Jump to content
Annons

Vocal recording room, Söker Austik material


andythien

Recommended Posts

Hej allihopa 😆

Det är så att jag ska bygga upp en liten inspelning rum som är större än 1 kvadrat meter, för vocal inspelning.

Jag söker nu olika Akustikmaterial för att dämpa omkring rummet.

Vad kan ni rekommandera mig för pris och olika hemsidor?

Ett plus är om det ligger i Malmö kan man köra dit och tar en titt också, Men inte nödvändigt. Går lika bra att beställa genom nätet om det finns något billigt och bra.

Har provat att googla mig fram och hittar bara 2 sidor som är thorman.de nånting sånt och billebro.se

Skulle vara tacksam om man kan får lite mer råd om olika stället och priser.

Tack i förhand

Redigerat av andythien
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

du behöver inte köpa akustikmaterial för att dämpa ett Vokalbås..... allt du behöver finns hos bygghandeln. MEN menar du att utrymmet är 1 kvm ?? ....då spelar du knappast nån roll vad du stoppar in för dämpning, det kommer aldrig låta bra.

Jag har en ljudsluss mellan kontrollrum och studio som jag ibland av bekvämliga skäl använder som vokalbås. Den är ca 2x1,5m (3kvm) med oregelbunden form på väggarna. Mindre än så är nog högst olämpligt att bygga.

Annars har JAM i Malmö nån billig skumdämpning. Jag har dock aldrig använt mig av sådan och flera akustikexperter här på forumet dömmer ut den.

M

Link to comment
Dela på andra sajter

du behöver inte köpa akustikmaterial för att dämpa ett Vokalbås..... allt du behöver finns hos bygghandeln. MEN menar du att utrymmet är 1 kvm ?? ....då spelar du knappast nån roll vad du stoppar in för dämpning, det kommer aldrig låta bra.

Jag har en ljudsluss mellan kontrollrum och studio som jag ibland av bekvämliga skäl använder som vokalbås. Den är ca 2x1,5m (3kvm) med oregelbunden form på väggarna. Mindre än så är nog högst olämpligt att bygga.

Annars har JAM i Malmö nån billig skumdämpning. Jag har dock aldrig använt mig av sådan och flera akustikexperter här på forumet dömmer ut den.

M

Tack för ditt snabba svar. Det är lite mer än 1 kvadrat meter vokalbås. Hade tänkt mig att bygga runt vokalbås en träplanka sen stenull (tjocklek ca 5-8cm) och därefter en trä planka.

Sen därefter tänker jag köra goldenage_fz80.png

GoldenAge Acoustics: FoamZorb Panel 80

Denna panel har måtten 300*600mm och höjden är 80mm (ger kraftigare dämpning än 50mm-panelen). En kartong innehåller 12st paneler och de säljs enbart i hela kartonger (2.16m2 i varje kartong).

1750:-

låter det bra ? eller ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Audiorent/Coffa: Det skulle nog vara intressant för forumläsarna att läsa om varför det inte skulle låta bra i ett så litet vokalbås.

/ Martin

Har testat inspelning av sång i ett sådant bås i ungefär den storleken, kanske var det tom lite större.

Första gången jag testade var det ingen akustikbehandling alls, rena väggar av spånskiva eller liknande material.

Det lät inte kul alls, för att uttrycka mig milt.

Nästa gång var det 5cm tjocka akustikplattor liknande ecophone takplattor.

Okey det hemska lådljudet från första testet var borta, så det lät förvisso bättre än helt obehandlat.

Men det var inget liv i sången som spelades in där, svårt att beskriva i ord.

Fast värst tyckte jag personligen det var att klämma in sig där och lägga sång, kändes klaustrofobiskt och instängt.

Använde det ett fåtal gånger för att lägga sång vid inspelning av ett helt band live.

Sången lades i dessa fall om för den hängde inte ihop med resten av musiken pga sitt i brist på bättre förklaring "döda" sound.

Kanske det funkar bättre till elektronisk musik, rap etc. Men till pop/rock lät det inte kul.

I min nuvarande studio gjorde vi ett litet rum till sånginspelning ca 2x3 meter, det har till dax dato förblivit oanvänt till sång.

Har spelat in lite förstärkare där vid ett par tillfällen, men all sång har lagts i kontrollrummet alt större liverum.

Själv lägger jag helst sång i kontrollrummet, snabbare att lyssna om det blev bra och lättare att kommunicera med den som är bakom spakarna.

Men behövs båset för att förhindra störande ljud utifrån, buller från trafik etc kan det kanske fylla sin funktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir jag verligen skeptisk nu om jag ska fortsätta bygga det eller inte.

Jag som var hypad över att man kunde nå en bättre inspelnings miljö för vocal.

Trodde att inne i den båsen, kunde man får en riktigt fint dämpad ljud och får en rent o klart vocal inspelning

Har ni några andra tips `?

