Jump to content
Annons

Programera stråkar i en "run" alt. "transition"


fabian

Recommended Posts

Hej

Har kanske inte det perfekta ordet för vad detta heter men jag ska programera en "run" i tre takter med stråkar.

Dvs. staccato liknande glidning uppåt i tre takter. Vanligt förekommande i ingången till t.ex. en refräng.

Jag använder LA Scoring Strings och undrar om någon har lite tips och tekniker för att få detta att låta bra.

Tack!

/Fabian

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En run är inte samma som glissando. En run är snabb legato och är tyvärr bland det svåraste man kan försöka härma utan riktiga runsamplingar. Nu har jag inte LASS men i princip all legato brukar vara långsam legato och det funkar inte riktigt. Vet dock att East West Hollywood Strings faktiskt samplat just runs. I VSL Vienna finns det också riktiga inspelade runs och jag har ett fåtal för violin, om du säger exakt vad du behöver så kanske jag kan hjälpa dig.

Stråkruns finns i början av den här låten:

http://www.youtube.com/watch?v=b3OzctstZHA

Link to comment
Dela på andra sajter

Tusen tack för svaren.

Jag har Vienna så jag kan börja med att titta där.

I LASS har jag försökt dubba upp snabba legato med staccatto för attackens skull men har man en samplad "run" så är det ju helt klart bättre.

Tack igen, så återkommer jag:)

/Fabian

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...