jag 6x4096MB Corsair Vengeance 2000MHz-minnen.

För det första verkar det inte vara så många som använder dessa minnen, det finns iaf inte så mycket skrivet och diskuterat kring dem, ingen manual på corsairs hemsida och har ännu inte lagts till deras lista när man ska fylla i support-formulär.

Jag har försökt få till så att det är rätt hastighet. Nu i efterhand ser jag att moderkortet stödjer 2200/1333/1066/800MHz, inte 2000. Jag har nu läst i förklaringar om hur RAM fungerar att detta då blir ett problem!

Dessutom ser det ut såhär när jag kollar i "SIW"

memoryy.jpg

Det mesta har jag ingen aning om vad det betyder.. Men "Maximum Memory Module Size"; 1024MB!? Innebär inte det att det endast är stöd för 1gb/ram-slot? Hur kan moderkortet då ha stöd för 24gb DDR3?

Jag är väldigt vilse, och funderar på vad jag ska göra. 2200MHz ram finns det endast i 2gb-format. Om jag nu måste byta, ska man då byta till 12gb 2200MHz, eller 24gb 1333MHz?

Tack för all hjälp, all respons, allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad säger datorn om du bara kör auto på inställningarna?

Sen hastigheten spelar inte så stor roll, det jag har läst är att man skulle köra 1/1 med FrontSideBussen som det hette förr och minneshastigheten, hur det är nu vet jag inte men tror du kan stanna vid 1333MHz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...