Jump to content
Annons

Hur provlyssna monitorer i butik?


Yoie

Recommended Posts

Som titeln säger på lite halvsvenska(för att kortas ned), hur ska man provlyssna i musikbutiker? Vi säger att man kommer dit när det är tomt och ingen ska in i studiorummet och "hålla på med" keyboardarna där, medan man lyssnar.

har lite skumplast och men vad jag vet hjälper det inte och en annan gardiner. Trevlig personal, men vad gör man när det är svårt att höra själv? Skillnaden i placering kan betyda skillnaden 30 dB när det gäller basfrekvenser, i våra öron uppfattas det alltså tre gånger högre... pga stående vågor vad jag har uppfattat.

Så vad ska man lyssna efter när basen blir otydlig... Ska man bara lyssna efter de höga frekvenserna enbart? Man kanske får med lite mid, vad vet jag. Det blir lite frustrerande, när jag tycker att jag hör mer bas (eller tja low end eller vad man ska kalla det) på en Genelec 6010AS med en kon på 3" jämfört med en Yamaha hs80m med kon på 8".

Som ni kanske märker är det första gången jag ska inhandla en studiomonitor, och har noll experience att gå på. Det är liksom monitorer jag inhandlar,jag ska lära mig på. Har varit på de enda två musikbutikerna jag känner till i Göteborg 3 ggr var, utan att egentligen komma fram till något vettigt, mer än att jag gillar Yamaha hs80m och att de låter "öppna" enligt mig och adam a5x och deras sköna diskant(a7x är för dyr :/) Men hur ska jag veta ifall a5x:ans bas räcker?

Har ni några tips på vad man gör? Ska man bara köra på den man tycker låter bäst?^^

Tack på förhand/ Yoie

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du tänker helt rätt gällande att det är i princip omöjligt att avgöra hur högtalare låter i en butik p g a okänd akustisk miljö samt olik placering för varje högtalare. Det enda "säkra" tillvägagångssättet är att begränsa urvalet till 2-3 par (som man förhoppningsvis kan göra i butiken) och sedan låna hem dessa och jämföra i studion i lugn och ro. Att man gör ett "korrekt val" är dock fortfarande inte garanterat ... Om butiken har "bra" akustik (d v s inte dålig ...) samt alla (eller de modeller man vill jämföra iallafall) monitorer samlade på en mindre yta så kan man åtminstone göra grövre bedömningar.

När det gäller basen så är det ofta rummet som sätter begränsningen, så ytterligare en anledning att prova i det rum som de ska användas i.

Att köpa monitorer är nog det svåraste man kan göra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du tänker helt rätt gällande att det är i princip omöjligt att avgöra hur högtalare låter i en butik p g a okänd akustisk miljö samt olik placering för varje högtalare. Det enda "säkra" tillvägagångssättet är att begränsa urvalet till 2-3 par (som man förhoppningsvis kan göra i butiken) och sedan låna hem dessa och jämföra i studion i lugn och ro. Att man gör ett "korrekt val" är dock fortfarande inte garanterat ... Om butiken har "bra" akustik (d v s inte dålig ...) samt alla (eller de modeller man vill jämföra iallafall) monitorer samlade på en mindre yta så kan man åtminstone göra grövre bedömningar.

När det gäller basen så är det ofta rummet som sätter begränsningen, så ytterligare en anledning att prova i det rum som de ska användas i.

Att köpa monitorer är nog det svåraste man kan göra!

+1

Om det rör sig om lite större investeringar så bör det inte vara några problem med att få pröva grejjerna hemma.

Om inte. Påminner om den enkla förfrågan om öppet köp.

Är butikspersonalen något kunnig så förstår dom din oro i situationen.

