Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har mixat ett tag, men aldrig riktigt anvÀnt mig av en limiter.

Jag vet att limiter anvÀnds frÀmst vid mastering. Men hur vanligt Àr det egentligen vid mixning?

PĂ„ enskilda instrument?

PÄ bakgrund? (I det hÀr fallet innan sÄng. Jag gör popmusik i FL studio)

Jag exporterar i vanliga fall mina bakgrunder frÄn Fruity loops och importerar sedan bakgrunden till Sonar för att dÀr lÀgga pÄ sÄng.

I Sonar brukar jag lÀgga pÄ en extra kompressor pÄ hela bakgrunden (som jag inte har i FL) för att fÄ ett fetare sound. Men jag Àr ÀndÄ inte riktigt

nöjd dÄ jag vill att hela bakgrunden ska "Hoppa ut" mer.

SÄ tillbaka till min frÄga, hur mycket arbetar man i vanliga fall med en limiter? Det kÀnns inte som det endast Àr vid mastering-tillfÀllet idag med tanke pÄ den höga volym som blivit. Visst jag fÄr upp volymen ordentligt nÀr jag skickat min mix till "cutting room", men jag vill fÄ det sÄ "in your face" som det kan bli. Och jag vet att jag fÄr prioritera bort dynamiken... det har jag hört mÄnga gÄnger i mitt liv nu;)

SÄ hur gör ni nÀr ni mixar? Jag vill ha olika tips och trix.

//Sandra

Annons
Postat

Jag anvÀnder limiter för att fÄ basen att hÄlla en jÀmn nivÄ. Efter vanlig kompression dÄ alltsÄ. Brukar ocksÄ anvÀnda den för att tÀmja virveln i OH-spÄr. SÄ att den bara trycker ner nÀr virveln slÄr. SÄng brukar ocksÄ fÄ sig en slÀng av limiter.

Postat

Undvik att köra limiter i mix. Limiter pÄ limiter lÄter ofta inte kul. BÀttre att behÄlla dynamik tills mastringen ska göras och dÄ göra rÀtt.

Postat

grejen för mig Àr att det inte Àr hela mixen jag vill arbeta med en limiter pÄ, utan pÄ bakgrunden. Jag vill att bakgrunden ska bli mer framtrÀdande. Jag hÄller pÄ provar mig fram nu, det blir riktigt stor skillnad. Limitern jag anvÀnder nu heter "Fruity Limiter". DÀr finns ett gÀng rattar som ligger under fliken "loudness" ett gÀng under fliken "envelope" och ett gÀng under fliken "noise gate". Om jag inte har nÄn extra loudness pÄ, och stÀnger av envelope helt sÄ tycker jag inte att limitern mÀrks, dÀremot sÄ kan jag nu höja volymen till 100% i fruity loops utan att det peakar till rött (frÄn tidigare 85%). Ljuden liksom hoppar ut pÄ ett annat sÀtt utan att pumpa. NÀr jag import. in bakgrunden i Sonar sÄ ser jag att det Àr kvar dynamik, men de envisaste peakarna Àr borta och hela filen ser mer fyllig ut. Vad gÀller ljudet sÄ Àr det enorm skillnad pÄ denna filen och den tidigare. KÀnns som jag Àr nÄgot pÄ spÄret...

I den nya mixen har jag dessutom lagt pÄ limiter pÄ nÄgra av syntarna, vilket gav en ÀndÄ klarare ljudbild.

Varför jag kom in pÄ limiter var nÀr jag lekte lite i FL. Idag anvÀnder jag mig av FL 9. NÀr man dÄ skapar ett nytt projekt i 9:an sÄ kommer det automatiskt en limiter pÄ mastern. SÄ nÀr jag jÀmförde mina projekt med det nya sÄ mÀrkte jag att det var nÄgot lurt med den nya mixen,,,, varför lÄter den sÄ mycket klarare och bÀttre Àn mina tidigare verk. DÄ fann jag limitern...

Postat

För egen del anvÀnds bara limiter absolut sist pÄ min masterbuss. Aldrig nÄgon annanstans.

DÀrmed inte sagt att det skulle vara fel att göra annorlunda, dÄ det inom mixning som bekant inte finns nÄgra "rÀtt".

Postat

Jag brukar anvÀnda limiter (dvs. en kompressor med en ratio pÄ mer Àn 16:1) pÄ trummor och bas pÄ alla lÄtar. NÀr man gör elektronisk musik Àr det nÀrmast ett mÄste, det lÄter ganska konstigt utan. (DÀremot blir det max 4:1 nÀr jag gruppkomprimerar trummor och bas.) Utöver det anvÀnder jag ibland limiter pÄ pads och/eller staccato-orgel, beroende pÄ vilket sound jag vill ha. PÄ det stora hela Àr limiter dock ett masteringsredskap för mig, anvÀnder det sÀllan nÀr jag mixar.

