Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Mors bjuder på en pop/punk dänga till kaffet :rolleyes:

Låtide' som jag tänkte jobba lite vida re med. Som jag fattar det går denna i G-dur 🤪

låter det ok eller bara not .....

Mors

Edit: jättebra å skicka med låten me:

Edited by madeinroad79
Annons
Posted

Jag skulle säga att verserna går i em och att refrängen går i G.

Det jag tycker är det mest intressanta är att du vågar bryta mot traditionella periodiseringar när du låter trummorna spela på i fyrtakt och gitarren och basen spela i någon sorts tretakt i versen tills det går jämt ut. I refrängerna händer det dock inte riktigt lika mycket och det blir inte riktigt lika spännande, men det kanske löser sig när du får sång på det.

Det är en grund att jobba vidare på men det behövs nog lite melodi och text för att det ska kunna bli en låt av det.

Posted

Ja jag tycker det blir en polyrytmik som är lite mer intressant. Ja å det är ju bara en väldigt enkel grund.

En fråga om vi går till versen som du säjer går i Em. Jag e ny på det här med musikteori och håller på att försöka förstå.

När jag startade låten tänkte jag använde mig av kvartgångar alltså köra:

I-V-II-VI-III-VII-IV-I å då tänkte ja, ok jag gör i G varför inte. Å då fick jag följden

G-D-A-E-B-F# -C-G hm nu e ja lite fundersam där det skall vara C spelar ja ju E på basen

men om jag byter ut E mot C går den i G då? Så måste det ju bli.

Hur visste du att den går i Em så lätt, förutom att du kanske hör det :-) de gör inte jag 😆 är det för att E spelas mest i rundan?

Posted

Det är ju fortfarande kvartgångar men kanske III-VII-IV-I-V-II-I-III.

Jag gjorde ingen större analys för att komma fram till att versen går i em, det kändes så bara, men om man nu ska göra en analys så här i efterhand skulle man kunna tänka sig att det är för att em-ackordet ligger ganska betonat. Det känns som om man är hemma där på något sett och efterföljande G-ackord känns mer som en upptakt till nästa runda än som tonika. G-dur och em är ju vad man brukar kalla för parallelltonarter och innehåller samma tonförråd, därför kan det ibland vara lite svårt att skilja dem åt. Om du skulle byta ut em mot C så skulle det luta mer mot G-dur, men jag tycker låten blir snyggare som du spelar den nu.

Posted (edited)

Ok då e jag med det att de är parallelltonarter och även fattat vad det är dvs två tonarter som innehåller exakt samma toner men den ena börjar på G och den andra på E : CHECK

men INTE detta :III-VII-IV-I-V-II-I-III. aha man kan börja vart man vill bara man följer samma mönster, nu kanske låtarna blir lite roligare att göra (läs inte bättre) he..he..he.

Men det känns som om det blir så invecklat på en gång. Jag kör med nåt som heter tonstickan å då tänker ja och då gör vi en låt och då tar ja den kolla lite hmmm..

Bestämmer att ja vill göra en låt i mixlydian i B det blir säkert cool 😄 å då tar ja ut tonerna B-C#-D#-E-F#-G#-A och sen kör ja bara på och ev byter tonart nån gång...

Kan ja göra så eller? Ja vet att ja kan göra hur som helst men ja vill ju att det skall låta inte helt konstigt...

Finns det ingen ENKEL bok om det här??

Edit: stavfel

Edited by madeinroad79
Posted

`Grundteori för gitarr` av Mikael Lindkvist ^^..

Rekomenderas !!!

:rolleyes:

Posted

pxm: Bra då köper ja den ....

aROCKER: ligger i första inlägget, ja prova nu, den funkar men tar typ 7 sek in innan den börjar.

Ser det nu...tydligen syns inte den i iPhone4.

Posted

Ok då e jag med det att de är parallelltonarter och även fattat vad det är dvs två tonarter som innehåller exakt samma toner men den ena börjar på G och den andra på E : CHECK

men INTE detta :III-VII-IV-I-V-II-I-III. aha man kan börja vart man vill bara man följer samma mönster, nu kanske låtarna blir lite roligare att göra (läs inte bättre) he..he..he.

I em ligger alltså tonen E på första tonsteget och G på tredje tonsteget, därför börjar versen med en III:a. Det är precis samma ackord fast sett ur perspektivet att det är em och inte G som vi pratar om. Ofta börjar låtar med en tonika men det är inte nödvändigt, så även om din vers börjar med ett G behöver det inte betyda att den går i G-dur. Ännu oftare slutar en låt på tonikan, men det är inte heller skrivet i sten att det måste vara så. I ditt fall betraktar jag å andra sidan, som jag sa tidigare, G:et i slutet av rundan som en upptakt inför nästa runda och inte som ett avslutande ackord.

Jag vet inte om jag bara rör till det för dig. Att kunna analysera musiken man skapar kan vara användbart men det får aldrig bli att man skriver en låt för själva analysens skull. Det vill säga att skapa en komposition bara för att ackordföljden ser snygg ut på pappret. Glöm inte att det ska låta bra också.

Guest Die Hard
Posted

Tycker det här låter bra. Kör på. Saknas bara en intressant text och sång och en bra mix. 😎

Guest Die Hard
Posted

Ser det nu...tydligen syns inte den i iPhone4.

Ja du rocker, slänger ut en massa stålar på sånt skit och sen syns det inte ens. Sicket ruttet äpple du tjackat 😆

Posted

I em ligger alltså tonen E på första tonsteget och G på tredje tonsteget, därför börjar versen med en III:a. Det är precis samma ackord fast sett ur perspektivet att det är em och inte G som vi pratar om. Ofta börjar låtar med en tonika men det är inte nödvändigt, så även om din vers börjar med ett G behöver det inte betyda att den går i G-dur. Ännu oftare slutar en låt på tonikan, men det är inte heller skrivet i sten att det måste vara så. I ditt fall betraktar jag å andra sidan, som jag sa tidigare, G:et i slutet av rundan som en upptakt inför nästa runda och inte som ett avslutande ackord.

Jag vet inte om jag bara rör till det för dig. Att kunna analysera musiken man skapar kan vara användbart men det får aldrig bli att man skriver en låt för själva analysens skull. Det vill säga att skapa en komposition bara för att ackordföljden ser snygg ut på pappret. Glöm inte att det ska låta bra också.

Nä det är skitbra, jag e som sagt ny på det här och din info ger bra svar på mina frågor. Och nu i mitt fall vill jag göra låtar för att lära mig mer om tekniken. Och som du så riktigt skriver skall det låta bra. Men i mitt fall vill jag lära mig tekniken mer.. Innan jag försöker att få det låta bra men, om det låter ok, så är det bara fint..

Posted

Tycker det här låter bra. Kör på. Saknas bara en intressant text och sång och en bra mix. 😎

Tack.. :-) skall fixa till den ganska mycket så kan den bli cool, men ref suger fett just nu...