Lycka till!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm.. Studiomonitorer måste funka med rummet! Ok saker och ting har hänt på senare tid.. Men senast när vi upphandlade sådana saker som Studiomonotorer är mitt minne att högtalarleverantörer stod på kö med mössan i hand för att få bli valda.. Året var 1983 och vi valde att "godkänna" att JBL fick bjuda på ett par JBL 4430 och så blev det.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Stora och stora investeringar :/ Nja det handlar ju mellan 4-6k och hur stort en musikbutik ser på det, som någon investering alls eller inte, vet jag ej. Men med lite förhandlingar kanske det går att ordna så att man kan få pröva på 😉. Högtalarna ska ju användas i ett rum hemma som för stunden är helt obehandlat, men ingen betongbunker i alla fall 🙂

Hur ofta lyckas man "låna" hem ett par monitorer? Och i sådana fall hur stor är chansen att man lyckas låna hem 2 par och jämföra? Jag ser den som i princip noll :/

Har ju kollat igenom lite på akustiktrådar och har läst lite, och har sätt att det på flera trådar har nämnts den "modala regionen" och förstår inte uttrycket till 100%. Rummet är endast 2,85x2,55x2,45, vilket vad jag har uppfattat, innebär att ifall jag skulle haft betongväggar, skulle jag fått min första stående våg runt 60Hz, vilket skulle ha inneburit ,utifrån det jag förstått att jag inte kommer kunna uppfatta ljud under den frekvensen, eller att det blir alldeles för svagt, pga att ljudet inte förstärks som de övriga bastonerna i frekvenser över och blir "överröstat". Har ju hört personer som säger att "basen behöver ett avsånd, för att byggas upp" och det har jag aldrig trott på för 5 öre, men "modal region" verkar stämma i mycket högre grad, i alla fall med den grundläggande teori som man får inom fysik.

Det är ungefär det jag uppfattat och det låter väldigt rimligt, men jag har inga betongväggar :/, utan det handlar om gipsväggar och eventuellt isolering mellan dem. Kan det innebära att den "modala regionen" inte påverkar mitt rum? För basfrekvensen kräver ganska mycket mer än tunna väggar för att reflekteras?

Sådan information hjälper otroligt mycket, ifall jag inte skulle kunna "låna" hem monitorer. Är ju ingen bas-junkie, men vill ju inte vara utan bas. Behöver inte det som får bröstkorgen att vibrera som en väckarklocka, men lite av det innan i alla fall. Har aldrig mixat och vetat vad jag hållit på med någonsin, så dessa blir mina första och vill precis hamna i den prisklassen, där uppgraderingar inte är värda pengarna^^, så att jag har annat att fundera på de närmsta åren.

Tackar för svaren som kommit!

/Yoie

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

En eloge för att du informerat dig om läget!

Som du redan kommit fram till så är det ett bekymmer med basen (i synnerhet) i små rum. Även om du inte har betongväggar så kommer frekvenser i den modala regionen att troligtvis vara så mycket starkare än under, att ditt användbara frekvensområde fortfarande slutar vid första stående våg. Inte nog med detta; hela det modala området kommer att vara ganska ojämnt (om inte rummet behandlas väl i basen), framförallt om dina rumsdimensioner innebär en dålig spridning av stående vågor (frekvensmässigt).

Du borde verkligen testa om det är lönt att överhuvudtaget investera i ett par monitorer innan du köper något. I västa fall får du använda hörlurar.

https://www.studio.se/index.php/topic/78475-monitorer-foer-hiphop/

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten frågan bara?

1) Om rummet är byggt som studio, skall det då spela någon vilka du väljer, det skall väl då låta enligt datablad? Och då kan man jämföra olika men de måste väl göras samtidigt, så man hör skillnad?

2) Om rummer inte är byggt som studio vet, man då skillnaden, eftersom felkällorna blir så många?

Link to comment
Dela på andra sajter

1) Om rummet är byggt som studio, skall det då spela någon vilka du väljer, det skall väl då låta enligt datablad?

Om man tror att en högtalare kommer att prestera som ett mätvärde indikerar, bör man tänka om, snabbt! Om inte i ett ekofritt rum (och nej, ingen studio är ett ekofritt rum) så kommer rummet att påverka prestandan något oerhört, akustikbehandlat eller inte. Högtalaren är sällan (kanske aldrig) flaskhalsen. Billiga monitorer är t ex sällan sämre än +/- 2-3 dB medan de bästa kontrollrummen sällan mäter bättre än +/- 3-5 dB (beroende på grafens upplösning).

