Jump to content
Annons

Vocal recording room, Söker Austik material


andythien

Recommended Posts

Hej allihopa 😆

Det Àr sÄ att jag ska bygga upp en liten inspelning rum som Àr större Àn 1 kvadrat meter, för vocal inspelning.

Jag söker nu olika Akustikmaterial för att dÀmpa omkring rummet.

Vad kan ni rekommandera mig för pris och olika hemsidor?

Ett plus Àr om det ligger i Malmö kan man köra dit och tar en titt ocksÄ, Men inte nödvÀndigt. GÄr lika bra att bestÀlla genom nÀtet om det finns nÄgot billigt och bra.

Har provat att googla mig fram och hittar bara 2 sidor som Àr thorman.de nÄnting sÄnt och billebro.se

Skulle vara tacksam om man kan fÄr lite mer rÄd om olika stÀllet och priser.

Tack i förhand

Redigerat av andythien
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

du behöver inte köpa akustikmaterial för att dÀmpa ett VokalbÄs..... allt du behöver finns hos bygghandeln. MEN menar du att utrymmet Àr 1 kvm ?? ....dÄ spelar du knappast nÄn roll vad du stoppar in för dÀmpning, det kommer aldrig lÄta bra.

Jag har en ljudsluss mellan kontrollrum och studio som jag ibland av bekvÀmliga skÀl anvÀnder som vokalbÄs. Den Àr ca 2x1,5m (3kvm) med oregelbunden form pÄ vÀggarna. Mindre Àn sÄ Àr nog högst olÀmpligt att bygga.

Annars har JAM i Malmö nÄn billig skumdÀmpning. Jag har dock aldrig anvÀnt mig av sÄdan och flera akustikexperter hÀr pÄ forumet dömmer ut den.

M

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

du behöver inte köpa akustikmaterial för att dÀmpa ett VokalbÄs..... allt du behöver finns hos bygghandeln. MEN menar du att utrymmet Àr 1 kvm ?? ....dÄ spelar du knappast nÄn roll vad du stoppar in för dÀmpning, det kommer aldrig lÄta bra.

Jag har en ljudsluss mellan kontrollrum och studio som jag ibland av bekvÀmliga skÀl anvÀnder som vokalbÄs. Den Àr ca 2x1,5m (3kvm) med oregelbunden form pÄ vÀggarna. Mindre Àn sÄ Àr nog högst olÀmpligt att bygga.

Annars har JAM i Malmö nÄn billig skumdÀmpning. Jag har dock aldrig anvÀnt mig av sÄdan och flera akustikexperter hÀr pÄ forumet dömmer ut den.

M

Tack för ditt snabba svar. Det Àr lite mer Àn 1 kvadrat meter vokalbÄs. Hade tÀnkt mig att bygga runt vokalbÄs en trÀplanka sen stenull (tjocklek ca 5-8cm) och dÀrefter en trÀ planka.

Sen dÀrefter tÀnker jag köra goldenage_fz80.png

GoldenAge Acoustics: FoamZorb Panel 80

Denna panel har mÄtten 300*600mm och höjden Àr 80mm (ger kraftigare dÀmpning Àn 50mm-panelen). En kartong innehÄller 12st paneler och de sÀljs enbart i hela kartonger (2.16m2 i varje kartong).

1750:-

lÄter det bra ? eller ?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Audiorent/Coffa: Det skulle nog vara intressant för forumlÀsarna att lÀsa om varför det inte skulle lÄta bra i ett sÄ litet vokalbÄs.

/ Martin

Har testat inspelning av sÄng i ett sÄdant bÄs i ungefÀr den storleken, kanske var det tom lite större.

Första gÄngen jag testade var det ingen akustikbehandling alls, rena vÀggar av spÄnskiva eller liknande material.

Det lÀt inte kul alls, för att uttrycka mig milt.

NÀsta gÄng var det 5cm tjocka akustikplattor liknande ecophone takplattor.

Okey det hemska lÄdljudet frÄn första testet var borta, sÄ det lÀt förvisso bÀttre Àn helt obehandlat.

Men det var inget liv i sÄngen som spelades in dÀr, svÄrt att beskriva i ord.

Fast vÀrst tyckte jag personligen det var att klÀmma in sig dÀr och lÀgga sÄng, kÀndes klaustrofobiskt och instÀngt.

AnvÀnde det ett fÄtal gÄnger för att lÀgga sÄng vid inspelning av ett helt band live.

SÄngen lades i dessa fall om för den hÀngde inte ihop med resten av musiken pga sitt i brist pÄ bÀttre förklaring "döda" sound.