Postat

Nu finns det ingen anledning att skicka ivÀg mina lÄtar pÄ mastering för att fÄ upp volymen lÀngre:) SÄ himla kul det hÀr med limiter! En helt ny vÀrld öppnas.

Har provat mig fram nu lite mer. I Fl lÀgger jag pÄ limiter. DÄ kan jag höja originalvolymen till 100%. Sen nÀr jag har bakgrunden i Sonar sÄ kör jag en extra

kompressor som fÀrgar ljudet och plockar fram hela mixen Ànnu mer. SjÀlva sÄngen lustigt nog behöver inte Àndras nÄgot utan hörs skitbra ÀndÄ. Nu kan jag dessutom höja Sonars mastervolym till 0:an. Nu peakar inte mixen ett dugg (ligger pÄ ca.-2dB). Jag kan med andra ord lÀgga pÄ mer limiter i FL för att fÄ upp volymen ytterligare. Det lÄter dessutom inte komprimerat eller nÄgot konstigt:) Och eftersom jag inte tvingar upp volymen via limitern eller sen i Sonar, utan istÀllet höjer originalvolymem sÄ borde ju mixarna med andra ord bibehÄlla en bÀttre kvalitÚ Àn nÀr jag skickar ivÀg mina lÄga mixar för mastering, dÄ mÄste ju volymen tvingas upp. ...och jag hade vÀldigt lÄga mixar... Visst har jag rÀtt i det? Borde ju ligga nÄgot i det.

Det bÀsta Àr ju att jag har kontrollen helt nu över mixen:D

Vet ju att exempelvis Swedish house mafia inte mastrar sina lÄtar, utan fixar allt i mixen.. sÄ jag Àr ju inte ensam.

Sen efter sÄ mÄnga Är vid mixerbordet sÄ inser ju man att all musik, all mixning Àr unik och man mÄste hitta sitt sÀtt att fÄ det ljud man efterstrÀvar.

Nu har jag tvingats ta till detta sett, och det verkar fungera. FÄr fortsÀtta trÀna/testa mig fram bara:)

Postat

Det hÀr kan man sÀga hur mycket som helst om, men vilken volym man har pÄ de olika spÄren i sin multikanalsmix har i princip ingen betydelse alls för hur högt slutmixen kommer att lÄta, det Àr balansen _mellan_ kanalerna som Àr det viktiga! Har man exempelvis för mycket bas pÄ kanaler som inte behöver bas blir det svÄrt att öka volymen utan att det pumpar och distar.

Har man spelat in i 24 bitar kommer ljudkvalitén inte att försÀmras om man höjer ljudet pÄ slutmixen i efterhand, sÄ du vinner inte bÀttre ljudkvalité genom att öka volymen i Sonar. Det blir faktiskt i praktiken ingen skillnad, mer Àn att det sÀttet att arbeta kanske kÀnns bÀttre (vilket i och för sig Àr bra nog).

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

"In your face" , mmm, jag tycker att för att fÄ till det soundet sÄ Àr det minst lika viktigt att fÄ till mellanregistret.

SÄ limiter Àr nog inte det första jag strÀcker mig efter, snarare EQn.

Redigerat av drloop
Postat

EQ Àr vÀl en sjÀlvklarhet att jag redan anvÀnt mig av. SjÀlva mixen i sig Àr det ju inget fel pÄ. Vad gÀller det jag hör sÄ gÄr det inte att argumentera. Det lÄter riktigt bra.

Postat

Jag anvÀnder limiter pÄ masterbus, och till alla andra anvÀndningsomrÄden finns det en kompressor som klarar jobbet.

Postat

Undvik att köra limiter i mix. Limiter pÄ limiter lÄter ofta inte kul. BÀttre att behÄlla dynamik tills mastringen ska göras och dÄ göra rÀtt.

HÀr hÄller jag inte med. Vet man vad man gör (som ju ofta Àr förutsÀttningen för att lyckats med mix) kan man applicera limiter i olika steg redan vid mix. T ex limiter pÄ kick och snare, limiter pÄ trummgrupp/- buss och slutligen limiter pÄ mastern. De jobbar alla vid olika stadier eller steg i mixen och har dÀrför olika inverkan pÄ materialet.

Kramar man dÀremot helt dynamiken ur kick eller snare redan pÄ kanalen hjÀlper inte ytterligare limiter till att fÄ fram instrumentet igen.

• Gilla 2
Postat

Vad skulle du sÀga Àr skillnaden?