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm.. Studiomonitorer måste funka med rummet! Ok saker och ting har hänt på senare tid.. Men senast när vi upphandlade sådana saker som Studiomonotorer är mitt minne att högtalarleverantörer stod på kö med mössan i hand för att få bli valda.. Året var 1983 och vi valde att "godkänna" att JBL fick bjuda på ett par JBL 4430 och så blev det.. 🙂

Använder ni fortfarande samma JBL 4430? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Rödeorm (oregistrerad)

Hej

Om du har ett litet mixningsrum så är det en fördel om basporten sitter fram på monitorerna. Kolla (eller lyssna är väl mer korrekt) dessutom in KRK rokit i den prisklassen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har ett litet mixningsrum så är det en fördel om basporten sitter fram på monitorerna.

Det spelar egentligen ganska liten roll om basreflexröret sitter fram eller bak, eftersom basen börjar bli mer rundstrålande redan vid 500Hz någonstans och är i princip helt rundstrålande ungefär från 100Hz och neråt. De flesta har i och för sig portarna i fronten, men ändå... 😉

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har ett litet mixningsrum så är det en fördel om basporten sitter fram på monitorerna.

Därför att?

Om anledningen tros vara att man annars inte kan ställa monitorn mot framväggen så är detta inte hela sanningen då en monitor oftast vinklas ca. 30 grader och detta är därmed oftast inte ett stort problem även om bakåtriktad port.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ports often are placed in the front baffle, and may thus transmit unwanted midrange frequencies reflected from within the box. If poorly designed, a port may also generate "wind noise" or "chuffing", due to turbulence around the port openings at high air speeds. Enclosures with a rear facing port mask these effects to some extent, but they cannot be placed directly against a wall without causing audible problems. They require some free space around the port so they can perform as intended. Poor room placement can significantly reduce the performance of this type of loudspeaker.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bass_reflex#Limitations

Link to comment
Dela på andra sajter

Rödeorm (oregistrerad)

Det spelar egentligen ganska liten roll om basreflexröret sitter fram eller bak, eftersom basen börjar bli mer rundstrålande redan vid 500Hz någonstans och är i princip helt rundstrålande ungefär från 100Hz och neråt. De flesta har i och för sig portarna i fronten, men ändå... 😉

Jo bas är rundstrålande, men jag har hört flera monitorer (ESI near företrädesvis) placerade nära en vägg (Som ej bildar en triangel med lyssnaren som ena hörnet) där man tydligt hört en basreflex från väggen. Dessa tillverkare avråder just från en sådan placering. Därav mitt tips om att ifall han har ett litet mixningsrum så bör han köpa monitorer med basporten framtill.

Redigerat av Rödeorm
Link to comment
Dela på andra sajter

Påminner om den enkla förfrågan om öppet köp.

+1

Jag har lyssnat igenom ett antal monitorer i en större butik, det par jag tyckte lät bäst i butik köptes på öppet köp, öppnades och hanterades väldigt försiktigt vid uppackning. Sedan har jag jämfört i lugn och ro med den lyssning jag redan har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo bas är rundstrålande, men jag har hört flera monitorer (ESI near företrädesvis) placerade nära en vägg (Som ej bildar en triangel med lyssnaren som ena hörnet) där man tydligt hört en basreflex från väggen. Dessa tillverkare avråder just från en sådan placering. Därav mitt tips om att ifall han har ett litet mixningsrum så bör han köpa monitorer med basporten framtill.

Att du får en reflektion från bakväggen i lägre register gäller samtliga högtalare (portad bak, fram eller inte alls) då alla högtalare är mer eller mindre rundstrålande i basen. Vad du än hört (eller tycker dig ha hört) så beror det ej på portens placering. Även om porten sitter bak så kan man ställa monitorer nära väggen då de alltid vinklas ca. 30 grader.

Att man ibland kan höra flåsljud från porten är en annan historia och det är p g a detta som porten med fördel placeras bak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tror att en högtalare kommer att prestera som ett mätvärde indikerar, bör man tänka om, snabbt! Om inte i ett ekofritt rum (och nej, ingen studio är ett ekofritt rum) så kommer rummet att påverka prestandan något oerhört, akustikbehandlat eller inte. Högtalaren är sällan (kanske aldrig) flaskhalsen. Billiga monitorer är t ex sällan sämre än +/- 2-3 dB medan de bästa kontrollrummen sällan mäter bättre än +/- 3-5 dB (beroende på grafens upplösning).

ok bra, den ända lösning är ju som du redan påpekat i första inlägget, att ta hem 2-3 par. Annars är det ju omöjligt att jämföra..

