Jump to content
Annons

Studio forum hirarki


Kalifatidess

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)

Anmälningsknappen vid ett inlägg är till för att användas, på så sätt påkallar man moderatorernas uppmärksamhet om man tycker nåt är galet.

När man anmäler bör man beskriva vad man tycker är fel och kanske föreslå vad som behöver göras, tex flytta/slå ihop med denan tråd xxxxxx, ge konkreta exempel på vart en tråd skall flyttas eller varför en viss åtgärd skall göras..

Detta underlättar för moderatorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

varför är det alltid så viktigt att ha rätt? räcker det inte med att man tar åt sig den

informationen man tycker man har nytta av och tassar vidare. det är så otroligt mycket

felinformation på såna här forum att man kommer bli gråhårig om man ska steppa upp och

försvara sanningen gång på gång.

EDIT: Med "sanning" menar jag förstås ens egen definition av den 😉

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
varför är det alltid så viktigt att ha rätt? räcker det inte med att man tar åt sig den

informationen man tycker man har nytta av och tassar vidare

Där tycker jag att du har fel 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

varför är det alltid så viktigt att ha rätt? räcker det inte med att man tar åt sig den

informationen man tycker man har nytta av och tassar vidare. det är så otroligt mycket

felinformation på såna här forum att man kommer bli gråhårig om man ska steppa upp och

försvara sanningen gång på gång.

EDIT: Med "sanning" menar jag förstås ens egen definition av den 😉

Låt mig svara på detta.

Då jag känner för mina medmänniskor så gör det ont i hela kroppen vid blotta tanken att någon stackare skulle t ex bränna sina surt förvärvade på en produkt som inte ger någon förbättring (host, dyra kablar t ex, host ...). Om någon hävdar motsatsen så får detta inte slinka förbi utan vidare. Det är helt enkelt i grunden p g a välvilja (tro det eller ej) som sanningen måste fram till varje pris!

Men detta är bara min mening ... 😛

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla har rätt att tycka. Jag håller inte med dig, därmed tycker jag annorlunda.

Såklart, men det är inte allt. Problemet här är från allas sida att respektera andras åsikt. Formen på sättet du pratade, precis som när du agiterade ovan, för in värderingar till diskussionen från antydanden & underliggande betydelser i andra inlägg sagda i sammanhanget. Det är inte att uttrycka vad man tycker, det är att uttrycka en värdering om vad någon annan tycker.

Ja, när du skriver "men i hög grad från dig" så tar jag det som att du vill utnämna mig till en syndabock.

Syndabock är väl hårt ordval. Jag tycker du verkar cool och vil bara påpeka ditt eget ansvar för det som hände. För jag ser inte att du själv inser det!

Vad gäller "den tråden" så har jag sagt mitt, för länge sedan.

Angående sakfrågan ja. Men den sociala relationen som skapades i tråden tror jag nog kommer fortsätta att utmanas av samtliga.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Anmälningsknappen vid ett inlägg är till för att användas, på så sätt påkallar man moderatorernas uppmärksamhet om man tycker nåt är galet.

När man anmäler bör man beskriva vad man tycker är fel och kanske föreslå vad som behöver göras, tex flytta/slå ihop med denan tråd xxxxxx, ge konkreta exempel på vart en tråd skall flyttas eller varför en viss åtgärd skall göras..

Detta underlättar för moderatorn.

Mesknappen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow.......mycket läsning.

Först & främst vill jag bara "säga" att jag är glad över att jag hittat detta forum med all den kunskap som finns. Massor med kompetens som jag hoppas kunna ta del av. 🙂

Jag hoppas kunna tillföra åsikter, tankar, funderingar, förslag osv, så att andra användare kan ha nytta av mitt medverkande härinne.

Vill nog inte påstå att det finns någon direkt hierarki, inte som jag uppfattar det i alla fall, men däremot finns det personer såklart som man hyser stor respekt för när det gäller specifika ämnen. Jag ser inte det som något negativt, utan bara som en möjlighet till att faktiskt lära sig något. Det är väl en av anledningarna till att vi alla är här, antar jag?

