Egardt Postat 17 februari 2011 Postat 17 februari 2011 Hej! Det har ju förklarats flera gÄnger pÄ detta forum: passiva monitorer krÀver en förstÀrkare för att man ska fÄ nÄgot ljud i dom, medan aktiva har förstÀrkaren inbyggd. Nu till min frÄga: kan man koppla in en förstÀrkare till ett par aktiva monitorer?
Umemagnus Postat 17 februari 2011 Postat 17 februari 2011 klart man kan det, men frÄgan Àr vÀl vitsen med det, samt, om signalen blir för stark? Om man pajjar nÄt? ..men man KAN...
Gilbert Postat 17 februari 2011 Postat 17 februari 2011 Nu till min frĂ„ga: kan man koppla in en förstĂ€rkare till ett par aktiva monitorer? Lika bra som att köra egg i mikron. Det gĂ„r men rekommenderas inte! đ
jac Postat 17 februari 2011 Postat 17 februari 2011 Lika bra som att köra egg i mikron. Det gĂ„r men rekommenderas inte! đ tycker att det helt klart lĂ„ter som nĂ„gonting vĂ€rt att prova đ sen funderar jag ocksĂ„ lite pĂ„ varför man vill göra det? 2
trombonisten Postat 17 februari 2011 Postat 17 februari 2011 Det krÀvs lite anpassning av signalnivÄer. Ganska enkelt att fixa med nÄgra motstÄnd. Line in pÄ en aktiv högtalare Àr sÄdÀr 1 Volt ( och nu gör jag det extremt förenklat ) Ut frÄn en effektförstÀrkare lan vara sÄdÀr 20 Volt eller uppÄt. Du behöver alltsÄ minska till en 20-e del eller sÄ. Enkelt med tvÄ motstÄnd, som exempel 1kohm och sÄdÀr 20k. Gunnar
Claes Holmerup Postat 17 februari 2011 Postat 17 februari 2011 Visst - enkelt att lösa, men det Ă€r ju lagom kul att dĂ€mpa signalen till en nivĂ„ som ingĂ„ngarna kan hantera - bara för att sedan förstĂ€rka upp till den höga nivĂ„n igen direkt efter. Niagarafallet fĂ„r man pĂ„ köpet... đ Sedan kan man kanske tillĂ€gga att det finns olika typer av aktiva monitorer - nĂ„got som inte syns pĂ„ de svenska benĂ€mningarna, men Ă€r tydligare pĂ„ utrikiska: Powered: Slutsteg inbyggt, men passiv delning till högtalarelementen - alltsĂ„ i princip att man har flyttat in det externa slutsteget i lĂ„dan (exempelvis datorhögtalare, men ocksĂ„ i vissa scenmonitorer och ganska sĂ€llsynt i studiomonitorer, men det kan förekomma). Active: Aktiv delning och separata slutsteg till de olika elementen (vanligaste varianten bland aktiva studiomonitorer).
Gilbert Postat 17 februari 2011 Postat 17 februari 2011 Powered: Slutsteg inbyggt, men passiv delning till högtalarelementen - alltsĂ„ i princip att man har flyttat in det externa slutsteget i lĂ„dan (exempelvis datorhögtalare, men ocksĂ„ i vissa scenmonitorer och ganska sĂ€llsynt i studiomonitorer, men det kan förekomma). Active: Aktiv delning och separata slutsteg till de olika elementen (vanligaste varianten bland aktiva studiomonitorer). Ăr du helt hundra pĂ„ det ... https://www.studio.se/index.php?showtopic=74288 đ
stratsvante Postat 18 februari 2011 Postat 18 februari 2011 det gÄr ocksÄ att stoppa en spik i vÀggutaget, det gör jÀvligt ont Àr onödigt som fan men det gÄr. Varför om jag fÄr frÄga? finns absolut inget att vinna pÄ det mer Àn i vÀrsta fall lite rökutveckling och kanske ett par fotpallar?
Egardt Postat 18 februari 2011 TrÄdstartare Postat 18 februari 2011 MÄnga frÄgar om varför. SÄhÀr Àr det. Jag har tidigare haft ett par "vanliga högtalare", kopplade till en förstÀrkare. In i förstÀrkare har jag CD, vinylspelare, kassett och datorns ljudutgÄng. Jag har anvÀnt dom till att lyssna pÄ allt möjligt med andra ord. Nu har jag avancerat och skaffat ett par monitorer, frÀmst sÄklart till musikproduktion, men jag tÀnkte anvÀnda dom till att lyssna pÄ CD, vinyl o.s.v. ocksÄ. Finns det verkligen inget sÀtt att koppla in monitorerna till förstÀrkaren utan att monitorerna tar skada? Om jag har förstÀrkarens volym pÄ 0 och monitorernas volym pÄ 0 och sedan höjer försiktigt borde vÀl inte signalen bli sÄ stark att nÄgot gÄr sönder? Finns det nÄgon annan pryl (typ som en förstÀrkare, fast utan att den förstÀrker signalen) som "samlar" CD, vinyl o.s.v. som man sedan kan koppla till monitorerna?
