Jump to content
Annons

EQ Program för ljudet


Reason_user

Recommended Posts

Hej,

Undrar om någon här känner till något EQ program som man kan ladda ner och koppla till windows och ljudkortet direkt så att man kan EQa allt ljud som kommer ut från ljudkortet/datorn utanför VST och musikprogram? Alternativt är en liten fysisk EQ pryl om det finns?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Använder du ASIO drivrutiner så pratar ju Reason direkt med ljudkortet.. Då är nog enda lösningen en hårdvaru-eq innan du matar till förstärkaren/monitorerna.

Fast går det inte att lägga en EQ sist på mastern i Reason också som du tar bort innan du mixar ner?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo visst ASIO går men det är inte i reason jag vill kunna EQ:a utan allt ljud ut som ska vara filtrerat detta då mest för mastringen/mixningens skull jag behöver en bra referenspunkt, hörlurarna behöver justeras lite.

Alternativet är ju en EQ i hårdvara vart hittar man en sån? Ska helst va en liten och simpel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt hänger på hur smidig intern routing du har i ditt ljudkort.

Jag routar allt Windows-ljud till två ASIO-kanaler som jag suger in i Cubase. Där går ljudet genom "Control Room" där jag har korrigerande EQ/fasverktyg för både lurar, sub och monitorer. Jag har med andra ord alltid Cubase igång när jag lyssnar på något inom Windows.

Annars är nog enda alternativet en hårdvaru-EQ som sagt, men det kan bli dyrt om du ska ha något som inte försämrar ljudet / har den precisionen som krävs för att korrigera. Om du hittar en Orban 642 begagnad är det ett vettigt köp så vitt jag har förstått.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...