Jump to content
Annons

Löjliga fel i Cubase?


tvåtakt

Recommended Posts

Är det bara jag eller är det massa jävla fel i Cubase hela tiden?

Jag gillar programmet eftersom det är det snabbaste jag använt... Gillar att man kan starta, stoppa, zooma in och ut bara genom att använda musen på tidslinjalen.

Men... Varför ändrar fönstrerna storlek helt random olika gånger man startar upp? Ena gången är dom "som jag vill ha" och sen nästa gång kan programmet ha ändrat själv.

Och jag har ju en Tascam US-1641 så jag förväntar mej ju att alla ingångar ska finnas tillgängliga varje jag startar ett nytt projekt. Och ja, dom finns där ibland. Men ibland måste jag lägga till dom själv för när man minst anar det är det bara en stereoingång.

Och när man går in på edit-knappen så ändrar fönster storlek? Alltså det är maximerat men helt plötsligt ändrar skiten storlek. Skitirriterande.

Och när man går in i tempo track-grejen så är det samma sak: Fönstrerna kan ha lite vilken storlek dom vill när man inte vill det.

VARFÖR VARFÖR VARFÖR

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det där med in- och utgångar: man kan göra en färdig "setup" (i Device Setup, VST Connections)

där du kan skriva egna namn till just ditt ljudkort, bra att ha när det inte kommer upp i ett projekt.

Då går man in där och bara väljer den färdiga "setupen" med ett par klick. Det går att göra en för ingångar

och en för utgångar. Man måste också spara den till en fil så att den ligger kvar i programmet.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Och när man går in på edit-knappen så ändrar fönster storlek? Alltså det är maximerat men helt plötsligt ändrar skiten storlek. Skitirriterande.

VARFÖR VARFÖR VARFÖR

Jobbigt det där. Ett litet knep som kan hjälpa halvdant är att inte maximera arrangeringsfönstret, utan istället dra ut storleken manuellt till samma storlek. Då ska det stanna på plats när du öppnar pluggar och dylikt.

Redigerat av Anjou
Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbigt det där. Ett litet knep som kan hjälpa halvdant är att inte maximera arrangeringsfönstret, utan istället dra ut storleken manuellt till samma storlek. Då ska det stanna på plats när du öppnar pluggar och dylikt.

Jo jag vet, brukar göra det. Men ändå... Hahaha.

Som tråden säger "löjliga fel" alltså inget som stör, bara något som gör att det tar kanske 3-4 sekunder längre att göra något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang. fönsterhantering är det ett problem jag haft sedan Cubase 3 och i samltiga versioner jag suttit med sedan dess ( inkl. Nuendo!) och är en av anledningarna varför jag numera dumpat Cubase!

Och om du kör 2st monitorer, så kommer fönstrena hoppa omkring ÄNNU mer!

Ang. ljudkortet, gör som Anne säger, skapa ett template och utgå ifrån det, alt. tryck F4 och lägg till Ut/In gångar för varje projekt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang. fönsterhantering är det ett problem jag haft sedan Cubase 3 och i samltiga versioner jag suttit med sedan dess ( inkl. Nuendo!) och är en av anledningarna varför jag numera dumpat Cubase!

Och om du kör 2st monitorer, så kommer fönstrena hoppa omkring ÄNNU mer!

Du gör uppenbarligen något fel då jag aldrig upplevt dessa problem och har alltid kört två skärmar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du gör uppenbarligen något fel då jag aldrig upplevt dessa problem och har alltid kört två skärmar.

Uppenbarligen så gör jag och samtliga övriga i bekantskapskretsen det med, inkl. alla studios jag varit i de senaste 10 åren, och INGEN har lyckats lösa problemet ännu!

Har faktiskt inte varit med om något annat program sedan 1983 som haft lika många eller fler GUI buggar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Har faktiskt inte varit med om något annat program sedan 1983 som haft lika många eller fler GUI buggar!

Logic. Proppfullt med små konstigheter i grafiken, kanske inte lika störande som när cubasefönsterna har ändrat storlek, men definitivt fler buggar i logic än i cubase enligt mina erfarenheter.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Logic. Proppfullt med små konstigheter i grafiken, kanske inte lika störande som när cubasefönsterna har ändrat storlek, men definitivt fler buggar i logic än i cubase enligt mina erfarenheter.