Visst kan man ibland tycka att vissa inlägg, kanske speciellt då från nya medlemmar får ett svalt mottagande, men i många fall är det nystartade trådar som det finns massor av sedan tidigare och där det går att söka reda på informationen här i forumet. Man kan förstå viss frustration när man läser "samma" rubrik för femtioelfte gången.

Direkta påhopp på person kan man självklart aldrig acceptera, men däremot tror jag man får vara beredd att "försvara" sina åsikter/fakta.

Det vore mycket synd om det tillkom massa regler, som tidigare påpekats, som i värsta fall gör detta till ett humorlöst, torrt & tråkigt forum. Det finns många roliga saker att skratta åt härinne. 🙂

Jag ser fram emot mycket trevlig, underhållande & lärorik läsning framöver.

Tack.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Om du inser det fattar du nog också varför förra tråden gick snett. Det var en hel del förtäckta argument där också. Från alla inblandade, men i hög grad från dig, enligt min mening.

Kan bara hålla med....

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Altså jag undrar över en sak, ni alla verkar inkörda på det här att det finns ett gäng mentorer som står och pekar med fingrarna hur saker egentligen bör vara...

1. tänk om de skulle ha fel nån gång och hänvisar till nåt galet? Ingen är perfekt?

2. HUR ska en nykomling veta vilka dessa yodas är och ha automatisk respekt till deras "överlägsna" svar?

EDIT blir lite:... Alla lyssnade på hitler för att han kunde svara på folks frågor? Men var han vettig? Ingen ifrågasatte svarens innehåll och köpte den sanningen.

Redigerat av Kalifatidess
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite överdriven referens där kanske, med tanke på att den respekten var av ett helt annat slag......

Jag ser inte "mentorernas" svar/förslag som en absolut sanning, men däremot som mycket bra input för mig att börja någonstans, istället för att kanske lägga ned åtskilliga timmar, dagar, kronor eller vad det nu må vara, med att prova saker jag egentligen inte har en aning om.

1. Visst kan det kanske bli fel någon gång, men hur rätt skulle det bli utan deras input?

2. Bra fråga, men jag kan inte riktigt köpa uttrycken "Yodas" & "överlägsna".....

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Altså jag undrar över en sak, ni alla verkar inkörda på det här att det finns ett gäng mentorer som står och pekar med fingrarna hur saker egentligen bör vara...

1. tänk om de skulle ha fel nån gång och hänvisar till nåt galet? Ingen är perfekt?

2. HUR ska en nykomling veta vilka dessa yodas är och ha automatisk respekt till deras "överlägsna" svar?

EDIT blir lite:... Alla lyssnade på hitler för att han kunde svara på folks frågor? Men var han vettig? Ingen ifrågasatte svarens innehåll och köpte den sanningen.

Ibland undrar jag om du trollar när du kommer med så medvetet provocerande liknelser. Anyhow, tycker det är ganska stor skillnad på att lyssna och sedan agera därefter. Som exempel skulle jag inte tvivla en sekund på sanningshalten i Gilberts akustikråd men det är inte säkert att jag sedan i trans skulle springa runt i Sveriges alla studios och "avrätta" lastpallar som hänger på väggarna 😉

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Altså jag undrar över en sak, ni alla verkar inkörda på det här att det finns ett gäng mentorer som står och pekar med fingrarna hur saker egentligen bör vara...

1. tänk om de skulle ha fel nån gång och hänvisar till nåt galet? Ingen är perfekt?

2. HUR ska en nykomling veta vilka dessa yodas är och ha automatisk respekt till deras "överlägsna" svar?

EDIT blir lite:... Alla lyssnade på hitler för att han kunde svara på folks frågor? Men var han vettig? Ingen ifrågasatte svarens innehåll och köpte den sanningen.

Man kan förutsätta att dom flesta inte har en aning.

Det är en bra start.

Sedan kan bör du prova så mycket du kan själv för att få en uppfattning och göra riktiga A/B tester samt ställa mycket frågor.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

... men det är inte säkert att jag sedan i trans skulle springa runt i Sveriges alla studios och "avrätta" lastpallar som hänger på väggarna 😉

Det finns troligtvis (förhoppningsvis) ingen "studio" i Sverige med lastpallar på väggarna. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Mmm, nej men min gamle hjälte Steve Lipson som har varit Trevor Horns vapendragare har flyttat in i ett i princip odämpat rum och verkar trivas med det.