Link to comment
Dela på andra sajter

skit i båset och bygg absorbenter. en fördel är om man bom är på stativ(med ben) så man kan flytta dom en bit ut i rummet. bygg dom i olika tjocklek 95mm och 195mm.

stenull eller glasull på ca 30kg/m3.

exempel, absorbenter och matta på golvet:

post-19551-0-11463800-1298854155_thumb.png

anledningen till att sångbås låter skit är för att dom inte är helt döda i akustiken.

resonans frekänserna(sående vågor) i ett bås t.ex. 1.5 x 1.5 x 2m går fun 140hz ända upp i mitten av mellanregistret.

felet folk gör att att klä det med funnt absorberingsmaterial.

tunna absorbenter(tex 45mm skumabsorbent)har effct ner till ca 500hz. så allt där under blir väldigt mycket tydligare äfter som det övriga(högfreväns)har kortare äfterklang.

runt 200-300hz är de frekänser som brukar beskrivas som burkiga med andra ord så låter altså inge bra.

om man ändå vill bygga ett sångbås så lär det va minst 3x2.5m(längd, bredd) och man lär stämma bort alla fula frekänser med resonatorer.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

skit i båset och bygg absorbenter. en fördel är om man bom är på stativ(med ben) så man kan flytta dom en bit ut i rummet. bygg dom i olika tjocklek 95mm och 195mm.

stenull eller glasull på ca 30kg/m3.

exempel, absorbenter och matta på golvet:

post-19551-0-11463800-1298854155_thumb.png

anledningen till att sångbås låter skit är för att dom inte är helt döda i akustiken.

resonans frekänserna(sående vågor) i ett bås t.ex. 1.5 x 1.5 x 2m går fun 140hz ända upp i mitten av mellanregistret.

felet folk gör att att klä det med funnt absorberingsmaterial.

tunna absorbenter(tex 45mm skumabsorbent)har effct ner till ca 500hz. så allt där under blir väldigt mycket tydligare äfter som det övriga(högfreväns)har kortare äfterklang.

runt 200-300hz är de frekänser som brukar beskrivas som burkiga med andra ord så låter altså inge bra.

om man ändå vill bygga ett sångbås så lär det va minst 3x2.5m(längd, bredd) och man lär stämma bort alla fula frekänser med resonatorer.

Denna ide var verkligen bra 🙂 Håller på att tänka ut lite. Vad händer med taket ? Ska man inte ha nån sorts absorbent i taket också ?

Golvet kan man ha en matta som du säger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter också som en bra ide 🙂

Ska man köpa reflexion o sånt till mikrofon eller så bygger man typ som adrumdrum inlägg med massa absorbenter.

Sätt upp absorbenter i ett hörn som beskrivet i artikeln. Enklare kan det knappast bli. 🙂

Det andra alternativet måste du ju ha någon sorts stativ till, så det blir mycket jobbigare.

Mikrofonskärm kan du överväga om du upplever att det behövs ytterligare lite dämpning med sånghörnet, men det troligaste är det det inte behövs.

Link to comment
Dela på andra sajter

skit i båset och bygg absorbenter. en fördel är om man bom är på stativ(med ben) så man kan flytta dom en bit ut i rummet. bygg dom i olika tjocklek 95mm och 195mm.

stenull eller glasull på ca 30kg/m3.

exempel, absorbenter och matta på golvet:

post-19551-0-11463800-1298854155_thumb.png

anledningen till att sångbås låter skit är för att dom inte är helt döda i akustiken.

resonans frekänserna(sående vågor) i ett bås t.ex. 1.5 x 1.5 x 2m går fun 140hz ända upp i mitten av mellanregistret.

felet folk gör att att klä det med funnt absorberingsmaterial.

tunna absorbenter(tex 45mm skumabsorbent)har effct ner till ca 500hz. så allt där under blir väldigt mycket tydligare äfter som det övriga(högfreväns)har kortare äfterklang.

runt 200-300hz är de frekänser som brukar beskrivas som burkiga med andra ord så låter altså inge bra.

om man ändå vill bygga ett sångbås så lär det va minst 3x2.5m(längd, bredd) och man lär stämma bort alla fula frekänser med resonatorer.

Blev extremt intresserad av detta faktiskt, verkar ju inte så komplicerat att bygga heller. Vad säger ni, får man något önskvärt resultat via denna metod?

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev extremt intresserad av detta faktiskt, verkar ju inte så komplicerat att bygga heller. Vad säger ni, får man något önskvärt resultat via denna metod?

Även om du misslyckas totalt så skulle resultatet fortfarande bli enormt mycket bättre än ett litet bås med tunna (= värdelöst) porösa absorbenter på väggarna.

Man kan ju förstå varför vissa blir frustrerade i jakten på “bra ljud”. Efter att ha inhandlat dyra mickar, preamps och ADs så gör de äntligen något åt akustiken och beslutar sig då för att bygga ... ett “sångbås”. Stackare!

