Jump to content
Annons

Standardinspelning för sång


Torre

Recommended Posts

Om ni ska spela in sång vad drar ni Standardmässigt upp för pluggar, inställningar o.s.v?

Jag själv kör cubase med reverb b, relativt lång svans men lågt mixat.

Lätt touch av delay b, default lågt mixat med mer speciferade inställningar beroende på låten.

Ev. Multibandcompressor Fm-radio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kör alltid igång min

http://www.voxengo.com/voxformer/

som är en kanalstrip för sång. Den drar dessutomn lite cpu. Grundinställningar är svårt att säga eftersom det beror på vilken sorts musik jag vill göra.

Har jag bra med plats så använder jag gärna Waves IR som reverb. Den drar å andra sidan mycket kräm så det kan bli ett enklare reverb också.

Lite magneto hamnar ofta på sångspåren också. Jag är fortfarande lite svag för ljudet.

Om det är rocklåtar så blir det lite Antares tube.

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Standardmässigt använder jag inga pluggar alls vid inspelning över huvudtaget. Däremot händer det att jag använder en hårdvarukompressor ibland (dBx 166 just nu).

jamen precis 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

I lite mjukare, softare sammanhang brukar jag slänga på lite TQ Native Reverb, med Medium Dark Room, som ger en lite skönt episk ljudbild. Den, kombinerat med Multiband Compression och Magneto, förstärker det ytterligare. Sedan, ifall jag är missnöjd med rumsljudet brukar det bli en släng SIR, men där brukar jag mest köra trial and error - funkar det så funkar det.

Voxengo Voxformer kan också vara en hit fast det beror som vanligt på sammanhang. Använder den när jag känner att något saknas.

Då mitt register och sångkapacitet egentligen är ganska begränsat brukar jag ibland hänge mig åt Auto Tune 🙂 . Men här kan verkligen mycket gå snett så det gäller att bara ratta in rätt parametrar och i rimliga doser.

Efter allt det här bollandet brukar faktiskt min nasalt krassliga och falskljudande röst döljas i ett mjukt, vänt skimmer som faktiskt är lyssningsbart. Nackdelen är att ingen bekant tror att det är jag som sjunger. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Mattias M (oregistrerad)

Det som är lite intressant med detta är att fråga sig om resultatet blir bättre när man har godsakerna igång än när man har ljudet rent.

Visst kan det låta torrt och trist utan effekter men detta kan ju samtidigt göra att man får anstränga sig lite mer. Med fetreverbet igång som gör konsonanter till vokaler behöver man ju inte sjunga ut precis...

Har man effekter igång så kanske man tycker det låter bättre med följden att man njuter mer vilket i sin tur leder till större inspiration = bättre röst.

Blev visst lite OT detta 😲

Själv brukar jag ha en aning reverb, inget annat 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...