Jump to content
Annons

Automatisk skriptad säkerhetskopiering


hackeman

Recommended Posts

// delad från denna tråd //

Det är därför man kör backup till en annan hårddisk (som inte sitter i maskinen normalt) med hjälp av DriveImage... 😉 

Jag kör "kors-backup" mellan burkarnas hårddiskar, dvs DATOR1 backar upp mot DATOR2 som backar upp mot DATOR3, osv osv...

Jag har gjort det så basic det bara går. Ett schedulerat jobb som körs varje natt på en av burkarna (domänservern i mitt fall) med ett konto som har access till C$ på alla andra burkar. Jobbet kör sedan en enkel .CMD-fil med en sån här sektion för respektive dator som ska backas upp:

:Backup_HACKE03

DATE/T&TIME/T

ECHO.

ECHO --- Backup från HACKE03 till STINA01

XCOPY "\\Hacke03\c$\Documents and Settings\Hacke\*.*" "\\stina01\c$\BACKUP\Hacke03\*.*" /D/S/E/V/C/F/R/K/O/Y

IF ERRORLEVEL 1 NET SEND /DOMAIN "X-Backup av HACKE03 avslutade med felkod - kolla \\HACKE01\Backup\xBackup.log!!" & GOTO End

NET SEND HACKE03 "God morgon! X-Backup av HACKE03 till STINA01 är färdig och felfri! :-)"

Simpelt men effektivt. 🙂 DATE-kommandot gör jag för att i loggen se när respektive del av backupen startade resp var färdig. NET SEND-kommandot gör broadcast till alla burkar på nätet när en backup falerat, eller till den backupade datorn/användaren när backupen gick smärtfritt.

Jag har alltså sett till att alla data av värde ligger någonstans under %userprofile% och sedan gjort "Application Data" foldern (och kanske någon till) "unhidden" så att de oxå backas upp. XCOPY gör ingen "spegling" mellan källa och destination, dvs om man raderar en fil lokalt så finns den fortfarande kvar på backup-disken. På gott och ont.

För att all output ska loggas i en fil är det viktigt att det schedulerade jobbet har syntaxen:

C:\WINNT\system32\CMD.EXE /C C:\DATA\Backup\xBackup.cmd >>C:\DATA\Backup\xBackup.log 2>&1

xBackup.cmd är alltså filen med Backup-kommandona i.

(hmm.... det här blev kanske lite OT... 😛)

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om man började handskas med datorer efter att dos gått ur tiden så kan det vara svårt att hänga med på sådant som hacke just beskrev.

Däremot skulle jag nog snarare vilja påstå att det är hacke som ligger efter i utvecklingen som använder sig av så uråldriga metoder för backup! 😛

(borde egentligen knipa käft eftersom jag kör en MYCKET primitivare variant med mappade nätverksenheter själv.... menmen, jag kommer sno idén med net send för bekräftelse av backup iaf.! 😉 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot skulle jag nog snarare vilja påstå att det är hacke som ligger efter i utvecklingen som använder sig av så uråldriga metoder för backup!  😛

Hehe... jo det kan man ju tycka (edit: om man inte förstår 😉)... men att köra script isft nån programvara var ett givet val för att kunna anpassa och styra som man själv vill, och VBScript hade krävt mer hackande och inte möjliggjort loggning på samma sätt.. därav CMD.

Man ska inte underskatta KISS-principen; Keep It Simple Stupid. 😄

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som om att jag ligger efter i utvecklingen när jag läser detta.  😆

Och här är en till. Det är totalt obegripligt vad de talar om. Som tur är är jag ganska bra på neurologi.

Jag fixar dina backup-rutiner om du fixar min benvärk jag haft sedan födseln...

Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot skulle jag nog snarare vilja påstå att det är hacke som ligger efter i utvecklingen som använder sig av så uråldriga metoder för backup!  😛

Hehe... jo det kan man ju tycka (edit: om man inte förstår 😉)... men att köra script isft nån programvara var ett givet val för att kunna anpassa och styra som man själv vill, och VBScript hade krävt mer hackande och inte möjliggjort loggning på samma sätt.. därav CMD.

Man ska inte underskatta KISS-principen; Keep It Simple Stupid. 😄

På mitt förra jobb så körde vi de dagliga inkrementella backupperna till disk via ett batchjobb typ som detta.

Mest pågrund av att nya dlt-bandare som behövdes kostade tokmycke i inköp samt att bandkostnaden är rejäl oxå. Disk däremot kostar en spottstyver i relation till detta.

Samt att jag känner en större kontroll över detta istället för Veritas tex.

Så HURRA för dos-skripten!!!

Ja, nu var detta ännu en off-topic på ämnet, sorry...

/H

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...