Observera att en bås inte nödvändigtvis måste vara dåligt om byggt rätt, d v s dämpat även i det lägre registret (som de tyvärr sällan är).

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om du misslyckas totalt så skulle resultatet fortfarande bli enormt mycket bättre än ett litet bås med tunna (= värdelöst) porösa absorbenter på väggarna.

Man kan ju förstå varför vissa blir frustrerade i jakten på “bra ljud”. Efter att ha inhandlat dyra mickar, preamps och ADs så gör de äntligen något åt akustiken och beslutar sig då för att bygga ... ett “sångbås”. Stackare!

Observera att en bås inte nödvändigtvis måste vara dåligt om byggt rätt, d v s dämpat även i det lägre registret (som de tyvärr sällan är).

Jag håller med, har inte heller tänkt att bygga ett bås då jag vet att det inte låter något vidare. Därav var idéen om att bygga absorbentskärmar betydligt mer lockande för min del. Hur höga och breda bör de vara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på i vilken sammanhang, och syfte. Om sånghörn, så kan 2-3 st 1m² paneler göra stor skillnad (men se till att inte göra dem för tunna, absolut minst 70 mm, gärna 120+ mm tjocka, gärna med luftspalt).

Det låter vettigt. Vad tycker du om att bygga i olika tjocklekar likt exemplet på bilden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter vettigt. Vad tycker du om att bygga i olika tjocklekar likt exemplet på bilden?

I detta fall är svaret lite komplierat på alla material även reflekterar ljud, även mineralull, så om man bara ser till vad som vore bäst sett till panelen i sig så vore en tom ram det bästa då allt ljud ”absorberas”, d v s passerar, och inget reflekteras med detta vore opraktiskt då detta inte tillför något i denna situation (enl. bilden, inte för sånghörn m a o). Man får helt enkelt göra en avvägning vilket register man kan tillåta reflektion av. Bäst är givetvis det lägre då dessa våglängder kommer att vara långa i relation till panelerna och därför inte reflekteras så mycket då de inte kommer att ”se” denna panel p g a diffraktion. Jag skulle bygga liknande paneler för detta ändamål med 95-120 mm tjock ull med ett lågt flödesmotstånd, under ca. 6 kPa*s/m².

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska sången spelas in samtidigt som andra instrument spelas in i samma rum?

Iden med flyttbara paneler är mycket bra.

Men får jag lov att vända helt på steken och föreslå diffusering istället för absorbering!

Ett antal Wing/Vinge paneler från Svanå miljöteknik skulle förmodligen ge sången rejält med

mer space, klang, luft, you name it! Jämfört med klangdödare/Absorbenter.

Vinge.jpg

De tidiga reflexerna är mycket viktiga att ta hand om på bästa sätt.

Att döda dem förändrar mycket av röstens karaktär.

Matts Odemalm på Svanå Miljöteknink har jobbat med akustik i 30 år och samarbetat med de största.

Här är ett av hans senaste skapelser:

Marten Design Level 3. Den intresserade kan göra ett besök i Göteborg.

martenlevel3-2.jpg

Det finns ett mindre rum i Stockholm också hos Audio Concept på kungsholmen.

Bara att titta in. Butiken är öppen 10-18.

Jag har hört inspelningar från rummet i Göteborg. Det låter sanslöst bra.

Inte en absorbent så långt ögat kan nå. Fast det är inte helt sant.

Absorberingen sker bakom diffusorerna enligt Heimholtzprincipen.

Rummen är helt frekvenslinjära.

Kopierar in lite info från the world wide web:

De tidiga reflexerna

Nästan alla ljudkällor låter olika i olika riktningar. Det medför att närliggande, reflekterande begränsningsytor kommer att ge instrument och röster specifika, karaktärsgivande tillskott från olika riktningar. Dessa tidiga reflexer utgör en del av de förutsättningar musikinstrumenten har konstruerats och utvecklats för att användas med, och som instrumenten behöver för att komma till sin rätt. Till och med grottmänniskorna hade akustiska förutsättningar i form av tidiga reflexer i sin miljö!

De tidiga reflexerna kommer vanligen (och förhoppningsvis) så kort tid efter direktljudet att vi uppfattar dem som en del av detsamma. De bidrar därmed i hög grad till vår bild av hur instrument och övriga ljudkällor låter. I ett vidare perspektiv kan de tidiga reflexerna därmed betraktas som ett slags förlängning av musikinstrumentet varför de utgör en självklar och nödvändig del av instrumentets sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

I ett litet rum är det oftast bättre att absorbera än att diffusera. Man bör komma utanför Haas-zonen om man ska köra med diffusion istället - och det är då minst 20ms returtid för reflektionerna, vilket motsvarar ett avstånd på ca 3.5m. Har man kortare till sina väggar (inte ovanligt i en hemstudio), så bör man alltså främst absorbera istället för att diffusera, men annars kan det vara en bra idé att överväga diffusion. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...