Skulle du sÀga att jag har mastrat min lÄt innan jag ens importerat alla mina spÄr, nÀr jag lÀgger en kompressor pÄ mixbussen?

Postat

FortsÀtter pÄ limitervÀgen....

HÄller just nu pÄ med en mix mer ingÄende i FL. Provar mig fram pÄ enstaka ljud. Om man sÀger sÄ hÀr, den passar jÀttebra pÄ vissa grejor, medan andra ljud lider av den. Provade blanda syntbasen som fick en limiter och vanliga basen (som inte ville ha limiter) och ljudet blev nu vÀldigt bra. Dessutom tycker jag att den hjÀlper till att fÄ övergÄngen frÄn stereo till mono att mycket bÀttre. (nÀr jag skiftar mellan stereo/mono) fortsÀttning följer...

Postat

FortsÀtter pÄ limitervÀgen....

HÄller just nu pÄ med en mix mer ingÄende i FL. Provar mig fram pÄ enstaka ljud. Om man sÀger sÄ hÀr, den passar jÀttebra pÄ vissa grejor, medan andra ljud lider av den. Provade blanda syntbasen som fick en limiter och vanliga basen (som inte ville ha limiter) och ljudet blev nu vÀldigt bra. Dessutom tycker jag att den hjÀlper till att fÄ övergÄngen frÄn stereo till mono att mycket bÀttre. (nÀr jag skiftar mellan stereo/mono) fortsÀttning följer...

Jag tror att du borde lÀsa pÄ om limitering och kompression. Det kÀnns som att du bara slÀnger pÄ limiters hit och dit utan att veta vad de egentligen gör. Chansen Àr nog stor att du skulle fÄ bÀttre resultat med en rÀtt instÀlld kompressor istÀllet för att limitera skiten ur allt.

Postat

Jag tror att du borde lÀsa pÄ om limitering och kompression. Det kÀnns som att du bara slÀnger pÄ limiters hit och dit utan att veta vad de egentligen gör. Chansen Àr nog stor att du skulle fÄ bÀttre resultat med en rÀtt instÀlld kompressor istÀllet för att limitera skiten ur allt.

Du har en poÀng.

Samtidigt sĂ„ gĂ„r det ju att lĂ€ra sig genom att experimentera ocksĂ„. Kan vara rĂ€tt sĂ„ kul. Om man inte har en deadline till helgen eller sĂ„. 🙂

Å andra sidan tycker jag det Ă€r lika lĂ€tt att överanvĂ€nda kompressor som limiter.

• Gilla 1
Postat

HÀr hÄller jag inte med. Vet man vad man gör (som ju ofta Àr förutsÀttningen för att lyckats med mix) kan man applicera limiter i olika steg redan vid mix. T ex limiter pÄ kick och snare, limiter pÄ trummgrupp/- buss och slutligen limiter pÄ mastern. De jobbar alla vid olika stadier eller steg i mixen och har dÀrför olika inverkan pÄ materialet.

Kramar man dÀremot helt dynamiken ur kick eller snare redan pÄ kanalen hjÀlper inte ytterligare limiter till att fÄ fram instrumentet igen.

Visst, det finns inga "fel", lÄter det rÀtt sÄ Àr det rÀtt, men det kan iallafall vara bra att veta att man introducerar onödigt mycket artefakter om man klipper toppar i flera steg. Beror givetvis lite pÄ vilken limiter man anvÀnder (och observera att jag talar om "brick wall limiters" nu och inte aggressiv komprimering med höga ratios) men oftast sÄ lÄter det inge vidare med flera limiters efter varandra.

Postat

Visst, det finns inga "fel", lÄter det rÀtt sÄ Àr det rÀtt, men det kan iallafall vara bra att veta att man introducerar onödigt mycket artefakter om man klipper toppar i flera steg. Beror givetvis lite pÄ vilken limiter man anvÀnder (och observera att jag talar om "brick wall limiters" nu och inte aggressiv komprimering med höga ratios) men oftast sÄ lÄter det inge vidare med flera limiters efter varandra.

I det exempel jag försökte beskriva kan limitern (Àven brickwall-typ) ha olika funktioner i olika steg av mixningen.

Personligen arbetar jag ofta pÄ det sÀttet, dock inte alltid.

LÀgger ibland en limiter pÄ en kick för att skapa ett klippt sound. Skulle jag lÀgga den limitern pÄ mastern skulle det pÄverka hela mixen och ge den ett klippt sound.

Eller sÄ lÀgger jag en limiter pÄ en inspelad kick för att begrÀnsa dynamiken. Ser dÄ till att den arbetar sÄ transparent jag vill ha den. Det gör att kickens dynamik inte pÄverkar limitern pÄ mastern pÄ samma sÀtt.