Kanske det funkar bÀttre till elektronisk musik, rap etc. Men till pop/rock lÀt det inte kul.

I min nuvarande studio gjorde vi ett litet rum till sÄnginspelning ca 2x3 meter, det har till dax dato förblivit oanvÀnt till sÄng.

Har spelat in lite förstÀrkare dÀr vid ett par tillfÀllen, men all sÄng har lagts i kontrollrummet alt större liverum.

SjÀlv lÀgger jag helst sÄng i kontrollrummet, snabbare att lyssna om det blev bra och lÀttare att kommunicera med den som Àr bakom spakarna.

Men behövs bÄset för att förhindra störande ljud utifrÄn, buller frÄn trafik etc kan det kanske fylla sin funktion.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nu blir jag verligen skeptisk nu om jag ska fortsÀtta bygga det eller inte.

Jag som var hypad över att man kunde nÄ en bÀttre inspelnings miljö för vocal.

Trodde att inne i den bÄsen, kunde man fÄr en riktigt fint dÀmpad ljud och fÄr en rent o klart vocal inspelning

Har ni nÄgra andra tips `?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

skit i bÄset och bygg absorbenter. en fördel Àr om man bom Àr pÄ stativ(med ben) sÄ man kan flytta dom en bit ut i rummet. bygg dom i olika tjocklek 95mm och 195mm.

stenull eller glasull pÄ ca 30kg/m3.

exempel, absorbenter och matta pÄ golvet:

post-19551-0-11463800-1298854155_thumb.png

anledningen till att sÄngbÄs lÄter skit Àr för att dom inte Àr helt döda i akustiken.

resonans frekÀnserna(sÄende vÄgor) i ett bÄs t.ex. 1.5 x 1.5 x 2m gÄr fun 140hz Ànda upp i mitten av mellanregistret.

felet folk gör att att klÀ det med funnt absorberingsmaterial.

tunna absorbenter(tex 45mm skumabsorbent)har effct ner till ca 500hz. sÄ allt dÀr under blir vÀldigt mycket tydligare Àfter som det övriga(högfrevÀns)har kortare Àfterklang.

runt 200-300hz Àr de frekÀnser som brukar beskrivas som burkiga med andra ord sÄ lÄter altsÄ inge bra.

om man ÀndÄ vill bygga ett sÄngbÄs sÄ lÀr det va minst 3x2.5m(lÀngd, bredd) och man lÀr stÀmma bort alla fula frekÀnser med resonatorer.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

skit i bÄset och bygg absorbenter. en fördel Àr om man bom Àr pÄ stativ(med ben) sÄ man kan flytta dom en bit ut i rummet. bygg dom i olika tjocklek 95mm och 195mm.

stenull eller glasull pÄ ca 30kg/m3.

exempel, absorbenter och matta pÄ golvet:

post-19551-0-11463800-1298854155_thumb.png

anledningen till att sÄngbÄs lÄter skit Àr för att dom inte Àr helt döda i akustiken.

resonans frekÀnserna(sÄende vÄgor) i ett bÄs t.ex. 1.5 x 1.5 x 2m gÄr fun 140hz Ànda upp i mitten av mellanregistret.

felet folk gör att att klÀ det med funnt absorberingsmaterial.

tunna absorbenter(tex 45mm skumabsorbent)har effct ner till ca 500hz. sÄ allt dÀr under blir vÀldigt mycket tydligare Àfter som det övriga(högfrevÀns)har kortare Àfterklang.

runt 200-300hz Àr de frekÀnser som brukar beskrivas som burkiga med andra ord sÄ lÄter altsÄ inge bra.

om man ÀndÄ vill bygga ett sÄngbÄs sÄ lÀr det va minst 3x2.5m(lÀngd, bredd) och man lÀr stÀmma bort alla fula frekÀnser med resonatorer.

Denna ide var verkligen bra 🙂 HĂ„ller pĂ„ att tĂ€nka ut lite. Vad hĂ€nder med taket ? Ska man inte ha nĂ„n sorts absorbent i taket ocksĂ„ ?

Golvet kan man ha en matta som du sÀger.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

LĂ„ter ocksĂ„ som en bra ide 🙂

Ska man köpa reflexion o sÄnt till mikrofon eller sÄ bygger man typ som adrumdrum inlÀgg med massa absorbenter.

SĂ€tt upp absorbenter i ett hörn som beskrivet i artikeln. Enklare kan det knappast bli. 🙂

Det andra alternativet mÄste du ju ha nÄgon sorts stativ till, sÄ det blir mycket jobbigare.