Så lastpall eller ej finns det grader i helvetet... 🙂

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Altså jag undrar över en sak, ni alla verkar inkörda på det här att det finns ett gäng mentorer som står och pekar med fingrarna hur saker egentligen bör vara...

1. tänk om de skulle ha fel nån gång och hänvisar till nåt galet? Ingen är perfekt?

2. HUR ska en nykomling veta vilka dessa yodas är och ha automatisk respekt till deras "överlägsna" svar?

EDIT blir lite:... Alla lyssnade på hitler för att han kunde svara på folks frågor? Men var han vettig? Ingen ifrågasatte svarens innehåll och köpte den sanningen.

jag har hört om något som heter sunt förnuft. det verkar vara värt att kolla upp. kan skicka lite googlelänkar om du vill.

har du samma problem ute i det verkliga livet; att du behöver veta vem som är chef för att inte balla ur liksom?

sen finns det faktiskt nåt som kallas för källkritik. det missade nog ganska många tyskar, och många på det här forumet är

nog för lata för att kolla mängden sanning i diverse inlägg.

testa dom här två tricken, både här på forumet och ute i verkliga livet så ska du se att många av dina problem försvinner.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Altså jag undrar över en sak, ni alla verkar inkörda på det här att det finns ett gäng mentorer som står och pekar med fingrarna hur saker egentligen bör vara...

1. tänk om de skulle ha fel nån gång och hänvisar till nåt galet? Ingen är perfekt?

2. HUR ska en nykomling veta vilka dessa yodas är och ha automatisk respekt till deras "överlägsna" svar?

EDIT blir lite:... Alla lyssnade på hitler för att han kunde svara på folks frågor? Men var han vettig? Ingen ifrågasatte svarens innehåll och köpte den sanningen.

Och där dök Hitler upp. Det var den tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

haha ni är så lättretade... sjukt underhållande.

det jag menar är att alla argumenterar för varför man bara ska godta att bli behandlad som en färsking... för mig är saker relativt, bara för att folk säger att ratio 2:1 är det enda rätta behöver det inte betyda att det är rätt i just det läget...

Jag tror dessutom folk är lite för safe, learn by doing säger jag, sen om ni har pluggat på SAE stockholm eller nåt kanske ger er extra plus i kanten men jag tror inte på att nån smart gubbe som alltid har rätt, alltid har rätt.

Som tex, jag hatar grejen, när man går in i en musikaffär och ska köpa nåt som man inte vet så mycket om, ställer lite frågor om det och får svar men med "såhär kan den göra men du är för ointelligent för produkten"-attityden

en bra "mentor" dömmer inte eleven för att framställa sig själv som allvetande och perfekt?

Tycker inte bara att den som villl lära sig måste vara ödmjuk.

Som Mr Miyagi säger i karate kid: Finns inga dåliga elever, bara dåliga lärare.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Till Mikeygoespro, jag orkar inte plöja igenom hela cd vs vinyl tråden men om du inte bett om ursäkt för ditt andra inlägg där //forum.studio.se/index.php/topic/81382-cd-vs-lp/page__view__findpost__p__1203190 så ska du nog lugna dig med att tipsa till hur vi får en "bättre" stämning på forumet. Ödmjukhet brukar gå hand i hand med kunskap och ditt inlägg saknar alla tecken på detta, tyvärr.

Jens

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Som Mr Miyagi säger i karate kid: Finns inga dåliga elever, bara dåliga lärare.

och sen kan du ställa in ratio, ju mer ratio, desto snabbare jobbar kompressorn och ju mindre, desto långsammare. i en mastermix råder jag dig att ha en hel del ratio, för ju högre ratio, desto högre volym kan du få på mastern i slutändan.