Railind (oregistrerad) Postat 18 februari 2011 Postat 18 februari 2011 Finns det nÄgon annan pryl (typ som en förstÀrkare, fast utan att den förstÀrker signalen) som "samlar" CD, vinyl o.s.v. som man sedan kan koppla till monitorerna? FörförstÀrkare eller en mixer som Àr en typ av förförstÀrkare. Eller sÄ tar du och kopplar monitorerna till tape out pÄ din förstÀrkare men dÄ fungerar inte tonkontroller balans och volym pÄ din förstÀrkare vilket du antagligen ÀndÄ inte behöver anvÀnda.
Egardt Postat 18 februari 2011 TrÄdstartare Postat 18 februari 2011 FörförstÀrkare eller en mixer som Àr en typ av förförstÀrkare. Eller sÄ tar du och kopplar monitorerna till tape out pÄ din förstÀrkare men dÄ fungerar inte tonkontroller balans och volym pÄ din förstÀrkare vilket du antagligen ÀndÄ inte behöver anvÀnda. Tack för ditt svar. Har tittat runt lite pÄ förförstÀrkare, men de verkar bara ha en eller tvÄ ingÄngar. Finns det nÄgon förförstÀrkare som har 5 ingÄngar? Min förstÀrkare (egentligen en receiver) har följande utgÄngar:  Vad jag skulle kalla "vanliga högtalarutgÄngar", sÄnna som finns till höger pÄ den hÀr bilden: Pre out - monitor out (en RCA-kontakt) Tape 1 rec (RCA) Tape 2 rec (RCA) AV 1 out (RCA) Kan man alltsÄ anvÀnda nÄgon av dessa (RCA-kontakterna) utan att förstöra monitorerna?
janglesoul Postat 18 februari 2011 Postat 18 februari 2011 Ja, dra frÄn Tape Out till monitorerna. 1
Railind (oregistrerad) Postat 18 februari 2011 Postat 18 februari 2011 Tack för ditt svar. Har tittat runt lite pÄ förförstÀrkare, men de verkar bara ha en eller tvÄ ingÄngar. Finns det nÄgon förförstÀrkare som har 5 ingÄngar? Finns ganska mÄnga som har det. Kolla in beggade. Finns Àven en del förstÀrkare som har separerbar förförstÀrkarutgÄng. T.ex. NAD 3020.
oioioi Postat 18 februari 2011 Postat 18 februari 2011 Notera att tape-out ger full signal. AlltsÄ mÄste du se till att du nÄgon annanstans i kedjan kan justera volymen.
Railind (oregistrerad) Postat 18 februari 2011 Postat 18 februari 2011 Visst - enkelt att lösa, men det Ă€r ju lagom kul att dĂ€mpa signalen till en nivĂ„ som ingĂ„ngarna kan hantera - bara för att sedan förstĂ€rka upp till den höga nivĂ„n igen direkt efter. Niagarafallet fĂ„r man pĂ„ köpet... đ Inte nödvĂ€ndigtvis.
oioioi Postat 18 februari 2011 Postat 18 februari 2011 LÄt nu bli att komma med inlÀgg som inte hjÀlper Egardt!
Egardt Postat 18 februari 2011 TrÄdstartare Postat 18 februari 2011 Ja, dra frÄn Tape Out till monitorerna. Just Tape Out finns inte, dock "Tape Rec"..men det Àr kanske samma sak? PÄ framsidan av förstÀrkaren har jag ett hörlursuttag ocksÄ (tele, 6,3 mm), finns det nÄgon poÀng med att anvÀnda den utgÄngen i stÀllet?
Egardt Postat 18 februari 2011 TrÄdstartare Postat 18 februari 2011 Notera att tape-out ger full signal. AlltsÄ mÄste du se till att du nÄgon annanstans i kedjan kan justera volymen. Det finns en volym-stÀllare pÄ baksidan av monitorerna. Det funkar vÀl?
Egardt Postat 18 februari 2011 TrĂ„dstartare Postat 18 februari 2011 LĂ„t nu bli att komma med inlĂ€gg som inte hjĂ€lper Egardt! Tack ska du ha! SĂ„ slapp jag sĂ€ga det sjĂ€lv.. đ
oioioi Postat 18 februari 2011 Postat 18 februari 2011 Just Tape Out finns inte, dock "Tape Rec"..men det Àr kanske samma sak? PÄ framsidan av förstÀrkaren har jag ett hörlursuttag ocksÄ (tele, 6,3 mm), finns det nÄgon poÀng med att anvÀnda den utgÄngen i stÀllet? Tape-out och tape-rec Àr samma sak. HörlursutgÄngen skulle nog kanske om du Àr lite försiktig, och dÄ fÄr du en volymkontroll pÄ köpet! (VÀnta in svar frÄn t.ex. Claes eller kolla sjÀlv upp nivÄer.)
oioioi Postat 18 februari 2011 Postat 18 februari 2011 Det finns en volym-stÀllare pÄ baksidan av monitorerna. Det funkar vÀl? Fast du vill ju inte behöva klÀnga in bakom de bÄda monitorerna varje gÄng du ska justera volymen.
