Jump to content
Annons

Vad är detta för effekt?


Shimmen

Recommended Posts

Jag lyssnar en hel del på ett band som heter The Used. Deras mixar är helt proppfyllda med effekter av olika slag. Speciellt

("The Ripper" heter den)!! 😳 Av alla underliga saker som fascinerar mig i den låten så är det en unik sak som jag aldrig har hört förut. Lyssna runt 1:45...

Vad f*n är det för effekt?? :S Kan någon förklara hur man gör eller posta en video/förklaring på det?

Är mycket nyfiken!

//Simon

P.S. Jag rekommenderar er att lyssna på The Used om ni söker inspiration till ert mixande eller bara vill lyssna på trevlig musik :rolleyes: D.S

P.P.S. Jag måste själv erkänna att den låten är lite overkill.. D.S.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Först är det phaser, och det som händer med sången är en så kallad "stutter-effekt", skulle tro att det går att göra med dbglitch (gratis vst-plug). Finns på http://illformed.org/plugins/glitch/ om du inte redan har den. Tror att det är ganska enkelt att göra den effekten.

Bra låt förresten! Det bandet är värt att kolla in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen så ligger det väll något filter på samt att reverb/dealy ökas så med automation så att det ska låta längre bort sen tror jag det ligger en långsam phaser på rösten också 🙂

Finns en rolig plug som heter Glitch om du vill fuck with sound eller vad man ska säga ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för snabba svar! Det ända problemet är att att jag kör mac och logic... Finns det någon mac-kompatibel plugin som glitch?

Fast när tre personer svarar samtidigt (!) på en fråga klockan 00:20 natten mot en måndag känner man att det faktiskt finns hopp för det här forumet 😉

Tänkte densamma när jag postade det 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har missbrukat Glitchpluggen på sången rejält på den här remixen.

http://www.myspace.com/iamcookiesweetheart/music/songs/the-neverending-story-thinkingmachine-42233148

Det är en ball plugg, användbar till mycket.

Otroligt att den är gratis, massa godis i samma plugg och lätt jobbad dessutom.

Brukar använda den som gate när man tex vill korta ned vissa bastoner på en audiofil. Grymt användbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...