Har man kraftiga transienter pÄ mastern brukar dom ofta komma frÄn en eller flera nÀrmickade ljudkÀllor. Om man ientifierar de ljudkÀllorna och lÀgger limiter Àven dÀr kommer limitern pÄ mastern arbeta mindre (dvs mer transparent) eller sÄ kan man pressa lite till pÄ mastern och fÄ upp den genomsnittliga ljudnivÄn ytterligare.

• Gilla 1
Postat

Vad jag menade var som alla nog Àr överens om, att olika typer av kompression bör anvÀndas för olika ÀndamÄl. Jag skulle tex. aldrig smÀlla pÄ en limiter som enda kompression pÄ en virvel dÄ den snabba attacken bara skulle döda alla transienter och förvandla den till en sÄsig hög med skit. DÀremot sÄ kanske jag vill begrÀnsa transienterna sÄ att virveln inte peakar ut stenhÄrt ibland. DÄ kanske jag lÀgger en limiter eller clipper sist i kedjan, efter vanlig kompression. PoÀngen var bara att limiter inte Àr nÄgon magic wand som gör allt fett.

Postat

NejdĂ„, jag anvĂ€nder inte en limiter pĂ„ allt nu. Har lagt det pĂ„ en grej i mixen, och sen en pĂ„ sjĂ€lva mastern pĂ„ bakgrunden. Jag hör ju mycke bĂ€ttre nu nĂ€r jag mixar, eftersom ljuden kommer fram. Och ja, jag anvĂ€nder mig av kompressor i vanliga fall. Är helt slut av allt provande fram och tillbaka idag. Har lite svĂ„rt att fĂ„ det att lĂ„ta bra i bĂ„de mono och stereo just nu, men det Ă€r bra mycket bĂ€ttre Ă€n i morse:)

Postat

kanske borde starta en annan trÄd för det hÀr men... Jag har ett par stÄrkar i mixen som jag verkligen inte fÄr till. Dom Àr i stereo, nÀr jag slÄr pÄ mono sÄ försvinner dom i princip helt i mixen. Allt annat i mixen fungerar bra i bÄde mono och stereo. Vad kan man göra?

Postat

kanske borde starta en annan trÄd för det hÀr men... Jag har ett par stÄrkar i mixen som jag verkligen inte fÄr till. Dom Àr i stereo, nÀr jag slÄr pÄ mono sÄ försvinner dom i princip helt i mixen. Allt annat i mixen fungerar bra i bÄde mono och stereo. Vad kan man göra?

gissar att strÄkarna har nÄn typ av chorus som gör att dom kan lÄta lite mÀrkliga/fel i mono. Varför inte behÄlla dom i stereo? Om dom försvinner i mixen sÄ slÄss dom kanske pÄ nÄgot frekvensband med nÄgot annat?

Postat

Ligger nÄgon stereo-expander pÄ strÄkarna?

Postat

Jag hade resonerat som sÄ att om allt annat i mixen lÀt bra i mono, och strÄkarna inte gick att byta ut mot likvÀrdiga som fungerar i mono, sÄ skulle jag helt frÀckt ha struntat i att strÄkarna inte fungerade i mono. JÀmfört med hur mÄnga som hör din musik i stereo Àr det nog vÀldigt fÄ som kommer att höra den i mono. Det Àr möjligtvis en del som kanske hör den pÄ radio i mono pÄ bilstereon, men vem tÀnker egentligen pÄ hur en mix lÄter dÄ...?

[personlig Äsikt] HÀr köper folk dyra hemmabiosystem och 5.1 och 6.1 Àr pÄ allas lÀppar, och sÄ hÄller vi fortfarande pÄ och ojar oss över monokompabiliteten. Det Àr vÀl inte 78-vars stenkakor vi hÄller pÄ med...? [/personlig Äsikt]

Postat

Jo, strÄkarna Àr redan i stereo frÄn början. Riktigt fylliga stereostrÄkar, jag har inte lagt pÄ nÄgot förutom eq, komp. och lite reverb. NÀr jag solar dom sÄ försvinner vÀldigt mycket volym i mono, sÄ jag tror inte det har med sjÀlva mixen (att de inte fÄr plats) att göra, eftersom det Àr samma grej nÀr dom spelar tonerna för sig sjÀlv. Men dom lÄter ju vÀldigt nice i stereo förstÄs. Ska klura lite hur jag ska göra. Det dÀr med att det ska lÄta bra i mono har kanske o göra med att jag börjar bli mer och mer av en musiknörd, vad vet jag;P Men min första mix som jag gjort av just den hÀr lÄten jag hÄller pÄ med nu lÄter skit i mono, men det har vÀl att göra med att mixen lÄter lite som en överbreddad grötburk.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.