Jump to content
Annons

Systemkrav vid inspelning av 16 spår samtidigt?


BluesBoy

Recommended Posts

Hej,

Nu är det dags för en uppdatering av musikdatorn och jag undrar vad det minsta som krävs är för att kunna spela in 16 spår samtidigt?

I dagsläget har vi en gammal dator med SCSI-disk (hastighet vet jag inte, men datorn är minst 6-7 år gammal) och det går utan problem att spela in 10 spår samtidigt.

Klarar man sig med en Laptop där disken snurrar i 5400rpm? Beror det på processor/minne osv?

Räcker det med en Mac Mini (http://www.dustin.se/pd_5010462074.aspx) eller är den för "klen" för inspelning av 16 spår?

Som sagt, var ligger flaskhalsen i en musikdator?

(Vi kommer förmodligen att satsa på en Mackie Onyx 1640i, mixer med inbyggt ljudkort, om det kan underlätta era tankar funderingar.)

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns mycket tyckande om det här som inte bygger på erfarenhet.

16 spår ren inspelning på en 5400 disk är inget problem.

Skall du spela upp många spår med effekter och samtidigt spela in fler spår kan disken bli en flaskhals.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, tack för snabba svar. 🙂

Går det att säga ungefärliga min-krav på datorn för att kunna köra in 16 kanaler samtidigt?

Om det enligt dig trombonisten, inte är något problem med en 5400-disk, antar jag att en Mac Mini funkar bra?

Man vill ju inte ha precis så man klarar sig, men inte heller behöva lägga massa stålar på "proffsprylar". 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kör iofs Pc men min Pentium 133 MHz klarade 8 spår 1998 och sen hade vi en 200 MMX på jobbet c:a år 2000 och jag tror den klarade 16 spår och på den tiden borde det ha varit 5400 rpm diskar.

Och jag gjorde en insp i höstas på en i5 med 7200 rpm disk och 24 kanaler 24 bitar och cpu stod väl på 1-3% och diskmätaren gjorde inget utslag alls.

Redigerat av peterT
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...