Limiter och kompressor är i princip samma sak

Inlägg från "de visa" väger tyngre av en anledning. Om jag vill lära mig hur en kompressor fungerar, ska jag då lyssna på dig som skriver att ration bestämmer hur snabbt kompressorn jobbar eller en av veteranerna som säger att ration bestämmer förhållandet mellan nivån på insignalen och utsignalen (dvs hur mycket den ska komprimera när man passerat tresholdnivån)? Jag säger inte att de som är nya på forumet vet mindre, jag säger heller inte att de som varit här länge alltid har rätt, däremot har deras historik visat att de har mycket kunskap om ämnet vilket gör deras påståenden trovärdigare 🙂 Däremot ska man självklart inte bli bespottad bara för att man är nyreggad på ett forum!

Link to comment
Dela på andra sajter

Där tycker jag att du har fel 😉

ha..ha.. 😆

Ja, jag funderar också på varför man påstår att man har rätt i så många frågor, som jag förstår det så "citerar" man någon annan i ganska många led

förutom då det finns mycket verifierad fakta. Man säger ofta, Så här är det istället för enligt min uppfattning så är det så här... blir inte lika laddat.

Men självklart finns det väldigt kunniga här .....

Och när det gäller tester tycker jag att testförfarandet är det som är viktigast att få reda på, så man vet

vad man skall ta ställning till annars blir det ju svårt, tycker iallafall jag?

Bäst av allt är det när man skriver: Sår här är det, idiot, då blir det riktigt underhållande 😆 Eller: så här mena hon att han mena att de va!!!

Annars tycker jag det är riktigt trevligt..... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Inlägg från "de visa" väger tyngre av en anledning. Om jag vill lära mig hur en kompressor fungerar, ska jag då lyssna på dig som skriver att ration bestämmer hur snabbt kompressorn jobbar eller en av veteranerna som säger att ration bestämmer förhållandet mellan nivån på insignalen och utsignalen (dvs hur mycket den ska komprimera när man passerat tresholdnivån)? Jag säger inte att de som är nya på forumet vet mindre, jag säger heller inte att de som varit här länge alltid har rätt, däremot har deras historik visat att de har mycket kunskap om ämnet vilket gör deras påståenden trovärdigare 🙂 Däremot ska man självklart inte bli bespottad bara för att man är nyreggad på ett forum!

Ja det skulle vara kul att få reda på, MEN kan det vara så svårt? Någon här måste ju veta hur en mjukvarusnutt ser ut för en kompressor då är det ju bara se vad som händer i programmet?

Eller man kan väl kolla på ett kretskort så ser man hur det är byggt, nån som vet? Eller det kanske inte är så lätt?

☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

haha ni är så lättretade... sjukt underhållande.

Så har jag också tänkt. Jag har aldrig upplevt att det funnits någon rejäl konflikt i någon tråd någonsin,

inte ens något problem. Det har bara varit uttryck för olika åsikter. Är det inte det ett forum ska vara till

för?

Jag har aldrig heller på någon arbetsplats jag arbetat på insett de påstådda konflikter eller problem man

säger finns. "Såg du hur hon gick i taket, när han sa att...", "Det ligger och pyser, man kan riktigt ta

på stämningen....". Nää. Jag har aldrig märkt nånting. Krismöte hit och krismöte dit.

Ett kärnkraftverk smäller i närheten. Då kan vi tala om problem.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det skulle vara kul att få reda på, MEN kan det vara så svårt? Någon här måste ju veta hur en mjukvarusnutt ser ut för en kompressor då är det ju bara se vad som händer i programmet?

Eller man kan väl kolla på ett kretskort så ser man hur det är byggt, nån som vet? Eller det kanske inte är så lätt?

☺️

Förstår faktiskt inte överhuvudtaget vad du vill ha sagt med ditt inlägg 😳

Vad vore kul att få reda på? Mjukvarusnutt? Vad vill du se på ett kretskort?

Det kanske bara var ett försök att göra sig lustig? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår faktiskt inte överhuvudtaget vad du vill ha sagt med ditt inlägg 😳

Vad vore kul att få reda på? Mjukvarusnutt? Vad vill du se på ett kretskort?