MikrofonskÀrm kan du övervÀga om du upplever att det behövs ytterligare lite dÀmpning med sÄnghörnet, men det troligaste Àr det det inte behövs.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

skit i bÄset och bygg absorbenter. en fördel Àr om man bom Àr pÄ stativ(med ben) sÄ man kan flytta dom en bit ut i rummet. bygg dom i olika tjocklek 95mm och 195mm.

stenull eller glasull pÄ ca 30kg/m3.

exempel, absorbenter och matta pÄ golvet:

post-19551-0-11463800-1298854155_thumb.png

anledningen till att sÄngbÄs lÄter skit Àr för att dom inte Àr helt döda i akustiken.

resonans frekÀnserna(sÄende vÄgor) i ett bÄs t.ex. 1.5 x 1.5 x 2m gÄr fun 140hz Ànda upp i mitten av mellanregistret.

felet folk gör att att klÀ det med funnt absorberingsmaterial.

tunna absorbenter(tex 45mm skumabsorbent)har effct ner till ca 500hz. sÄ allt dÀr under blir vÀldigt mycket tydligare Àfter som det övriga(högfrevÀns)har kortare Àfterklang.

runt 200-300hz Àr de frekÀnser som brukar beskrivas som burkiga med andra ord sÄ lÄter altsÄ inge bra.

om man ÀndÄ vill bygga ett sÄngbÄs sÄ lÀr det va minst 3x2.5m(lÀngd, bredd) och man lÀr stÀmma bort alla fula frekÀnser med resonatorer.

Blev extremt intresserad av detta faktiskt, verkar ju inte sÄ komplicerat att bygga heller. Vad sÀger ni, fÄr man nÄgot önskvÀrt resultat via denna metod?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Blev extremt intresserad av detta faktiskt, verkar ju inte sÄ komplicerat att bygga heller. Vad sÀger ni, fÄr man nÄgot önskvÀrt resultat via denna metod?

Även om du misslyckas totalt sĂ„ skulle resultatet fortfarande bli enormt mycket bĂ€ttre Ă€n ett litet bĂ„s med tunna (= vĂ€rdelöst) porösa absorbenter pĂ„ vĂ€ggarna.

Man kan ju förstĂ„ varför vissa blir frustrerade i jakten pĂ„ “bra ljud”. Efter att ha inhandlat dyra mickar, preamps och ADs sĂ„ gör de Ă€ntligen nĂ„got Ă„t akustiken och beslutar sig dĂ„ för att bygga ... ett “sĂ„ngbĂ„s”. Stackare!

Observera att en bÄs inte nödvÀndigtvis mÄste vara dÄligt om byggt rÀtt, d v s dÀmpat Àven i det lÀgre registret (som de tyvÀrr sÀllan Àr).

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Även om du misslyckas totalt sĂ„ skulle resultatet fortfarande bli enormt mycket bĂ€ttre Ă€n ett litet bĂ„s med tunna (= vĂ€rdelöst) porösa absorbenter pĂ„ vĂ€ggarna.

Man kan ju förstĂ„ varför vissa blir frustrerade i jakten pĂ„ “bra ljud”. Efter att ha inhandlat dyra mickar, preamps och ADs sĂ„ gör de Ă€ntligen nĂ„got Ă„t akustiken och beslutar sig dĂ„ för att bygga ... ett “sĂ„ngbĂ„s”. Stackare!

Observera att en bÄs inte nödvÀndigtvis mÄste vara dÄligt om byggt rÀtt, d v s dÀmpat Àven i det lÀgre registret (som de tyvÀrr sÀllan Àr).

Jag hÄller med, har inte heller tÀnkt att bygga ett bÄs dÄ jag vet att det inte lÄter nÄgot vidare. DÀrav var idéen om att bygga absorbentskÀrmar betydligt mer lockande för min del. Hur höga och breda bör de vara?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Beror pĂ„ i vilken sammanhang, och syfte. Om sĂ„nghörn, sĂ„ kan 2-3 st 1mÂČ paneler göra stor skillnad (men se till att inte göra dem för tunna, absolut minst 70 mm, gĂ€rna 120+ mm tjocka, gĂ€rna med luftspalt).

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Beror pĂ„ i vilken sammanhang, och syfte. Om sĂ„nghörn, sĂ„ kan 2-3 st 1mÂČ paneler göra stor skillnad (men se till att inte göra dem för tunna, absolut minst 70 mm, gĂ€rna 120+ mm tjocka, gĂ€rna med luftspalt).