Railind (oregistrerad) Postat 18 februari 2011 Postat 18 februari 2011 http://www.ljudia.se/billjud-s82121/tillbehor-s82123/ovrigt-c80489/zachry-htl-r-p333259/ Konverterar högtalarnivÄ till linjesignal utan att brusa.
Egardt Postat 18 februari 2011 TrÄdstartare Postat 18 februari 2011 Fast du vill ju inte behöva klÀnga in bakom de bÄda monitorerna varje gÄng du ska justera volymen. Njae...dÀr har du en poÀng. Men en sÄn hÀr borde vÀl kirra biffen?
Frekvensspektrumanalysator Postat 18 februari 2011 Postat 18 februari 2011 (redigerat) sÀtt kassettdÀcket i rec-lÀge, skicka tape out frÄn kassettdÀcket till högtalarna, och vips sÄ har du en volymkontroll. Redigerat 18 februari 2011 av Frekvensspektrumanalysator
oioioi Postat 18 februari 2011 Postat 18 februari 2011 Clas Olson-prylen borde iofs fungera, men... Om du ska anvÀnda dig av hörlursutgÄngen sÄ behövs den ju inte, dÄ anvÀnder du volymratten pÄ förstÀrkaren. Ska du anvÀnda tape out sÄ behövs det en volymkontroll, fast den du lÀnkar till passar inte med kontakterna, det krÀvs en massa adaptrar pÄ bÄda sidorna. Prylen frÄn Ljudia krÀver 12 volts-anslutning (dÄ den Àr gjord för bilstereo). Tipset om "sÀtt kassettdÀcket i rec-lÀge, skicka tape out frÄn kassettdÀcket till högtalarna" kan fungera beroende pÄ ifall du har kassettdÀck som dessutom har nöjlighet att kontrollera volymen.
trombonisten Postat 18 februari 2011 Postat 18 februari 2011 (redigerat) Jag Ă„terupprepar mitt förslag att löda motstĂ„nd i en specialkabel. Jag körde sĂ„ i flera Ă„r mellan en hemmabio och ett par Genelec S30. Utan hörbart brus. Gör ett försök till ritning: anslutn....röd.+---[motstĂ„nd 20kOhm]--+-----------+.pinne.2..XLR..... högtalare.............................!.............................. .............................[motstĂ„nd 1kOhm]........................ ......................................!.............................. ........svart..+----[motstĂ„nd 10kOhm]-+-----------+ pinne 3.......... ..................................................................... .......................skĂ€rm i kabel - - - - - - + pinne 1......... Men du skrev att det fanns en utgĂ„ng som hette * Pre out - monitor out (en RCA-kontakt) det lĂ„ter som det skulle vara det du letar efter. Finns det en för varje kanal sĂ„ Ă€r det dĂ€r du skall koppla in med en lĂ€mplig kabel. Det fungerar ocksĂ„ alldeles utmĂ€rkt med att anvĂ€nda hörlursuttaget. Ăven hĂ€r behöver du en specialkabel -- har monitorna en Tele-ingĂ„ng sĂ„ kan du köpa en sĂ„n kabel fĂ€rdig pĂ„ musikaffĂ€ren, anvĂ€nds i musikersammahang som insert-kabel. // Gunnar Redigerat 18 februari 2011 av trombonisten
Egardt Postat 18 februari 2011 TrĂ„dstartare Postat 18 februari 2011 Tack för alla kloka synpunkter och idĂ©er. Att löda fast ett mostĂ„nd i en kabel betraktar jag som överkurs, sĂ„ jag hoppar helst över det. Jag ska testa med hörlurssutgĂ„ngen. Ăr det sĂ€kert att det gĂ„r att anvĂ€nda den utan fara för monitorerna? Och, trombonisten, specialkabel? Visst Ă€r det en sĂ„n hĂ€r jag vill ha?
Demonproducenten Postat 18 februari 2011 Postat 18 februari 2011 Visst Àr det en sÄn hÀr jag vill ha? nej snarare en sÄn hÀr men varför inte testa monitor out om du nu hade det?
Piccazzo Postat 18 februari 2011 Postat 18 februari 2011 Finns det nÄgon annan pryl (typ som en förstÀrkare, fast utan att den förstÀrker signalen) som "samlar" CD, vinyl o.s.v. som man sedan kan koppla till monitorerna? Mackie Big-Knob , Samson C-Control , Preosonus Central Station , SPL Monitor Controllers bla.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.