Jump to content
Annons

Problem med mitt nya Focusrite Saffire Pro 40.


Carle

Recommended Posts

Installerade mitt Focusrite Saffire Pro 40 idag. När jag skulle testköra den med Record + Reason så märkte jag att det bara knastrade, ungefär som när man har för låg buffersize. Jag hade runt 300. När jag ökar bufferzise till ungefär 500 så försvinner knastret, men då får jag inget ljud ur kortet alls istället. Har jag gjirt fel någonstans?

vid installationen fick jag en varningsruta att hårdvaran jag ville installera inte hade testats på Windoes Xp. Kan det ha med saken att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Installerade mitt Focusrite Saffire Pro 40 idag. När jag skulle testköra den med Record + Reason så märkte jag att det bara knastrade, ungefär som när man har för låg buffersize. Jag hade runt 300. När jag ökar bufferzise till ungefär 500 så försvinner knastret, men då får jag inget ljud ur kortet alls istället. Har jag gjirt fel någonstans?

vid installationen fick jag en varningsruta att hårdvaran jag ville installera inte hade testats på Windoes Xp. Kan det ha med saken att göra?

Vad använder du för firewire kort/port? Är det gjort av Texas Instruments?

Annars brukar det kunna bli problem med ljudkort.

Knaster brukar ju vara ett tecken på dålig kompatibilitet mellan dator och ljudkort,

Gilbert kommer säkert att ge dig en länk om du väntar tålmodigt. 😉

EDIT: Finns en pinnad tråd om det här bland ljudkort, kanske kan vara läsvärt.

Redigerat av Lejnoss
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, vad jag förstår så är texas instruments en firewirehub som krånglar med en del ljudkort. Jag har mitt kort in i ett pci-kort som jag köpte i början av året. Tror inte det är texas instrument.

Jag har talat med min lärare och han tror på att det kan vara något syncrelaterat problem och att jag behöver nya drivrutiner för något.

Någon som har koll på hur man fixar sync mellan Reason / Record och ett ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Installerade mitt Focusrite Saffire Pro 40 idag. När jag skulle testköra den med Record + Reason så märkte jag att det bara knastrade, ungefär som när man har för låg buffersize.

Är det just kombinationen Reason och Record som strular?

Om inte:

https://www.studio.se/index.php/topic/3479-det-hackarsprakarknastrar-vid-uppspelning/

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet i den tråden verkar ju vara att han både får knaster och musik. Jag får BARA knaster, eller tystnad. Det låter som det jag spelar upp 1-bitsljud.

Hej,

Troligtvis är det problem med Latency.

Jag kör med Focusrite Saffire Pro 24 DSP och hade liknande problem.

Testa att ladda ner och installera/kör "Latency checker":

http://www.thesycon.de/eng/latency_check.shtml

Om du har problem med Latency kommer det att visas sig i form av röda staplar.

Först provade jag att stänga av så många program och tjänster som möjligt.

Upphörde de röda staplarna att dyka upp? Nej!

Efter att jag ominstallerat BIOS fick jag det hela att funka.

Nu har jag nästan ingen Latency. Bara gröna små staplar.

Kent J

Link to comment
Dela på andra sajter

kenjoswe: Får bara gröna staplar.

Bra!

Om du ansluter en vanlig mikrofon till kortet och lyssnar med hörlurar på signalen hur låter det då?

Använder du USB eller Firewire?

Om du använder Firewire - sitter kortet ordentligt i moderkortet?

På mitt kort har jag tre gröna lampor som visar om kortet är redo (Power, FW, LKD) antar att du har det också

Kent J

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Det har löst sig. Köpte ett nytt Pci-firewirekort med VIA chipset. Nu funkar det bra. Hoppas den här tråden kan hjälpa någon annan med samma problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...