Det lÄter vettigt. Vad tycker du om att bygga i olika tjocklekar likt exemplet pÄ bilden?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det lÄter vettigt. Vad tycker du om att bygga i olika tjocklekar likt exemplet pÄ bilden?

I detta fall Ă€r svaret lite komplierat pĂ„ alla material Ă€ven reflekterar ljud, Ă€ven mineralull, sĂ„ om man bara ser till vad som vore bĂ€st sett till panelen i sig sĂ„ vore en tom ram det bĂ€sta dĂ„ allt ljud ”absorberas”, d v s passerar, och inget reflekteras med detta vore opraktiskt dĂ„ detta inte tillför nĂ„got i denna situation (enl. bilden, inte för sĂ„nghörn m a o). Man fĂ„r helt enkelt göra en avvĂ€gning vilket register man kan tillĂ„ta reflektion av. BĂ€st Ă€r givetvis det lĂ€gre dĂ„ dessa vĂ„glĂ€ngder kommer att vara lĂ„nga i relation till panelerna och dĂ€rför inte reflekteras sĂ„ mycket dĂ„ de inte kommer att ”se” denna panel p g a diffraktion. Jag skulle bygga liknande paneler för detta Ă€ndamĂ„l med 95-120 mm tjock ull med ett lĂ„gt flödesmotstĂ„nd, under ca. 6 kPa*s/mÂČ.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ska sÄngen spelas in samtidigt som andra instrument spelas in i samma rum?

Iden med flyttbara paneler Àr mycket bra.

Men fÄr jag lov att vÀnda helt pÄ steken och föreslÄ diffusering istÀllet för absorbering!

Ett antal Wing/Vinge paneler frÄn SvanÄ miljöteknik skulle förmodligen ge sÄngen rejÀlt med

mer space, klang, luft, you name it! JÀmfört med klangdödare/Absorbenter.

Vinge.jpg

De tidiga reflexerna Àr mycket viktiga att ta hand om pÄ bÀsta sÀtt.

Att döda dem förÀndrar mycket av röstens karaktÀr.

Matts Odemalm pÄ SvanÄ Miljöteknink har jobbat med akustik i 30 Är och samarbetat med de största.

HÀr Àr ett av hans senaste skapelser:

Marten Design Level 3. Den intresserade kan göra ett besök i Göteborg.

martenlevel3-2.jpg

Det finns ett mindre rum i Stockholm ocksÄ hos Audio Concept pÄ kungsholmen.

Bara att titta in. Butiken Àr öppen 10-18.

Jag har hört inspelningar frÄn rummet i Göteborg. Det lÄter sanslöst bra.

Inte en absorbent sÄ lÄngt ögat kan nÄ. Fast det Àr inte helt sant.

Absorberingen sker bakom diffusorerna enligt Heimholtzprincipen.

Rummen Àr helt frekvenslinjÀra.

Kopierar in lite info frÄn the world wide web:

De tidiga reflexerna

NÀstan alla ljudkÀllor lÄter olika i olika riktningar. Det medför att nÀrliggande, reflekterande begrÀnsningsytor kommer att ge instrument och röster specifika, karaktÀrsgivande tillskott frÄn olika riktningar. Dessa tidiga reflexer utgör en del av de förutsÀttningar musikinstrumenten har konstruerats och utvecklats för att anvÀndas med, och som instrumenten behöver för att komma till sin rÀtt. Till och med grottmÀnniskorna hade akustiska förutsÀttningar i form av tidiga reflexer i sin miljö!

De tidiga reflexerna kommer vanligen (och förhoppningsvis) sÄ kort tid efter direktljudet att vi uppfattar dem som en del av detsamma. De bidrar dÀrmed i hög grad till vÄr bild av hur instrument och övriga ljudkÀllor lÄter. I ett vidare perspektiv kan de tidiga reflexerna dÀrmed betraktas som ett slags förlÀngning av musikinstrumentet varför de utgör en sjÀlvklar och nödvÀndig del av instrumentets sound.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

I ett litet rum Ă€r det oftast bĂ€ttre att absorbera Ă€n att diffusera. Man bör komma utanför Haas-zonen om man ska köra med diffusion istĂ€llet - och det Ă€r dĂ„ minst 20ms returtid för reflektionerna, vilket motsvarar ett avstĂ„nd pĂ„ ca 3.5m. Har man kortare till sina vĂ€ggar (inte ovanligt i en hemstudio), sĂ„ bör man alltsĂ„ frĂ€mst absorbera istĂ€llet för att diffusera, men annars kan det vara en bra idĂ© att övervĂ€ga diffusion. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...