Jag som också är ganska ny på området tänkte så här när jag köpte ett par.

Provade och lyssnade men kunde inte bestämma mig.

Köpte ett par som de sa är helt ok och tänke att eftersom jag inte är direkt proffs och inte vet riktigt vad jag skall lyssna efter så har jag lite svårt.

Men nu efter ca 1 år känner jag att jag blivit lite bättre på att veta vad jag skall lyssna efter. Man kan väl säga att man lär sig hur sina egna högtalare

låter och då kanske det inte direkt spelar någon roll vilka man valde i slutändan?

Någon med mer erfarenhet kanske kan rätta mig om det är så att man lär sig hur sina egna högtalare låter, eftersom man börjar öva upp

sin hörsel allmänt mer ju mer man håller på och med att man lyssnar på de färdiga mixarna i andra system så hör man ju var det brister.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rödeorm (oregistrerad)

Att du får en reflektion från bakväggen i lägre register gäller samtliga högtalare (portad bak, fram eller inte alls) då alla högtalare är mer eller mindre rundstrålande i basen. Vad du än hört (eller tycker dig ha hört) så beror det ej på portens placering. Även om porten sitter bak så kan man ställa monitorer nära väggen då de alltid vinklas ca. 30 grader.

Att man ibland kan höra flåsljud från porten är en annan historia och det är p g a detta som porten med fördel placeras bak.

Hej. Som sagt, hemma hos några som hade ESI near högtalare blev ljudet väldigt annorlunda om högtalarna stod nära en vägg, Läs ned.

http://www.esi-audiotechnik.com/download/ESI/nEar05_eXperience/nEar05_eXperience-English.pdf

4. vent port –nEar05 eXperience is a vented box speaker system with a vent port on the rear panel. Make sure you are not blocking the vent port (i.e. by putting the speaker too close to a wall) or the sound colour will be changed.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Som sagt, hemma hos några som hade ESI near högtalare blev ljudet väldigt annorlunda om högtalarna stod nära en vägg, Läs ned.

http://www.esi-audiotechnik.com/download/ESI/nEar05_eXperience/nEar05_eXperience-English.pdf

4. vent port –nEar05 eXperience is a vented box speaker system with a vent port on the rear panel. Make sure you are not blocking the vent port (i.e. by putting the speaker too close to a wall) or the sound colour will be changed.

Och om du läser mina inlägg en gång till så kanske du förstår vad jag menar. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Och om du läser mina inlägg en gång till så kanske du förstår vad jag menar. 😉

om man läser dina inlägg så får man faktiskt intrycket av att esi's egna rekommendationer å det dom själva hänvisar till inte stämmer

Link to comment
Dela på andra sajter

om man läser dina inlägg så får man faktiskt intrycket av att esi's egna rekommendationer å det dom själva hänvisar till inte stämmer

Suck,

Man ska givetvis inte helt blockera en basreflexport men det gör man inte om man vinklar en högtalare (som man alltid gör om liksidig triangel vilket rekommenderas). Så länge den öppna arean runt öppningen är lika stor eller större än portöppningsarean så är det inga problem. Att en högtalartillverkare har halvrätt/halvfel i en manual är inte första gången, framförallt inte i denna prisklass.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Suck,

Man ska givetvis inte helt blockera en basreflexport men det gör man inte om man vinklar en högtalare (som man alltid gör om liksidig triangel vilket rekommenderas). Så länge den öppna arean runt öppningen är lika stor eller större än portöppningsarean så är det inga problem. Att en högtalartillverkare har halvrätt/halvfel i en manual är inte första gången, framförallt inte i denna prisklass.

du har inte fel i det du säger

men säkra på att 30 gr räcker intill väggen för att ljudet inte ska påverkas - är vi det?

frågan gäller ju skillnaden mellan en likadan placering för en med basportarna fram

att lekmannen ställer sina högtalare lite hur som har vi ju sett prov på flera ggr

suck it up 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

du har inte fel i det du säger

men säkra på att 30 gr räcker intill väggen för att ljudet inte ska påverkas - är vi det?

