Jump to content
Annons

Finns det risker med YouTube, för min nya låt?


remote

Recommended Posts

Är YouTube en bra marknadsplats eller finns det risker? Avsäger man sig på något sätt sina rättigheter när man lägger upp sina alster med tillhörande video på YouTube?

Ska man tänka på något särskilt? T.ex skriva "copyright 2011" etc i videon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du är upphovsman - och det innebär att du alltid har de ideella rättigheterna kvar, oavsett var du lägger upp dina låtar.

Riskerna som finns, är i så fall att någon annan stjäl låten eller delar av den och presenterar den som sin, men den risken finns var du än lägger upp låten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Den nytta som man har med att marknadsföra sin musik väger över allting annat, anser jag. Något bättre ställe att nå ut med sin musik är svårt att tänka sig.

Jag brukar sätta ut ©-tecknet i mina videor, men enbart i upplysningssyfte, för det ändrar ingenting rent juridiskt. Din upphovsrätt påverkas inte på något sätt av det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den nytta som man har med att marknadsföra sin musik väger över allting annat, anser jag. Något bättre ställe att nå ut med sin musik är svårt att tänka sig.

Jag brukar sätta ut ©-tecknet i mina videor, men enbart i upplysningssyfte, för det ändrar ingenting rent juridiskt. Din upphovsrätt påverkas inte på något sätt av det.

I Sverige är det så, men är det likadant i USA? Videon bör väl falla under deras lagar?

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sverige är det så, men är det likadant i USA? Videon bör väl falla under deras lagar?

Det vågar jag inte uttala mig om, alla delstater har ju dessutom egna lagar så det är en aning rörigt. Men jag _tror_ att det är samma sak där. Att man namnger sig som copyrightinnehavare är ju en ren sakupplysning, det säger ju ingenting om huruvida det faktiskt stämmer. (Annars kunde man ju bli rättighetsinnehavare genom att sätta ut ett © på en låt som man definitivt inte äger rättigheterna till, och så fungerar det ju inte.)

Link to comment
Dela på andra sajter

(Annars kunde man ju bli rättighetsinnehavare genom att sätta ut ett © på en låt som man definitivt inte äger rättigheterna till, och så fungerar det ju inte.)

Om det nu inte är så att ingen släpper en låt utan att först sätta © 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...