Dra den om rödluvan också! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppenbarligen så gör jag och samtliga övriga i bekantskapskretsen det med, inkl. alla studios jag varit i de senaste 10 åren, och INGEN har lyckats lösa problemet ännu!

Har faktiskt inte varit med om något annat program sedan 1983 som haft lika många eller fler GUI buggar!

Jag har upplevt att fönster byter storlek, men bara om man kör med maximerade fönster. Som någon skrev tidigare i tråden, dra ut arrangefönstret till den storlek du vill ha det istället för att maximera. Då slipper du det problemet.

Buggigare GUI finns. Audacity, Room EQ Wizard, senaste Wavelab för att nämna några exempel. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår heller inte problemet.

Mina fönster är precis som dom var när jag stängde ner cubase sista gången.

Tipset är att inte maximera själva "projekt" fönstret, utan dra ut det till kanterna istället 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Dra den om rödluvan också! 😆

Nä, jag skojar inte. Vet inte hur många gånger jag och polare suttit och gråtgarvat åt massa små löjliga gui-buggar. Tex de gånger logic ritar upp konstiga ljudevent som inte finns, som försvinner när man scrollar osv.. Eller den sköna grejen att om man försöker markera flera toner snabbt i logics midi-editor skiter logic vanligtvis i att markera alla toner, och hoppar gärna helt sonika över de toner det känner för! Eller som senast när jag jobbade med ett logicprojekt lade ljudet av då och då, men det gick iaf bra att jobba i ca fyra minuters perioder innan jag var tvungen att starta om logic igen för att höra något alls. Och när man gör en kanal record-enabled under uppspelning så hackar hela skiten till på samma sätt som när man vill starta en inspelning under uppspelning: man är alltså tvungen att trycka på rec innan play. Jaja. Nog om detta. Klart att de flesta daws har sina things men jag är så trött på alla tomtenissar som påstår att mac med logic är så himla problemfritt, för det är ren och skär bullshit. Dock inte min avsikt att dra igång största kriget 🙂 Min erfarenhet är såklart begränsad, precis som alla andras..

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Nä, jag skojar inte. Vet inte hur många gånger jag och polare suttit och gråtgarvat åt massa små löjliga gui-buggar. Tex de gånger logic ritar upp konstiga ljudevent som inte finns, som försvinner när man scrollar osv.. Eller den sköna grejen att om man försöker markera flera toner snabbt i logics midi-editor skiter logic vanligtvis i att markera alla toner, och hoppar gärna helt sonika över de toner det känner för! Eller som senast när jag jobbade med ett logicprojekt lade ljudet av då och då, men det gick iaf bra att jobba i ca fyra minuters perioder innan jag var tvungen att starta om logic igen för att höra något alls. Och när man gör en kanal record-enabled under uppspelning så hackar hela skiten till på samma sätt som när man vill starta en inspelning under uppspelning: man är alltså tvungen att trycka på rec innan play. Jaja. Nog om detta. Klart att de flesta daws har sina things men jag är så trött på alla tomtenissar som påstår att mac med logic är så himla problemfritt, för det är ren och skär bullshit. Dock inte min avsikt att dra igång största kriget 🙂 Min erfarenhet är såklart begränsad, precis som alla andras..

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det en "i-lands" bug, men icke desto mindre irriterande när det händer. Jag tror heller inte att det är något "SBS-Spöke" med tanke på hur många trådar i bara detta forum som handlar om Cubase fönsterhantering.

Till viss del går det att åtgärda som tidigare sagts genom att inte maximera, men jag upplever att det inte heller hjälper om man t.ex. flyttar projekt mellan olika datorer. Om man har importerat ett projekt skapat i en annan dator och öppnar t.ex. key-editor så kan det fönstret vara dubbelt så stort som skärmen och man får spendera en massa tid (nåja) på att passa in det i skärmen. Öppnar man sedan ett annat projekt som skapats i samma dator man för tillfället jobbar i har fönstren även i det projektet ändrats. Detta kanske inte är unikt för Cubase, - jag har ingen större erfarenhet av andra program