Man ska givetvis inte helt blockera en basreflexport men det gör man * inte om man vinklar en högtalare (som man alltid gör om liksidig triangel vilket rekommenderas). Så länge den öppna arean runt öppningen är lika stor eller större än portöppningsarean så är det inga problem. Att en högtalartillverkare har halvrätt/halvfel i en manual är inte första gången, framförallt inte i denna prisklass.

* Glömde ett viktigt ord: "oftast".

Förutsatt att man följer ovanstående råd så kan man vara ganska säker på att den förändring av ljudet som sker p g a en annan placering (vilket givetvis inträffar p g a SBIR och stående vågors beteende) inte beror på att porten är blockerad.

Link to comment
Dela på andra sajter

* Glömde ett viktigt ord: "oftast".

😉🙂

Förutsatt att man följer ovanstående råd så kan man vara ganska säker på att den förändring av ljudet som sker p g a en annan placering (vilket givetvis inträffar p g a SBIR och stående vågors beteende) inte beror på att porten är blockerad.

frågan som kvarstår är då om det är skillnad i ljudförändringen beroende på front el bak hål

(du förstår att jag grillar dig extra hårt ibland just för att du vet vad du pratar om? 😉 )

Link to comment
Dela på andra sajter

😉🙂

frågan som kvarstår är då om det är skillnad i ljudförändringen beroende på front el bak hål

(du förstår att jag grillar dig extra hårt ibland just för att du vet vad du pratar om? 😉 )

😛

Om man säger såhär; SBIR och annat påverkas givetvis då själva ljudkällan vid avstämningsfrekvensen för lådan är vid porten (om jag har förstått det hela rätt) och om denna är placerad på framsidan så blir resultatet ett annat än om bak (eller någon annanstans) men detta har ju inget med blockering av porten att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spinner vidare på denna tråd...

En fråga: Eftersom rummet spelar väldigt stor roll, så tänker jag?

Det måste finnas en brytpunkt där man upplever ljudet som väldigt förändrat beroende på volymstyrkan.

Frågan är: Hur påverkas ljudet i rummet beroende på volymstyrkan, detta måste spela roll, ok ljudets hastighet

förändras ju inte men energin i vågorna och det måste ha en påverkan på lyssningen?

Nån som vet? Gilbert kanske :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste finnas en brytpunkt där man upplever ljudet som väldigt förändrat beroende på volymstyrkan.

ja

högre

och sen upplever man mer bas å diskant på normal volym å uppåt kontra låg volym

därav uppfinningen loudness-knappen

Link to comment
Dela på andra sajter

ja

högre

och sen upplever man mer bas å diskant på normal volym å uppåt kontra låg volym

därav uppfinningen loudness-knappen

Jo, precis som Demonen säger så blir volymen högre (surprise!) samt att öronen är okänsligare för bas och diskant vid lägre volymer men detta beror på örat och inte rummet. Om inte galet höga ljudnivåer så är rummets påverkan konstant (iallafall under ca 160 dB):

https://www.studio.se/index.php/topic/78475-monitorer-foer-hiphop/

https://www.studio.se/index.php/topic/79437-nya-hoegtalaremonitorer/

även om vissa vägrar inse detta 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte sagt emot att man kan höra skillnad på olika monitorer i "dåliga rum". 😉

Gällande att du hör rummets efterklang tydligare om normal lyssningsnivå jämfört väldigt låg så är det inte mer komplicerat än att reflexer med väldigt låg amplitud helt enkelt hamnar under rummets brusgolv och därmed maskeras. Säkert inget fel på dina öron men om du tror att reflexers relativa nivå jämfört direktljud varierar med amplitud så kanske det är fel någon annanstans ... 😛😉

MVH Gilbert

var detta inte det jag skrev, trodde det?

dvs att "ljudet i rummet" påverkas av nivån men ATT refflektionerna alltid finns men under en viss nivå försvinner de i bruset? Eller stämmer inte det?

Demonen :rolleyes: jag menade naturligtvis reflektionernas "volym" och då stämmer ju min fundering, enligt Gilberts förklaring ovan

och varför heter det volym, man fyller rummet med ljud tills det är fullt eller eller har ja missat nåt väldigt grundläggande :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...