Det kanske bara var ett försök att göra sig lustig? 😛

Oj .. ja kanske uttryckte mig lite dumt... Sorry.. Meningen med mitt inlägg var ju, eftersom det finns de som är riktigt

kunniga här (inte jag) så måste de ju veta hur en kompressor fungerar rent elektriskt eller mjukvarumässigt och vet man det så vet man

ju hur den fungerar. Då borde det ju vara lätt att förklara för den som inte kan = typ jag

Och att kanske nån kanske jobbat länge och är bra på det, men inte riktigt fattat hur just en grej funkar

får en "aha" av nån annan fast man trodde att man hade 100% koll på en grej...

De va bara de ja menade 😛 e du med då eller e ja fortfarande ute och cycklar??

Link to comment
Dela på andra sajter

haha ni är så lättretade... sjukt underhållande.

det jag menar är att alla argumenterar för varför man bara ska godta att bli behandlad som en färsking... för mig är saker relativt, bara för att folk säger att ratio 2:1 är det enda rätta behöver det inte betyda att det är rätt i just det läget...

Jag tror dessutom folk är lite för safe, learn by doing säger jag, sen om ni har pluggat på SAE stockholm eller nåt kanske ger er extra plus i kanten men jag tror inte på att nån smart gubbe som alltid har rätt, alltid har rätt.

Som tex, jag hatar grejen, när man går in i en musikaffär och ska köpa nåt som man inte vet så mycket om, ställer lite frågor om det och får svar men med "såhär kan den göra men du är för ointelligent för produkten"-attityden

en bra "mentor" dömmer inte eleven för att framställa sig själv som allvetande och perfekt?

Tycker inte bara att den som villl lära sig måste vara ödmjuk.

Som Mr Miyagi säger i karate kid: Finns inga dåliga elever, bara dåliga lärare.

Man brukar säga att det inte finns några dumma frågor. Det stämmer oftast ganska bra - men om informationen finns lätt tillgänglig, så kan det bli onödigt mycket frågor ibland, som t ex om folk inte bryr sig om att läsa de trådar eller artiklar som det länkas till i svaren - eller om de inte ens försöker läsa manualerna till sina program etc...

Om man är osäker på någonting så frågar man, helt enkelt. Så har jag alltid gjort, utan att skämmas för det - eftersom det ju är ett väldigt enkelt och bra sätt att lära sig. Det finns ingen som helst orsak att se ner på någon för att de kan mindre än man själv, utan jag tycker bara att det är roligt om jag kan dela med mig lite av den erfarenhet och kunskap jag har lyckats skaffa genom åren - och så tror jag ärligt talat att det är för de flesta andra i forumet också, som lägger ner en massa tid på att försöka hjälpa istället för att bara hålla på och trolla, som också förekommer ibland...

Tycker man att någon är en idiot för att de ställer en "dum" fråga, så ska man kanske först fundera lite på hur länge sedan det var som man själv faktiskt ställde samma "dumma" fråga till någon som visste mer och hade tålamod nog för att förklara... 😉

När det gäller inställningar av prylarna, som du berör lite, så finns det inga bestämda inställningar som alltid är "rätt", utan det är alltid beroende på situationen - så därför är somligas ständigt jagande efter "bättre" plugins för eq, kompressor etc, meningslös, eftersom de förmodligen bara letar efter sådana som har "bättre" presets, så att de kan välja något utan att tänka eller lyssna, utan vill kunna utgå från att det blir "rätt" ändå med en preset... :rolleyes:

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Altså jag undrar över en sak, ni alla verkar inkörda på det här att det finns ett gäng mentorer som står och pekar med fingrarna hur saker egentligen bör vara...

1. tänk om de skulle ha fel nån gång och hänvisar till nåt galet? Ingen är perfekt?

2. HUR ska en nykomling veta vilka dessa yodas är och ha automatisk respekt till deras "överlägsna" svar?

EDIT blir lite:... Alla lyssnade på hitler för att han kunde svara på folks frågor? Men var han vettig? Ingen ifrågasatte svarens innehåll och köpte den sanningen.

Dang!

http://en.wikipedia.org/wiki/Godwin%27s_law

😲😆

Edit:

Någon annan hann före... sniff. 🙁

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...