Så länge det inte växer ett pengaträd på bakgården är sådana här egenheter något man får svälja. Det handlar bara om en viss del av effektiviteten (som kan vara nog så viktig), men jag sväljer hellre ett sådant problem än någon annan mer kritisk, ljud-relaterad bug. På de flesta andra plan passar Cubase mig bra. Jag tycker mig, trots detta lilla irritationsmoment, ha hyfsad koll på arbetsflödet. Något jag inte skulle ha om jag skulle hålla på och byta program. Jag menar det är ändå relativt komplexa program vi pratar om och jag inbillar mig att varje program har en ganska flack inlärningskurva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller som senast när jag jobbade med ett logicprojekt lade ljudet av då och då, men det gick iaf bra att jobba i ca fyra minuters perioder innan jag var tvungen att starta om logic igen för att höra något alls.

Säker på att det var Logic och inte ljudkortet/drivisar eller tredjeparts-pluggar som orsakade det?

Och när man gör en kanal record-enabled under uppspelning så hackar hela skiten till på samma sätt som när man vill starta en inspelning under uppspelning: man är alltså tvungen att trycka på rec innan play.

Det går att ställa om i preferences.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag eller är det massa jävla fel i Cubase hela tiden?

Jag gillar programmet eftersom det är det snabbaste jag använt... Gillar att man kan starta, stoppa, zooma in och ut bara genom att använda musen på tidslinjalen.

Men... Varför ändrar fönstrerna storlek helt random olika gånger man startar upp? Ena gången är dom "som jag vill ha" och sen nästa gång kan programmet ha ändrat själv.

Och jag har ju en Tascam US-1641 så jag förväntar mej ju att alla ingångar ska finnas tillgängliga varje jag startar ett nytt projekt. Och ja, dom finns där ibland. Men ibland måste jag lägga till dom själv för när man minst anar det är det bara en stereoingång.

Och när man går in på edit-knappen så ändrar fönster storlek? Alltså det är maximerat men helt plötsligt ändrar skiten storlek. Skitirriterande.

Och när man går in i tempo track-grejen så är det samma sak: Fönstrerna kan ha lite vilken storlek dom vill när man inte vill det.

VARFÖR VARFÖR VARFÖR

Cubase sparar ju dina input-inställningar och fönsterstorlekar i projektet. Det betyder att du måste göra en "project template" som ser ut som du vill. När du sedan ska starta ett nytt projekt utgår du helt enkelt ifrån din template, och alla inställningar är precis som du vill ha det. Det är ingen bugg, utan ett medvetet val från Steinberg, då olika projekt kan vara patchade olika vad gäller ingångar/utgångar.

Du kan ju även låsa fönster/fönsterplaceringar, vilket du kan ha nytta av om du använder flera "workspaces". Då återgår workspacen du lämnar till skicket den var i innan du började pilla, när du växlar till ett annat workspace.

De andra två grejerna du nämner. Editknappen samt tempo track-fönstret. De kan mycket väl vara buggar. Fönsterhanteringen i Cubase är rätt så bristande och klumpig emellanåt.

Jag har upplevt att fönster byter storlek, men bara om man kör med maximerade fönster. Som någon skrev tidigare i tråden, dra ut arrangefönstret till den storlek du vill ha det istället för att maximera. Då slipper du det problemet.

Precis. Så löste jag också det. Jag vill ändå ha lite tomrum under sequencerfönstret för att få plats med prestandamätaren och transportpanelen.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen om att göra en egen template, den möjligheten borde man ju ha tänkt på själv förstås.

Min "pet peeve" vad gäller Cubase är annars positioneringen av cursorn i arrangefönstret när man återgår till senaste position efter att ha tryckt stopp 2 ggr. Varför ska den hamna längst åt höger för!? Om jag placerat mig nånstans i projektet så är jag antagligen intresserad av saker som händer från den punkten och framåt. Inte alls vad som hänt innan dess, vilket alltså upptar 80 % av vyn när man återgår. Och så fort man trycker Play igen så byts ju vyn omedelbart till det framförliggande.

Är det nån som har hittat nån workaround för detta? Enda sättet som jag hittat är ett mode där cursorn alltid ligger i mitten och arrangefönstret scrollar istället. Men det trivs jag mindre bra med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...