Jump to content
Annons

Köpa beggad mac?


Sakenjag

Recommended Posts

Sitter och letar efter en mac till hemmastudion. Tänker köra Logic pro 9 alt. PT 9.

Eftersom budgeten är begränsad letar jag efter någon begagnad mac men undrar lite över vilka spec. den bör ha.

Jag vill ju kunna använda den ett par år tills jag har råd att köpa en riktigt fräsch studiodator.

En fördel är att den är bärbar då jag nog kommer köra klick och BT live med den.

Hur mkt i prestanda vågar jag snåla?

Den ska vara stabil och klara av kanske även nästa generations DAW.

Hittade en beggad Macbook strax under 4k med spec.

13" LCD-display

2.0GHz Inte Core 2 Duo

2GB RAM

320GB Hårddisk

Original Mac OS X 10.6.6

Eller kommer den vara lite för klen/ostabil?

Ni får också överväga att ju mer jag lägger på datorn ju mindre kommer jag kunna lägga på ljudkort/monitorer osv..

Har en väldigt begränsad budget...

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mest tycker jag att du måste ha 4 gig i ram om du ska få det att funka ingen ide att köra på mindre du får problem och en 2 core runt 2.4 GHZ eller mer...Tråkigt att det är alltid är pengar som styr men 4 gig i ram är ett måste.

Redigerat av TripMan
Link to comment
Dela på andra sajter

Denna MBPn verkar kanske mer lovande då?

2.2 GHZ Intel core duo

4 GB Ram

Bakgrundsbelyst Tangentbord

320 GB HDD (7200 RPM)

Matt skärm

Mac OSX 10.6.5 (snow leopard)

Vi får se hur det blir... Har en som ska komma och köpa min gamla dator snart, han har lagt en handpenning på 2/3delar av priset, men det har gått ett tag nu och han har typ 3 kvällar på sig att dyka upp med resten. Och en gitarr som förmodligen åker ikväll. Så det beror lite på hur det går med de affärerna hur mkt jag kan lägga.

Men att ha mkt minne och gärna lite mer kräm i processorn är avgörande då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna MBPn verkar kanske mer lovande då?

2.2 GHZ Intel core duo

4 GB Ram

Bakgrundsbelyst Tangentbord

320 GB HDD (7200 RPM)

Matt skärm

Mac OSX 10.6.5 (snow leopard)

Vi får se hur det blir... Har en som ska komma och köpa min gamla dator snart, han har lagt en handpenning på 2/3delar av priset, men det har gått ett tag nu och han har typ 3 kvällar på sig att dyka upp med resten. Och en gitarr som förmodligen åker ikväll. Så det beror lite på hur det går med de affärerna hur mkt jag kan lägga.

Men att ha mkt minne och gärna lite mer kräm i processorn är avgörande då?

Ja det ska funka tror Logic rullar bättre och klarar av bättre Pluggar från andra tillverkare med, sitter med Logic och vill köra Pro tools med men hört att den är mer resurs krävande så satsa på Logic i första hand. Vad var Priset på den Macen? Ramen är viktig är inget att ha under 4 gig.

Redigerat av TripMan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...